Gjest imperio Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Jeg har vokst opp med hunder, men vi har alltid hatt 2 hunder samtidig. Så da har de stort sett lekt med hverandre, av og til kunne de komme til oss med en ball. Men ble fort lei og gikk tilbake til å leke med den andre hunden. Vi har også vært 4+ personer i huset. Jeg bor nå alene med to katter, og har tenkt på hund en god stund. Ville se ting litt an først, hvordan økonomien ble. Men kom til å tenke på... hvor mye oppmerksomhet behøver en hund egentlig? Sånn utenom 45 min til 1 timers spasertur, 2 ganger om dagen, pluss noen små turer. Jeg sitter mye på pc om dagen, hvordan blir det da med hund? Kommer den til å kjede seg ihjel og fly på veggen til slutt? Kattene har jo hverandre, de kommer å legger seg i armkroken min når de skal sove i noen timer, men ellers så underholde de hverandre. Prøver å leke med de, men jeg er ikke noe interessant, mye morsommere å jage og lekesloss med broren sin. Hvordan blir det da med hunden? Kommer den til å kreve oppmerksomhet vært sekund? Kommer til å sette av noen timer om dagen til trening også, slik at han får brukt hodet. Og rikelig med mosjon, men så er det de timene utenom det. Jeg har aldri tenkt over hvor mye en hund EGENTLIG krever, da vi har alltid hatt en hund til, og vi har vært flere personer i huset. Tiden for å ha hund er perfekt, familien min er ikke enig men det driter jeg i. Jeg bruker å passe en hund som bor hjemme hos foreldrene mine, og da får jeg mer rutiner i hverdagen, og jeg klarer å komme meg ut mer. Jeg våkner tidligere, kommer meg mer ut, møter venner som også har hunder, legger meg til rett tid. Ja mer rutine og innholdsrik dag. Jeg er arbeidsledig på uviss tid og sliter med sosial angst. Det å ha en hund som tar bort oppmerksomheten fra meg gir meg en trygghet, og det hjelper meg med å komme meg mer ute og jobbe mer aktivt med angsten. Jeg har også ønsket meg hund lenge, og alt er tenkt igjennom. Spart opp en god del penger slik at jeg har til veterinærregninger, selv om at jeg kun lever av AAP. Har fire personer som kan passe hunden dersom jeg skal på reise, eller noe skjer og jeg må bort en stund. Så plis, ikke kom med slemme kommentarer om at jeg ikke burde ha hund, bare fordi jeg er syk, eller fordi jeg lurer på et spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Skal du ha valp vil den kreve mer eller mindre all din oppmerksomhet når den er våken i flere uker/måneder. Om en voksen hund kjeder seg når du ikke er aktiv med den kommer helt an på hvilken rase det er, og dermed hvor mye mosjon og stimulering den trenger, og hvor mye trening den får. Det er også individuelle forskjeller blant hunder, noen ligger og slapper av hele dagen når de ikke er på tur eller blir trent med, andre skal helst ligge på fanget og kose hele tiden. Har du kanskje vurdert en voksen omplasseringshund? Anonymous poster hash: 7cf39...562 1
Hectine Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 Har du tid, kan du ha hund. Og siden du er ikke er i arbeid, så virker det som du har en del ekstra tid. Hund er supert, for da er det alltid noen hjemme, den er også veldig tilpasningsdyktig til en viss grad. Men du lurer på om hunden vil fly på veggen av at du sitter på pc. Hvor mye sitter du på pc egentlig i løpet av dagen? Husk at hunden sover en del. Og kan du la vær å sitte så mye på pc og heller bruke tid med hunden din? Så lenge den sosiale angsten din ikke gjør slik at du lar være å komme deg ut med hunden, slik at den får sosialisert med både dyr og andre mennesker, så tror jeg at det kan hjelpe på angsten din. For du blir litt tvunget ut, og hundefolk ELSKER å prate med andre med hund. Det er det som er så supert med hund, man kommer i kontakt med andre med lik interesse. Jeg vet heller ikke hvor god råd du har, men hvis du selv føler du kan avsette penger til hunden hver måned så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal gå. Vi setter av 700 kr måneden til hunden. Vi har ganske dyr forsikring (agria), og ganske stor hund, så han spiser en del. Men vi er også veldig glad i å kjøpe tyggebein og slikt til ham. Hva hunden krever spørs veldig på hvilken rase du velger. Noen raser krever mye, andre krever mindre. Det er litt enklere hvis du sier litt om nøyaktig hvor mye du tror du orker å gjøre med hunden, interesser med hund osv. Og hvilken rase /str. du kunne tenkt deg
Tabris Skrevet 13. april 2015 #4 Skrevet 13. april 2015 Nå håper jeg ikke du tar dette ille opp ,men du sier du vil gi hunden 45-60 min tur to ganger dagen + noen timer hver dag til trening. Jeg tviler på om eliteutøverne innenfor lydighet gir hunden så mye - Er du sikker på at du kommer til å gi hunden fysisk og mental aktivisering fire timer hver dag? I så fall kan du ha deg en hyper border collie om så var. Vær realistisk om hvor mye fysisk og mental aktivisering du oppriktig er motivert for å gjøre hver dag. Hvis hunden fin får f.eks en time tur hver dag, og en time mental aktivisering (spor, søk, LP-trening osv) et par ganger i uka, så kan du med god samvittighet bruke mange timer om kvelden i sofaen. Hunden skal ikke ha din oppmerksomhet hvert minutt av døgnet. En hund som er slik er stresset og masete, og det er ikke ønskelig. Det er svært viktig at man gir hunden det den har behov for av aktivsering, men etter det så skal hunden slappe av og være rolig. Etter en times tur kan hunden godt gå og legge seg og sove et par timer. Så kan du f.eks trene en halvtimes tid, og deretter kan hunden slappe av igjen. Det hunden først og fremst trenger er: - Mye tid fra deg når den er valp og unghund for å legge et godt grunnlag - Oppdatert kunnskap fra deg om hundespråk,-atferd og -trening. - Riktig og god fysisk og mental aktivisering som passer den rase/det individ du har Kan du tilby dette, så kan du fint ha hund. Og i hvert fall helt fint slappe av foran PC/TV flere timer om dagen og hunden kan la deg være i fred. 1
Gjest imperio Skrevet 13. april 2015 #5 Skrevet 13. april 2015 Skal du ha valp vil den kreve mer eller mindre all din oppmerksomhet når den er våken i flere uker/måneder. Om en voksen hund kjeder seg når du ikke er aktiv med den kommer helt an på hvilken rase det er, og dermed hvor mye mosjon og stimulering den trenger, og hvor mye trening den får. Det er også individuelle forskjeller blant hunder, noen ligger og slapper av hele dagen når de ikke er på tur eller blir trent med, andre skal helst ligge på fanget og kose hele tiden. Har du kanskje vurdert en voksen omplasseringshund? Anonymous poster hash: 7cf39...562 Omplasseringshund er så klart noe jeg vurderer, og en hund som er 1-2 år gammel fra finn.no. Jeg vet at valp er mye styr, har hatt 2 valper og 2 omplasseringshunder som var ca. 1 år da de kom til oss. Til dere andre: Det at jeg har sosial angst forhindrer meg ikke i å gå tur med hunden. For når jeg er ute å går tur, så ser folk på hunden og ikke meg, jeg vet at folk har fokus på hunden og det gjør at jeg får til å slappe av mer og får ikke panikkangst. Så det å gå tur er null problem, det å gå alene.. vell da blir det pusteproblemer og tårer Jeg tenker på Papillon akkurat nå, elsker den rasen og har en Papillon blanding hjemme hos foreldrene mine. Vurderer også Tibetansk spaniel, men må lese meg opp på den rasen først. Papillon har ikke så mange sykdommer og er en flott selskaps-hund som kan være med på lange og korte turer, og ikke krever så alt for mye mental trening. Føler Papillon er perfekt for meg. Det å gå to "lange" turer er naturlig for meg, er vant til å gå en lang tur om morgningen, og en lang tur på kvelden. På ettermiddagen blir det etter behov, altså hva hunden selv vil. Det er slik foreldrene mine gjør og det er slik jeg er vandt til. En time eller to med trening om dagen kommer det nok til å bli den første tiden, for jeg vil trene den opp til å klare seg hjemme fra første stund, selv om at jeg er hjemme hele tiden. Det kommer jo en dag at jeg skal ut i arbeid, og da er det litt surt og ha en hund som ikke klarer å være alene. Bare fordi jeg ikke orket å tenke lengre frem i tid. Lang tur om morgningen gjør at jeg våkner opp, og hunden er klar for å være alene i 8 timer, nå så blir den jo ikke alene de første 2 årene ihvertfall, men er best å starte med rutiner med en gang.
Tabris Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Papillon kan passe veldig bra, og selv om de ikke krever så mye så er de veldig trenbare!
Gjest imperio Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Papillon kan passe veldig bra, og selv om de ikke krever så mye så er de veldig trenbare! Det er den oppfatningen, og erfaringen jeg har av rasen også. De klarer seg også med flere små turer, og lange turer, de er med på alt. Jeg vet at de kan bjeffe ganske lett, men det skal det også trenes på første året. Bjeffing og det å være alene hjemme er det jeg kommer til å fokusere på. Jeg er også forberedt på at det å få en Papillon stueren kan ta tid. Vår store blandingshund tok kun 3 uker, Papillon blandingen tok 4 måneder. Og da jobbet vi stumpen av oss. Hadde "nattvakt" på skift, slik at så fort han våknet så var det rett ut, selv om klokken viste 4 om morgningen. Samme etter lek og spising, da var det rett ut. Ros og godteri prøvde vi også, men det er vist vanlig at Papillon bruker litt tid på å bli husreine, så det er jeg forberedt på. Pelsen krever en del stell, men det går greit, børster kattene mine vær dag for å unngå floker. Så en til som stiller seg i børste-kø går helt fint. Vet det står "middels" under rasebeskrivelsen, men av erfaring så får de lett floker i hårene på ørene, og under magen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Papillon høres ut som et godt valg, siden du har gode erfaringer med rasen fra tidligere. Jeg tenker at det er mer praktisk med en liten hund enn en stor og aktiv hund. Hvis formen er dårlig en dag trenger du ikke å gå så lange turer med en Papillon som du måtte gjort hvis du hadde en Husky. Det er sikkert også lettere å få noen til å passe en liten hund enn en stor hund, hvis du trenger avlastning eller skal reise bort. Jeg har alltid hatt store hunder selv, fordi det er noen raser som har en spesiell plass i hjertet mitt. Men jeg har passet flere mindre hunder, og jeg skal innrømme at jeg noen ganger har tenkt at det hadde vært enklere å hatt en liten hund. Anonymous poster hash: 62f84...8da
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 TS, jeg synes også du skal lytte til rådene du får av de som kjenner deg. Omsorgspersonene våre kan av og til se ting med oss vi ikke ser selv og som kan være verdt å fundere over. Hvorfor synes ikke familien din eler vennene dine at du skal få hund nå? Jeg mener ikke å si at du ikke skal få hund, men tenk over hvorfor de som kjenner deg fraråder dette Anonymous poster hash: 14f27...a0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå