Gå til innhold

Da har jeg startet et helt nytt "treningsliv"... hjelpes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dagbhar jeg gått til det skritt og meldt meg inn på det lokale treningssenteret. . Har så og si aldri satt min fot i treningssenter og når jeg har forvillet meg inn der så har jeg ikke turt å nærme meg de skumle maskinene :-D Jeg har da bare syklet eller løpt på mølle. Så... i morgen tidlig skal jeg starte. Se for deg: jeg kommer inn... hva gjør jeg? Hba starter jeg med? Skal jeg bare ta runden på apparatene? Hva anbefaler du? :-) tidligere har jeg bare drevet med kondisjonstrening ute men nå har jeg fått kneproblemer og kan ikke løpe på ei stund. Har fått tips om å prøve å bygge litt muskler på beina/rundt kneet. Tips eller bare litt generell lykkeønsking til livredde meg? :-) -evt link tiø "nybegynnerprogram" på gymmen (som er "selvbetjent". Ingen pt eller personell der...skikkelig bøgda:-) )

Anonymous poster hash: 183bd...f95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På mange av de apparatene står det gjerne bruksanvisning for hvordan du skal utøve øvelsen...... Sjekk det ut, er det eneste tipset jeg har....

Anonymous poster hash: af0df...501

Skrevet

Om du spør i resepsjonen/ noen som jobber der så kan de sette opp nybegynner program til deg ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart villet få veiledning på apparatene ved de som jobber der! Ift innstilling og riktig bruk.

Anonymous poster hash: faaea...327

AnonymBruker
Skrevet

Å, ser nå at det ikke jobber noen der? Da får jeg bare ønske lykke til :)

Anonymous poster hash: faaea...327

Skrevet

I dagbhar jeg gått til det skritt og meldt meg inn på det lokale treningssenteret. . Har så og si aldri satt min fot i treningssenter og når jeg har forvillet meg inn der så har jeg ikke turt å nærme meg de skumle maskinene :-D Jeg har da bare syklet eller løpt på mølle. Så... i morgen tidlig skal jeg starte. Se for deg: jeg kommer inn... hva gjør jeg? Hba starter jeg med? Skal jeg bare ta runden på apparatene? Hva anbefaler du? :-) tidligere har jeg bare drevet med kondisjonstrening ute men nå har jeg fått kneproblemer og kan ikke løpe på ei stund. Har fått tips om å prøve å bygge litt muskler på beina/rundt kneet. Tips eller bare litt generell lykkeønsking til livredde meg? :-) -evt link tiø "nybegynnerprogram" på gymmen (som er "selvbetjent". Ingen pt eller personell der...skikkelig bøgda:-) )

Anonymous poster hash: 183bd...f95

Så heldig du er, som ikke har pt-er luskende rundt.

Foreslår at du går rett til frivektene og trener knebøy og markløft.

• Liker 1
Skrevet

Se noen videoer på YouTube og sjekk fitnessbloggen for å finne øvelser du liker og fremgangsmåte. Så kan du jo droppe maskinene til du blir bedre kjent, og heller trene med stang og manualer? Kanskje?

Skrevet

Var i samme situasjon som deg i februar. Men har lest mye på nett om trening, og sett mange videoer på youtube om hvordan øvelsene utføres.
startet med å gå en runde å se på maskinene etter hvilke muskler de trener, og forsøkt meg på de ulike. Etter som jeg har blitt sterkere har jeg gått over til fri-vekter siden jeg nå klarer å løfte dem på en ordentlig måte.

Er som regel på trening tidlig om morgenen, siden det er færrest mennesker da og jeg kan surre rundt som jeg vil.

Har nå startet å trene dette programmet, og skal forsøke det i to måneder. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Noen tips:

De fleste treningssentere har en-to gratis veiledningtime for nye medlemmer, så foreslå tdu tar kontakt og spør om det.

Gjør øvelsene med en rett rygg og skuldrene bak. Ikke krum ryggen og ikke la skuldrene trekke frem eller opp. Start med lette vekter til du har teknikken.

Dra å tren om morgenen eller sen kveld. Da er det minst mennesker om det er noe du bryr deg om.

Les om trening og utførelse av øvelsene på nettet. Det har hjulpet meg mye.

• Liker 1
Skrevet

Vær forsiktig med belastningene! Vil anbefale å starte med mindre belastning og øke på etterhvert.

Vil også anbefale å ikke starte for intensivt da går man bare fort lei. Bruk gode kompresjonsprodukter så reduserer du både skader og støle muskler. Selv bruker jeg vekslende legg- og kne-sleeves både under og etter trening. Det beskytter for skader og bedrer både sirkulasjon og restitusjon. Mine favoritter er fra Sensah som jeg har kjøpt hos www.aktivhobby.no. Disse kan vise til dokumenterte resultater og tester. Lykke til med treningen! :trene:

Skrevet (endret)

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Vet dette sikkert ser skumlere ut enn andre nybegynnerprogram, men med dette programmet vil du trene hele kroppen med relativt få øvelser, inkludert mage og korsrygg indirekte. Få noen med peiling til å vise deg disse øvelsene, eventuelt les deg godt opp og se videoer på forhånd. Med få øvelser reduserer du sjansen for at du gjør ting feil.

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Les også denne og bit i deg punktene listet opp i linken, dette er feil de fleste som begynner med styrketrening gjør, men som alle før eller senere fikser etter hvert - gjerne etter flere måneder om ikke år med ineffektiv styrketrening. Dess tidligere du gjør ting rett, jo raskere vil du se fremgang.

Endret av Meeh
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:-)

Tusen takk for gode råd og tips og lykkeønker! Dette gikk faktisk veldig veldig bra! Jeg dro i morrest, halv sju faktisk - og var helt alene. Tror det var bra siden det var første gang. Fikk god tid til å bli kjent med maskinene og alt utstyret. Løp 20 min på mølla som oppvarming så tok jeg en runde på nesten alle skumle maskiner. Tok 10-20 rep. i to runder. Så avsluttet jeg med knebøy i ulike varianter inne i en slags speilsal +tøying. Nå skal jeg sette.meg inn i et nybegynnerprogram til neste gang. Den store utfordringen blir jo å klare å trene når det er andre der. Nå kunne jeg jo stille maskinene inn på ønsket vekt -og de sto klar til neste sett... om det er andre til stede så må jeg jo huske/skrive opp hvor mye vekt jeg løftet forrige runde liksom? Hmmm...

Anonymous poster hash: c6960...c9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...