AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Hei, jeg lurer på om det er flere her som bruker mye tid og energi på å betale ned på boliglånet raskest mulig. Jeg er veldig stresset og tenker mye på boliglånet hver dag. Jeg jobber så mye jeg kan (120% ) og lever så billig som mulig, slik at jeg kan betale ned mest mulig. Mine venner sier at jeg bekymrer meg unødvendig og at jeg heller burde kose meg mer for pengene jeg tjener. Jeg har rett og slett dårlig samvittighet hvis jeg bruker penger på noe annet enn å betale ned på lånet. Nå har jeg bestemt meg for å bli hjemme i hele sommer og jobbe i ferien, slik at jeg kan jobbe mest mulig, og dermed kunne betale ned ekstra. Da venninna mi fikk greie på det, ble hun oppgitt og ba meg søke om hjelp, ifølge henne er jeg i ferd med å bli helt gal. Er jeg virkelig så gærn? Stresser ikke dere andre med dette? Eller er det bare meg? Anonymous poster hash: b9db2...78e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Jeg ønsker å betale ned lånet mitt så sakte som mulig.Anonymous poster hash: ed3f4...1d8 9
daemonia Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 Stresser ikke med det nei. Er fornøyd med å betale de vanlige avdragene og jobbe normalt. Hadde aldri orket å stresse slik som du beskriver. Vil du få problemer ved en renteøkning siden du stresser? Da kan jeg forstå det til en viss grad.. 9
Aliqua Skrevet 13. april 2015 #4 Skrevet 13. april 2015 Stresser ikke nevneverdig med det, nei. Hadde ikke orket å holde på slik du gjør, fort gjort å bli utbrent av slikt stress. Hva er poenget, viktig å leve litt mens man kan sier nå jeg. Ingen vet hva morgendagen bringer. Betaler de faste avdragene, og betaler heller litt ekstra når vi plutselig har litt ekstra å bruke enn hva vi hadde planlagt. Er du forresten ikke pålagt å ta ut 5 uker ferie? 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #6 Skrevet 13. april 2015 Stresser ikke med det nei. Er fornøyd med å betale de vanlige avdragene og jobbe normalt. Hadde aldri orket å stresse slik som du beskriver. Vil du få problemer ved en renteøkning siden du stresser? Da kan jeg forstå det til en viss grad.. Boliglånet mitt utgjør 3 ganger årsinntekten min. Det er ifølge banken helt standard boliglån, så jeg tror ikke jeg vil få mer problemer enn andre ved en rente økning. TSAnonymous poster hash: b9db2...78e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #7 Skrevet 13. april 2015 Det eneste argumentet jeg kan se for å stresse så mye, er at du frykter en renteoppgang. Om så er tilfelle kan det være smart å binde den. Helst rimelig kjapt, da regjeringen har sett på å fjerne denne muligheten. Jeg stresser forøvrig ikke. Faktisk så lite at jeg ikke betaler avdrag, men heller sparer i alternative former. Hva er det du frykter egentlig? Anonymous poster hash: 9ea13...00b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #8 Skrevet 13. april 2015 Stresser ikke nevneverdig med det, nei. Hadde ikke orket å holde på slik du gjør, fort gjort å bli utbrent av slikt stress. Hva er poenget, viktig å leve litt mens man kan sier nå jeg. Ingen vet hva morgendagen bringer. Betaler de faste avdragene, og betaler heller litt ekstra når vi plutselig har litt ekstra å bruke enn hva vi hadde planlagt. Er du forresten ikke pålagt å ta ut 5 uker ferie? Er selvfølgelig pålagt å ta ut 5 uker med ferie, men jeg skal jobbe i nabokommunen de 5 ukene jeg har ferie. TSAnonymous poster hash: b9db2...78e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #10 Skrevet 13. april 2015 Hvorfor ikke spare i fond, eller på bank konto istedenfor? Ha alle pengene dine i samme ting er da ikke så veldig bra. Anonymous poster hash: e4103...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #11 Skrevet 13. april 2015 Forstår venninnen din. Hvorfor stresse med boliglånet dersom du ikke står i fare for å misligholdet lånet ved en evt renteoppgang. Lev livet! Kos deg. Få opplevelser for pengene, se verden, vær med venner og kjente. Anonymous poster hash: a963c...cec 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #12 Skrevet 13. april 2015 Vår holdning er at det som teller for oss ikke er hvor fort vi klarer å betale ned lånet eller å betale minst mulig for lånet totalt sett over hele låneperioden. Det som teller for oss er hvordan vi har det i hverdagen. Dvs. at vi tar heller huslånet over noen flere år, slik at vi har råd til å unne oss litt ekstra. Vi ønsker ikke å vente til vi blir gamle og gjeldfrie med å leve. Dette betyr ikke at vi lever over evne, vi har en sunn økonomi, men vi prioriterer altså ikke rask nedbetaling. Anonymous poster hash: a90c0...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #13 Skrevet 14. april 2015 Stress ned. Hold deg til betalingsplanen og lev livet. Og for gudsskyld, TA FERIE! Du trenger den, selv om du tror du ikke gjør det. Det er en grunn til at man har ferie, det er for helsas skyld. Hva er viktigst? Boliglånet eller helsa. Det er jo et idiotisk spørsmål. Stress ned Anonymous poster hash: 522c4...dac 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #14 Skrevet 14. april 2015 Jeg skulle gjerne nedbetalt mer, men samtidig må det settes opp mot at man skal ha det greit i hverdagen også. Så vi følger vår opprinnelige plan. Får vi ekstra penger, dytter vi det inn i boliglånet. Men å leve på sultegrensa og jobbe dobbelt er det ikke verdt, med mindre man har gode grunner til å frykte en renteoppgang. Anonymous poster hash: 81038...13e 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #15 Skrevet 14. april 2015 Jeg stresser ikke nevneverdig med å betale ned lånet men det handler mest om at jeg har andre ting jeg må prioritere ned og rett og slett alt jeg har ekstra går til gjeld. Etter det skal jeg betale ut et familiemedlem som la litt penger i boligen. Etter det er betalt trenger jeg å pusse opp boligen. Og etter det skal jeg kanskje utdanne meg litt mer - hvilket er en investering i seg selv jeg anser som viktigere enn nedbetaling av lån. Har et ganske lavt boliglån som tilsvarer 20% av verdien på boligen. Så det å nedbetale boligen er ikke noe jeg stresser med nei, og det er ikke en prioritering. Men dersom alt annet var unna hadde jeg lagt meg litt i selen for det. Ikke stresset antakeligvis. Det er en balanse du må finne. Så lenge du har energi til å jobbe såpass mye og foretrekker det, er det ikke noe problem. Kan hende det irriterer venner at du fremstår såpass manisk og ikke blir med på ting. Er ikke så moro å ha venner som er gniene heller. Men det er jo ditt valg, og det varer ikke for evig. Jeg ville riktignok tenkt over om det er det aller viktigste nå. Du skal ha en bufferkonto, og det kan komme andre ting du vil bruke penger på - som videreutdannelse el.l. Anonymous poster hash: a2d79...211 1
lykkelige.meg Skrevet 14. april 2015 #16 Skrevet 14. april 2015 Stresser ikke i det hele tatt med å betale ned lånet. Har selv økt avdragene litt i forhold til betalingsplanen, men det fordi vi hadde god mulighet for det med vår inntekt. Jeg nekter å bruke hver en ekstra krone på å nedbetale boliglån. Slik det er nå er vi uansett gjeldsfrie rundt 40 års alderen. Vi har ingen garanti for hvor lenge vi lever så kan være greit å kose seg samtidig som man betaler ned på boliglånet :-)
Cuntzilla Skrevet 14. april 2015 #17 Skrevet 14. april 2015 Det er helt vanlig å leve med boliggjeld store deler av livet, så å være veldig stresset over dette høres ikke veldig gøy eller sunt ut. Sett opp en avbetalingsplan som du kan klare, og så kan du skyte inn ekstra hvis du har noe ekstra til overs, men ellers leve livet som normalt og bruke litt penger på deg selv. Du kommer ikke til å ligge der ved dødsleiet og tenke at du jammen var flink til å spare, og huske med et smil om munnen alle sommerferiene du ikke gjorde noe annet enn å jobbe. Det er ikke det som er livet! Synes jeg da. Men det er kanskje lett for meg å si som ikke bekymrer meg for boliglån, jeg har kjent folk som ikke klarer å ha gjeld, de får helt vondt i magen hvis de ikke betaler en mottatt faktura innen fem minutter. Og deres versjon av lykke er å betale ned boliglån, jobbe masse overtid osv, de foretrekker å ha en stor sparegris fremfor å bruke penger (som jeg liker). 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #18 Skrevet 14. april 2015 Stresser ikke, men har kuttet avdragsfriheten nå som renta er så lav. Anonymous poster hash: cf0a3...140
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #19 Skrevet 14. april 2015 Det høres ut som du har en ganske usunn tvangstanke der. Hvorfor stresser du så voldsomt med det? Hva er det du er redd for? Ja, du sparer en del tusenlapper på å betale ned lånet raskt, men er det virkelig verdt det? Er det verdt å "kaste bort" tiden nå når du er ung på å jobbe deg halvt ihjel og spinke og spare, for hva? Det er skikkelig kjipt å være venner med gnitenluser som ikke vil bruke penger på å gå ut og spise, ikke vil gå på kino, ikke vil være med å reise noe sted. Jeg betaler 3 ganger så mye i måneden på lånet som jeg skal ifølge planen, og vil være gjeldfri før jeg fyller 40. Men jeg jobber ikke ekstra for det, ei heller lar jeg være å reise og spise ute og kose meg. Jeg har rett og slett så mye penger til overs etter at jeg har kost meg og levd livet at jeg kan betale såpass mye ned. Aldri om jeg ville ofret ferien for å betale ekstra på lånet. Da skulle det vært økonomisk krise på gang. Anonymous poster hash: c4169...ea4 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #20 Skrevet 14. april 2015 Betaler så lite som mulig på lånet. Det er mye mer lønnsomt økonomisk å investere pengene på andre måter. Anonymous poster hash: 8642d...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå