AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Noe av det verste er de som bruker setningen "du har jo bare deg selv å tenke på". Det får meg til å lure på hva slags liv de hadde før barna kom. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 23
Tabris Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 Noe av det verste er de som bruker setningen "du har jo bare deg selv å tenke på". Det får meg til å lure på hva slags liv de hadde før barna kom. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 Evt. at livet deres ikke hadde mening før de fikk barn. Det høres trist ut, tenker jeg da. 27
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 Noe av det verste er de som bruker setningen "du har jo bare deg selv å tenke på". Det får meg til å lure på hva slags liv de hadde før barna kom. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 Det er jo stort sett sant da... Ikke at det betyr at man er egoistisk eller selvsentrert, men ofte er det jo sånn at dersom man er barnløs så har man ikke hovedansvar for at et annet menneske har det bra, er trygg og utvikler seg riktig. Igjen, det betyr ikke at man ikke har forpliktelser eller ansvar dersom man er barnløs, men man har sjelden hovedansvaret og for en så lang periode. Kan ikke komme på noe som er sammenlignbart med ansvaret med å ha barn.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 Evt. at livet deres ikke hadde mening før de fikk barn. Det høres trist ut, tenker jeg da. Det synes jeg også. Min egen far sa en gang at det er jo ingen vits å være gift hvis man ikke får barn. Så jeg skjønner godt hvorfor foreldrene mine ble skilt når vi flyttet ut, hvis det er sånn de tenker Anonymous poster hash: f3dce...4a0 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 Det er jo stort sett sant da... Ikke at det betyr at man er egoistisk eller selvsentrert, men ofte er det jo sånn at dersom man er barnløs så har man ikke hovedansvar for at et annet menneske har det bra, er trygg og utvikler seg riktig. Igjen, det betyr ikke at man ikke har forpliktelser eller ansvar dersom man er barnløs, men man har sjelden hovedansvaret og for en så lang periode. Kan ikke komme på noe som er sammenlignbart med ansvaret med å ha barn.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Herre min hatt... det å ha barn er da ikke det eneste man har å tenke på. For det første må enslige forsørge seg selv, ingen andre som tenker på hvor pengene til deres neste regning skal komme fra. For det andre har mange av oss ansvar for gamle foreldre. For det tredje er det vi som sitter igjen der på jobb og ordner opp når småbarnsforeldre fyker avgårde tidlig for å hente et snufsende barn i barnehagen. For det fjerde gjør mange av oss frivillig arbeid. Og jeg kunne ramset opp i det uendelige. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 16
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Herre min hatt... det å ha barn er da ikke det eneste man har å tenke på. For det første må enslige forsørge seg selv, ingen andre som tenker på hvor pengene til deres neste regning skal komme fra. For det andre har mange av oss ansvar for gamle foreldre. For det tredje er det vi som sitter igjen der på jobb og ordner opp når småbarnsforeldre fyker avgårde tidlig for å hente et snufsende barn i barnehagen. For det fjerde gjør mange av oss frivillig arbeid. Og jeg kunne ramset opp i det uendelige. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 Jeg gjør stort sett alt det og jeg har barn, var det noe mer du ville? Poenget mitt var jo at alt det ikke kan sammenlignes med ansvaret med å ha barn. Er det noe å være hårsår for da?Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Jeg gjør stort sett alt det og jeg har barn, var det noe mer du ville? Poenget mitt var jo at alt det ikke kan sammenlignes med ansvaret med å ha barn. Er det noe å være hårsår for da?Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Synes du virkelig at "du har bare deg selv å tenke på" er en pen ting å si til folk? Det er en rimelig frekk ting å si, spesielt når den kommer fra folk som kunngjør at planene dine for kvelden er avlyst fordi de skal hente i barnehage, eller når de klager over høye utgifter selv om de også har over dobbelt så store inntekter. Eller når de forteller deg at du ikke kan reise hjem til jul, fordi du ikke har barn. Igjen er listen lang. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 21
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #8 Skrevet 12. april 2015 Synes du virkelig at "du har bare deg selv å tenke på" er en pen ting å si til folk? Det er en rimelig frekk ting å si, spesielt når den kommer fra folk som kunngjør at planene dine for kvelden er avlyst fordi de skal hente i barnehage, eller når de klager over høye utgifter selv om de også har over dobbelt så store inntekter. Eller når de forteller deg at du ikke kan reise hjem til jul, fordi du ikke har barn. Igjen er listen lang.Anonymous poster hash: f3dce...4a0 Det kommer an på settingen da, om det er noen som svikter deg i siste liten så er det selvfølgelig respektløst og ikke greit, men det har jo ikke noe med sannheten i selve utsagnet å gjøre slik jeg ser det. Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #9 Skrevet 12. april 2015 Det kommer an på settingen da, om det er noen som svikter deg i siste liten så er det selvfølgelig respektløst og ikke greit, men det har jo ikke noe med sannheten i selve utsagnet å gjøre slik jeg ser det.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Det er ikke noe sant i utsagnet, siden det fins ytterst få barnløse som bare har seg selv å tenke på. Da får man heller si "mitt liv er viktigere enn ditt", hvis det er det man faktisk mener. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 21
Jolene Skrevet 12. april 2015 #10 Skrevet 12. april 2015 Det er jo stort sett sant da... Ikke at det betyr at man er egoistisk eller selvsentrert, men ofte er det jo sånn at dersom man er barnløs så har man ikke hovedansvar for at et annet menneske har det bra, er trygg og utvikler seg riktig. Igjen, det betyr ikke at man ikke har forpliktelser eller ansvar dersom man er barnløs, men man har sjelden hovedansvaret og for en så lang periode. Kan ikke komme på noe som er sammenlignbart med ansvaret med å ha barn.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Det der var bare navlebeskuende og nedlatende skrevet. Totalt mangel på innsikt i at andre kan ha forskjellige prioriteringer. Barnløse har jo tross alt "bare seg selv å tenke på", men er det egentlig sant? Barnløse har også: Venner og familie. Forpliktelser Jobb Interesser Egne prioriteringer Hvorfor skal da alltid dette rakkes ned på? Skal de ikke få: Ha fritid? Mulighet til å tilbringe tid med familie og venner? Betale regninger? Få ferie? Tid til egne interesser og prioriteringer? Fordi de med barn alltid skal gå først? For slik det innlegget der fremstilles, er det bare nedlatende. De uten barn kan ha ting i livet sitt som påvirker store deler av livet sitt. En viser ikke alltid alt på utsiden. For å gi noen eksempler: At man selv er syk Har familiemedlemmer som er syke At nære og gode venner er syke Gjør mye frivillig arbeid Er i et vanskelig forhold Generelt sliter med noe Med andre ord, så blir det latterlig å konstatere at barnløse kun har ansvar for seg selv. Da er det på tide å snu tankegangen og holdningen. 24
Tabris Skrevet 12. april 2015 #11 Skrevet 12. april 2015 Det er jo stort sett sant da... Ikke at det betyr at man er egoistisk eller selvsentrert, men ofte er det jo sånn at dersom man er barnløs så har man ikke hovedansvar for at et annet menneske har det bra, er trygg og utvikler seg riktig. Igjen, det betyr ikke at man ikke har forpliktelser eller ansvar dersom man er barnløs, men man har sjelden hovedansvaret og for en så lang periode. Kan ikke komme på noe som er sammenlignbart med ansvaret med å ha barn.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Jeg er enig med deg. Dvs, jeg har samboer, nær familie, venner, hund og katter som jeg har ansvar for og som jeg må tenke på utenom meg selv (spesielt dyrene er jo mitt ansvar i hverdagen). Men det er nettopp det ansvaret du snakker om, som opptar bortimot hele hverdagen og varer i minst 18 år, jeg ikke ønsker. Og er en av hovedgrunnene til at jeg har valgt å ikke få barn. Jeg vil bruke min tid på andre ting. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #12 Skrevet 12. april 2015 Jeg er enig med deg. Dvs, jeg har samboer, nær familie, venner, hund og katter som jeg har ansvar for og som jeg må tenke på utenom meg selv (spesielt dyrene er jo mitt ansvar i hverdagen). Men det er nettopp det ansvaret du snakker om, som opptar bortimot hele hverdagen og varer i minst 18 år, jeg ikke ønsker. Og er en av hovedgrunnene til at jeg har valgt å ikke få barn. Jeg vil bruke min tid på andre ting. Ja, og jeg synes det er en helt kurant sak å velge å ikke få barn. Tenker ikke at folk dermed er mindre omsorgsfulle eller ansvarsfulle, eller at de ikke har meningsfylte liv fordi de er barnløse. Jeg håper egentlig alle har liv som er fylt med det som gir mening for akkurat dem, om det nå er barn, dyr eller humanitært arbeid. Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #13 Skrevet 12. april 2015 Det der var bare navlebeskuende og nedlatende skrevet. Totalt mangel på innsikt i at andre kan ha forskjellige prioriteringer. Barnløse har jo tross alt "bare seg selv å tenke på", men er det egentlig sant? Barnløse har også:Venner og familie.ForpliktelserJobbInteresserEgne prioriteringer Hvorfor skal da alltid dette rakkes ned på? Skal de ikke få:Ha fritid?Mulighet til å tilbringe tid med familie og venner?Betale regninger?Få ferie?Tid til egne interesser og prioriteringer? Fordi de med barn alltid skal gå først? For slik det innlegget der fremstilles, er det bare nedlatende. De uten barn kan ha ting i livet sitt som påvirker store deler av livet sitt. En viser ikke alltid alt på utsiden. For å gi noen eksempler:At man selv er sykHar familiemedlemmer som er sykeAt nære og gode venner er sykeGjør mye frivillig arbeidEr i et vanskelig forholdGenerelt sliter med noe Med andre ord, så blir det latterlig å konstatere at barnløse kun har ansvar for seg selv. Da er det på tide å snu tankegangen og holdningen. Du klarer jammen å lese mye ut av innlegget mitt som jeg absolutt ikke har skrevet eller ment. Faktisk påpektr jeg jo akkurat det du påpeker, at også barnløse har ansvar og forpliktelser av ulik art. Men at det kan sammenlignes med ansvaret for å oppdra barn tror jeg svært, svært sjelden er tilfelle.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 12
Jolene Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Du klarer jammen å lese mye ut av innlegget mitt som jeg absolutt ikke har skrevet eller ment. Faktisk påpektr jeg jo akkurat det du påpeker, at også barnløse har ansvar og forpliktelser av ulik art. Men at det kan sammenlignes med ansvaret for å oppdra barn tror jeg svært, svært sjelden er tilfelle.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Igjen, du kan ikke vite noe om andres ansvarsområder. 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #15 Skrevet 12. april 2015 Igjen, du kan ikke vite noe om andres ansvarsområder. Svært sjelden, skrev jeg, så det forekommer sikkert. Men da er det en veldig spesiell situasjon, og noe langt mer enn "jobb, kjæledyr og venner".Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #16 Skrevet 12. april 2015 Svært sjelden, skrev jeg, så det forekommer sikkert. Men da er det en veldig spesiell situasjon, og noe langt mer enn "jobb, kjæledyr og venner".Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Takk for at du gir et så godt eksempel på den utrolig nedlatende holdningen som irriterer meg hos mange småbarnsforeldre. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 31
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #17 Skrevet 12. april 2015 Takk for at du gir et så godt eksempel på den utrolig nedlatende holdningen som irriterer meg hos mange småbarnsforeldre. Anonymous poster hash: f3dce...4a0 Vær så god! Jeg synes heller du er hårsår, jeg har aldri ment at mitt liv er bedre eller mer meningsfylt enn ditt så hvordan jeg er nedlatende er litt mystisk for meg.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 7
Jolene Skrevet 12. april 2015 #18 Skrevet 12. april 2015 Svært sjelden, skrev jeg, så det forekommer sikkert. Men da er det en veldig spesiell situasjon, og noe langt mer enn "jobb, kjæledyr og venner".Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Det som oppleves som lett for deg, betyr ikke å være det for andre. Med andre ord, en nedlatende holdning. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #19 Skrevet 12. april 2015 Det som oppleves som lett for deg, betyr ikke å være det for andre. Med andre ord, en nedlatende holdning. Da kan vi like gjerne legge ned forumet, for ingen kan hel og fullt sette seg inn i andres situasjon. Vi kan bare bruke de erfaringene vi har og sunn fornuft. Det er likevel forskjell på det å ha det ansvaret som følger med å være forelder og andre typer ansvar og forpliktelser som jobb, venner og hobbyer i de aller fleste tilfeller. Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 5
Jolene Skrevet 12. april 2015 #20 Skrevet 12. april 2015 Da kan vi like gjerne legge ned forumet, for ingen kan hel og fullt sette seg inn i andres situasjon. Vi kan bare bruke de erfaringene vi har og sunn fornuft. Det er likevel forskjell på det å ha det ansvaret som følger med å være forelder og andre typer ansvar og forpliktelser som jobb, venner og hobbyer i de aller fleste tilfeller.Anonymous poster hash: ddcd3...7a6 Igjen, tilbake til en noe nedlatende holdning. Vennligst slutt med herskingen din. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå