Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal sette 300.000kr i fond. Jeg lurte om det er noen smarte folk her inne som kunne kommet med noen forslag til fond. Men ser ut som alt er høyt. Får ikke bestemt meg.

Anonymous poster hash: a6667...a0b
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For det første ville jeg ikke investert alt samtidig. For det andre har du noen del av inntektene din du kommer til å spare i fond fremover?

Om du kun investerer dette beløpet ville jeg kjøpt i porsjoner slik at du får en jevn inngang og at det ikke vil svinge så mye i verdi. Man skal huske på at ved 10% opp eller nedgang så vil det svinge 30.000,- hvilket vil forekomme. Det kan man delvis unngå helt til hele beløpet er investert.

Jeg ville investert 30.000 i ti porsjoner over 24 måneder, dvs at du kjøper fond for 30.000 engang annenhver måned til hele beløpet er investert. Da du nevner fond så antar jeg at dette er en langsiktig beslutning.

Jeg vil anbefale to fond:

Netfonds Xtra - Drevet av Roger Bertnsen. Solid track-record, og gjør det veldig godt.

Kan lese mer om det her: http://www.netfonds.no/files/netfonds-xtra-current.pdf

Vanguard SP500. Dette fondet består av de 500 største selskapene som er notert i USA, men husk at mange av disse selskapene har eksponering mot fremvoksende økonomier som Asia og Sør-Amerika og at det ikke utelukket er selskaper med eksponering mot USA.

Kan handles via Nordnet, DnB, mm. Dette er et indeksfond, og det er samme fondet jeg anbefaler moren min å spare i. Det er det tryggeste og beste alternativet for passive investorer / små sparere med begrenset kunnskap og tid. Dessuten har ikke indexfond noe forvaltningsgebyr da det kun går på index. Faktum er også at mange forvaltete fond sliter med å slå index.

Om du investerer i begge så ville jeg vektet 30% Netfonds Xtra og 60% SP500. Netfonds Xtra vil være mer volatil enn SP500. Beholdt 10% i cash og investert det om når børsen faller 30-40% fra toppen. Det vil også kunne forekomme, før eller senere.

Endret av Charmander
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med Charmander.

Anonymous poster hash: d318a...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...