AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Hei! Jeg begynner nesten å lure på om jeg kan være litt spiseforstyrra eller noe. Skjønner ikke helt greia selv, så håper noen vil ta seg tid til å lese gjennom og kanskje komme med noen tips. Jeg har igrunn aldri hatt noe anstrengt forhold til mat. Har alltid spist hva som blir servert, sunt og usunt, ingen problemer med det. Men jeg har lenge hatt lyst til å slanke meg litt. Jeg er helt normal slank (i følge andre), men det ekstra fettet på magen går så sykt i hodet på meg at jeg periodevis får visse innfall. Vet ikke helt når det starta, men .. flere år siden. Det har aldri vært ekstremt, men føler det har vært "ille nok" til at jeg begynner å lure litt. Det går som regel ut på at jeg finner ut at jeg skal spise veldig lite for å bli fortest mulig tynnere. Vet jo selv hvor idiotisk det er, og at det ikke funker i lengden, men jeg gjør det likevel gang på gang. Vanligvis spiser jeg da 1-2 måltider om dagen. Typisk 2-4 skiver om dagen kanskje. Andre ganger spiser jeg så og si ingenting og føler jeg har vært "flink". Blir jo selvfølgelig sulten, men "driter"på en måte i det. Disse periodene varer naturligvis ikke så lenge, klarer aldri å holde meg lenger enn kanskje 1-2 uker før jeg MÅ ha mat og legger på meg det jeg mista. Så har vi disse periodene hvor jeg faktisk spiser normalt! Det vil si 3-4 måltider per dag. Som regel spiser jeg da 2 skiver x 4, eller 2 skiver x 2 pluss en normal porsjon middag. Men så får jeg plutselig perioder hvor jeg spiser alt, hele tiden og klarer ikke stoppe. Før har ikke dette vart særlig lenge, og ikke noe jeg har hatt så veldig ofte, men har en sånn periode nå som virkelig har tatt helt av. Jeg popper i meg alt og klarer ikke stoppe før jeg blir kvalm. også fortsetter jeg etter en time eller to for da har det roa seg ikke sant. Nå har denne perioden allerede vart i minst to uker! Påska tok jo helt av, men trodde liksom jeg skulle klare å komme tilbake til normalen etter det, men neida. så nå begynner jeg jo å bli bekymra. Føler på en måte ikke at jeg blir mett, selv om jeg sikkert har spist flere tusen kalorier hver dag. Spiser altså vanlig mat og propper innpå meg sjokolade, kjeks og alt mulig, og spiser meg kvalm. Skjønner virkelig ikke hvorfor det her skjer, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Å nekte meg selv godteri, spise sunt og bra, og trene funker tydeligvis ikke. Det var jeg kjempeflink med i en måned før påske, og vi ser jo hvordan det endte... Nå føler jeg liksom at jeg enten må spise minimalt de neste dagene så jeg "nullstiller" kroppen litt igjen, men jeg vet ikke om jeg klarer det engang nå pga all denne cravingsen. Er det noen som har hatt det sånn her før? Det er utrolig frustrerende og jeg skjønner ikke hva som ligger til grunn for det. Føler liksom at med en gang denne perioden er over går jeg sikkert på "spise ingenting" perioden fordi jeg føler meg helt jævlig, også var vi i gang igjen.. Anonymous poster hash: 81f35...42c
Pringle Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 (endret) Har aldri "slanket" meg på den måten selv, men kjenner igjen deler av taktikken fra egen hverdag når jeg har spist dårlig. De færreste har en helt flat mage fra naturens side - altså ha flat mage og fremdeles være normalvektige. De fleste har en bul der. Bilder kan fotoshoppes. Du går fra å sulte deg til å overspise, og du har oppdaget at det ikke går. For å "nullstille deg" må du finne en balanse, et midtpunkt, ikke prøve å treffe det motsatte ytterpunktet. Dette er mitt råd (andre vil sikkert ha både utfyllende og motridende tips): Bestem deg for en slags overordnet matplan fra dag til dag, og prøv å følge den. Men ikke vær fanatisk. Legg inn rom for lørdagsgodt og kos med venner og familie. Aksepter at det vil bli ferier, bursdager, sykdom, eksamenslesnng. Men gjør standardplanen så bra at du gjerne vil følge den så sant du kan, og så lett å følge at du snart gjør det automatisk. Legg til, heller enn å trekke fra: Ha som mål at du hver dag skal spise noe frukt og grønt, og middag, sammen med dem du bor sammen med, om du gjør det. Prøv å variere matinntaket - type mat, spis masse forskjellig hver dag - mens du spiser ganske lik mengde fra dag til dag. Spis mat du liker godt. Bestill favorittmaten din når du er på restaurant. Sett deg ned, slå av mobilen, kos deg med maten. Jeg har gått fra et veldig anstrengt og stressfylt forhold til mat til å bli en matelsker. Derfor har jeg håp om at andre også kan få det bedre. Lykke til Endret 14. april 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Kjenner du deg igjen i det som står her inne? http://www.nettros.no/spiseforstyrrelser/ Les både det som står under bulimi og uspesifiserte spiseforstyrrelser. Nå sier ikke jeg at du har en spiseforstyrrelse, men det kan være verdt å tenke over. Har ei venninne som gjorde det samme som du, spiste normalt i perioder, overspiste enormt i andre perioder og sultet seg for å motvirke overspisingen. Hos henne ble det klassifisert som spiseforstyrrelse, og hun fikk tilbud om behandling (samtalegrupper og psykolog, tror jeg). Hun har et mye sunnere forhold til mat nå.Anonymous poster hash: 0c337...85f
Gjest Runforit Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Du har et forstyrret forhold til mat ja. Du er en typisk jojoslanker som i perioder sulter deg selv, for å så overspise for å så spise vedlikehold. Det er en slitsom og ond sirkel, men det er bra at du innser det selv Å legge om livsstilen handler ikke om å leve på kylling og grønnsaker og løpe til en kollapser. Det handler om å finne en balanse med god og næringsrik mat og mer hverdagsaktivitet som du kan leve med resten av livet. Begynn i det små. Finn inspirasjon til god og sunn mat på diverse matblogger. Du skal kunne nyte og kose deg med mat hver eneste dag, hverdag som helg, når du velger rette råvarer og ingredienser. Sett opp en ukesplan med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat slik at du vet hva du skal spise til hvert måltid, hver dag, hele uka. Så handler du inn alt du trenger for en uke om gangen. Da har du alt du trenger i hus, det er ingen unnskyldninger på lite inspo eller mangel på fantasi på hva du skal ha da du allerede har planlagt middagen for den dagen og det er mindre sjanse for at du tar dårlige valg på tom mage i butikken når du har alt i hus. Om du i tillegg finner en tremingsform du trives med og klarer å få inn 3 økter i uka med det så er du allerede godt i gang med å endre vaner og livsstil. Jeg får iallefall mer energi og overskudd av trening og det frister mer med sunne snacks som frukt eller andre friske ting etter en økt fremfor dårlig mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå