AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Vi har en liten kattefrøken (kastrert, 3 år, men liten for alderen). Da vi flyttet hit, ble hun venn med en ung hannkatt i nabolaget. De lekte sammen og delte matskål (den som står ute på terrassen). Det er også en tredje katt her i nærmeste nabolag. En hunnkatt på rundt 2 år. Nå i det siste har vår kattefrøken blitt bestevenninne med denne hunnkatten. Og da har hun samtidig erklært sin tidligere venn som fiende. Så nå har vi et merkelig "trekatts-drama". Vår katt er sjefen på vår terrasse (selv om hun er mindre enn de to andre). Hun knurrer og freser mot sin tidligere venn, og vil bare være med sin nye venninne. Den nye venninnen er imidlertid også venn med hannkatten. Den nye venninnen er også "underlagt" kattefrøkenen vår, hun venter tålmodig på at vår katt har spist ferdig før hun selv går til matskålen. Jeg synes det utrolig interessant å observere kattene, og forholdet de har til hverandre. Jeg har lest at det er hunkatter som oftest ikke aksepterer hverandre og synes det er snodig at disse to "frøknene" har blitt så gode venninner. Og hvorfor er den gamle vennen, hannkatten, plutselig blitt fiende? Skulle ønske jeg visste mer om dette. Katteadferd er spennende! Anonymous poster hash: a4970...f71
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 I naturen er det mer naturlig for kattedyr å leve i flokker med flere hunner mens hannene streifer alene. Forvillede huskatter søker gjerne sammen i flokker med hunndyr og eventuelt kastrerte hanner der det er matriarki. Når kattene er kastrerte blir de litt forvirret av hverandre da de fungerer nesten som intetkjønn. Kanskje den andre hunnkatten kom og dyttet hannkatten et hakk ned på rangstigen? Hvem vet. Anonymous poster hash: 5509b...499
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå