Gå til innhold

2 år og ppt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med hjelp med språk hos en 2 åring fra PPT? Vi er blitt henvist og er litt spent på hvordan dette foregår og hva vi kan forvente av hjelp/utredning

Anonymous poster hash: 3a6a4...082

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dattera til et vennepar får oppfølging fra ppt ifht språk. Det kommer en spesialpedagog inn i barnehagen 3 timer i uken så har de "undervisning" hvor de spiller spill, har pekekort osv. Hun har hatt god hjelp av det.

Anonymous poster hash: b21fe...d02

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trenger han det? Min 2åring snakker nesten ikke, og hvertfall ikke rent, bør jeg være bekymret?:(

Anonymous poster hash: 84139...d69

• Liker 1
Skrevet

Synes det var veldig tidlig med hjelp fra "utsiden" pga språk når du bare er 2 år.. Er det virkelig vanlig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var veldig tidlig med hjelp fra "utsiden" pga språk når du bare er 2 år.. Er det virkelig vanlig?

Det er nok ikke språk alene :)

Anonymous poster hash: 43e7e...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Barnet mitt er 2,5 og vi skal sannsynligvis også få timer hos ppt.

Når jeg fikk vite at barnet mitt var sent ute å snakke og at det var grunn til å gjøre noen forandringer satte jeg SELV i gang med å undersøke litt. Jeg fant en webside som hjalp meg MYE med å utvikle språket til barnet, og han snakker mye mere nå, og det er takket være MEG og det jeg har forandret på.

Jeg leser bøker annerledes, og gir ham ord hele tiden, lag samtaler. Ros selv om han ikke sier ordet perfekt. Selv om han sier "opp" for "kopp" Så si JA,KOPP - feks. Funker veldig bra! :)

Sjekk ut websiden til laura mize http://teachmetotalk.com/

Anonymous poster hash: bd990...04e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke språk alene :)

Anonymous poster hash: 43e7e...dcc

Hvor vanlig det er skal jeg ikke uttale meg om, men vi har også en toåring som skal få hjelp av PPT, og der er det ikke mistanke om noe annet enn sen språkutvikling såvidt jeg skjønner. :)

Anonymous poster hash: 75597...fac

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig det er skal jeg ikke uttale meg om, men vi har også en toåring som skal få hjelp av PPT, og der er det ikke mistanke om noe annet enn sen språkutvikling såvidt jeg skjønner. :)

Hvis det er greit at jeg spør, hva er egentlig tegnene på sen språkutvikling hos toåringen? Alt jeg leser er at det er stor variasjon på hva som et vanlig i den alderen, så jeg synes det er vanskelig å vite hva det er som gir grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: 7d146...21a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er greit at jeg spør, hva er egentlig tegnene på sen språkutvikling hos toåringen? Alt jeg leser er at det er stor variasjon på hva som et vanlig i den alderen, så jeg synes det er vanskelig å vite hva det er som gir grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: 7d146...21a

Jeg kan ikke sette fingeren på noe spesifikt, annet enn at vi begynte å bli litt bekymret da han var ca 1,5 og omtrent ikke hadde andre ord enn mamma og pappa. Den eldre broren hans var heller ikke så rask sammenliknet med jevnaldrende, men han hadde mange flere ord på samme alder, så vi tenkte at det var greit å få det sjekket og legen vår henviste oss til sykehuset. Legen der mente ikke det var grunn til bekymring for at det skulle "feile" ham noe, men var enig i at han hadde dårlig språk for alderen og tilbudte å henvise oss til PPT om vi ønsket det.

Siden vi tenkte det er greit å være føre var og få den hjelpen vi kan takket vi ja til det, men sånne ting skjer jo ikke raskt, så han har enda (etter fire måneder) ikke faktisk vært hos PPT. Men som du sier er jo normalvariasjonen stor, og såvidt jeg skjønner er forståelsen det viktigste i denne alderen, så vi er ikke veldig bekymret. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig tidlig hvis det er snakk om oppfølging i forhold til språk. Men hva betyr "hjelp med språk fra ppt" er det en utredning det er snakk om? Logopedhjelp? Det er innenfor normalen å nesten ikke ha noe språk når du er 2 altså...

Anonymous poster hash: f62b4...d34
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig tidlig hvis det er snakk om oppfølging i forhold til språk. Men hva betyr "hjelp med språk fra ppt" er det en utredning det er snakk om? Logopedhjelp? Det er innenfor normalen å nesten ikke ha noe språk når du er 2 altså...

TS her. Det er snakk om utredning. Hun sier ikke et eneste ord. Ikke mamma og pappa en gang

AnonymBruker
Skrevet

Stesønnen min sa ikke et ord før fylte tre år. Hadde god språkforståelse så ingen gjorde noe med det heldigvis. Er jo først ved fylte 2 det løsner for de fleste. Det første de gjør er vel en hørselstest før logoped kommer inn i bilder. Men logoped som 2 åring synes iallefall jeg virker som å reise frem noe barnet ikke er klar for. Dersom det selvfølgelig har god forståelse.

Anonymous poster hash: d7de9...19b

• Liker 1
Skrevet

Bare av ren nysgjerrighet; hvem har tatt initiativet til å kontakte PPT? Som andre her skriver så utvikler barn seg forskjellig. Noen snakker tidlig og noen snakker sent. Sånn er det bare. Jeg skjønner TS når ikke barnet har et eneste ord men sånn ellers så virker det som sagt tidlig å få hjelp. Men jeg er ikke faglært og kanskje tidligere er bedre... Jeg bare stusser litt.
AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Barnet mitt er 2,5 og vi skal sannsynligvis også få timer hos ppt.

Når jeg fikk vite at barnet mitt var sent ute å snakke og at det var grunn til å gjøre noen forandringer satte jeg SELV i gang med å undersøke litt. Jeg fant en webside som hjalp meg MYE med å utvikle språket til barnet, og han snakker mye mere nå, og det er takket være MEG og det jeg har forandret på.

Jeg leser bøker annerledes, og gir ham ord hele tiden, lag samtaler. Ros selv om han ikke sier ordet perfekt. Selv om han sier "opp" for "kopp" Så si JA,KOPP - feks. Funker veldig bra! :)

Sjekk ut websiden til laura mize http://teachmetotalk.com/

Anonymous poster hash: bd990...04e

Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Stesønnen min sa ikke et ord før fylte tre år. Hadde god språkforståelse så ingen gjorde noe med det heldigvis. Er jo først ved fylte 2 det løsner for de fleste. Det første de gjør er vel en hørselstest før logoped kommer inn i bilder. Men logoped som 2 åring synes iallefall jeg virker som å reise frem noe barnet ikke er klar for. Dersom det selvfølgelig har god forståelse.

Anonymous poster hash: d7de9...19b

Så lenge barnet har god forståelse så er det ingen grunn til bekymring. Her er det ingen/lite språkforståelse og hørselen er sjekket. Ørelege og barnehage har uttrykt bekymring og da foreslo jeg PPT.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan forvente mange undersøkelser og tester. Mange papirer. De er svært nøyaktige i det de gjør (min erfaring som mor av et barn som er i pp-tjenesten). Mange ekstra foreldremøter.

For vår del har de også spurt om åpenhet med tanke på at de får epikriser av legebesøk som barnet er på, vi har en slik "gjensidig åpenhet" eller hva jeg skal kalle det mellom helsestasjon og barnehage også slik at alle vet hvordan det går på alle fronter.

Både logopeden og spes.ped'en + kontaktperson i pp-tjenesten kommer til barnehagen for å observere barnet/sørge for at barnet gjennomfører tester osv. De timene som spes.ped'en bruker sammen med barnet i løpet av den egentlige barnehagetiden regnes ut i kroner som dere slipper å betale på årets siste barnehageregning.

Vi har også på bakgrunn av samtaler med nevnte fagpersoner fått henvisning til andre instanser (fysioterapeut etc.). Jeg føler at flertallet av disse personene er gode fagpersoner som har en god oversikt over hva som finnes av hjelp/hva man kan gjøre.

Vi har også fått med mange ekstra "oppgaver"/øvelser som skal gjøres hjemme for å bedre barnets "tilstand".

Anonymous poster hash: 11107...0b8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for tidlig. Så vidt jeg husker begynner vel barnehagen å fylle ut TRAS-skjema ved fylte to år. Bedre å begynne litt tidligere enn litt for sent.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan forvente mange undersøkelser og tester. Mange papirer. De er svært nøyaktige i det de gjør (min erfaring som mor av et barn som er i pp-tjenesten). Mange ekstra foreldremøter.

For vår del har de også spurt om åpenhet med tanke på at de får epikriser av legebesøk som barnet er på, vi har en slik "gjensidig åpenhet" eller hva jeg skal kalle det mellom helsestasjon og barnehage også slik at alle vet hvordan det går på alle fronter.

Både logopeden og spes.ped'en + kontaktperson i pp-tjenesten kommer til barnehagen for å observere barnet/sørge for at barnet gjennomfører tester osv. De timene som spes.ped'en bruker sammen med barnet i løpet av den egentlige barnehagetiden regnes ut i kroner som dere slipper å betale på årets siste barnehageregning.

Vi har også på bakgrunn av samtaler med nevnte fagpersoner fått henvisning til andre instanser (fysioterapeut etc.). Jeg føler at flertallet av disse personene er gode fagpersoner som har en god oversikt over hva som finnes av hjelp/hva man kan gjøre.

Vi har også fått med mange ekstra "oppgaver"/øvelser som skal gjøres hjemme for å bedre barnets "tilstand".

Takk for utfyllende svar. Håper på å få oppgaver som vi kan gjøre hjemme. Vi har lest litt litteratur på egenhånd, men foreløpig er ingenting at det vi har gjort gitt synlige resultater

AnonymBruker
Skrevet

Takk for utfyllende svar. Håper på å få oppgaver som vi kan gjøre hjemme. Vi har lest litt litteratur på egenhånd, men foreløpig er ingenting at det vi har gjort gitt synlige resultater

Et tips fra meg angående litteraturen (vi har vært inne i systemet i noen år): Øv på å lære barnet lydene til hvordan man uttaler hver enkelt bokstav, og ikke bare hva bokstaven heter. :)

For eksempel at man er nøye med at bokstaven k har lyden "k", men den heter likevel k (om du skjønte det). :)

AnonymBruker
Skrevet

Et tips fra meg angående litteraturen (vi har vært inne i systemet i noen år): Øv på å lære barnet lydene til hvordan man uttaler hver enkelt bokstav, og ikke bare hva bokstaven heter. :)

For eksempel at man er nøye med at bokstaven k har lyden "k", men den heter likevel k (om du skjønte det). :)

Alle gode tips og råd tas imot med takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...