AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Vårt barn på snart 4 år, har oftere og oftere dager han kommer hjem fra barnehagen og er skikkelig lei seg. Det er tydelig at han ikke har det noe godt. Dette har vart i over 1 år, men i det siste er det blitt skikkelig ille. Han har i perioder der det har vært mange dager etter hverandre også drømt mye på kveld/natt, hvor han blir veldig urolig og kommer med svært såre klynk. Vi har i to møter tatt det opp med barnehagen, den første gangen ble vi blankt avvist. Andre gang skulle de i observere, men de kom ikke fram til noen grunn til hva som kunne være galt. Og vi slo oss egentlig til ro med at det ikke var noe galt. I det siste har det derimot tatt seg kraftig opp, og denne gangen må jeg ha et svar, dersom det finnes. Når vi prøver å få noe ut av han, dukker bestandig det samme navnet opp. Han sier dette barnet slår. Sist med en spade. Om dette er sant eller ikke. Og om det er grunnen til at han ikke har det godt i barnehagen vet jeg ikke. Barnehagen sa på sist møte at det ikke var så ofte det skjedde, og at vårt barn bare var veldig følsom med det samme det ble litt knuffing. Vår opplevelse er at det ikke stemmer, men jeg skal ikke si at det ikke kan gjøre det i barnehagen. Hva gjør jeg videre, jeg må ha en klarhet i dette. Endten det er at vårt barn er for sart, eller at det er noen som ikke er snill med han. Dersom han er blitt veldig sart når det gjelder konflikter må vi finne en løsning å jobbe med han om det.Anonymous poster hash: c5962...b1f
pusekatta Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Har dere mulighet for å ta fri fra jobb for å være i barnehagen og observere? Dette er noe som barnehagepersonellet burde tatt på mye større alvor enn det du beskriver. Og: å kalle et barn for "for sart" blir feil. Han er som han er, og det er barnehagens oppgave å arbeide for at alle barna der skal ha en fin hverdag, sart eller ikke! 3
Sirah Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 Har dere mulighet for å ta fri fra jobb for å være i barnehagen og observere? Dette er noe som barnehagepersonellet burde tatt på mye større alvor enn det du beskriver. Og: å kalle et barn for "for sart" blir feil. Han er som han er, og det er barnehagens oppgave å arbeide for at alle barna der skal ha en fin hverdag, sart eller ikke! Helt enig. Dette burde barnehagen ta på alvor!
pusekatta Skrevet 13. april 2015 #4 Skrevet 13. april 2015 OG, jeg kjenner jeg blir kraftig irritert når barnehagepersonellet sier at "barnet blir veldig følsomt med en gang det blir litt knuffing". For pokker heller, er "knuffing" noe barn skal tåle i barnehagen, da liksom? I barnehagen der jeg jobber blir "knuffing" slått hardt ned på, og tatt på alvor. Barn skal, så godt det la seg gjøre, slippe å bli utsatt for slike ting av andre barn i barnehagen. Det skal være et trygt sted å være! Stakkars lille venn
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #5 Skrevet 13. april 2015 Tusen takk for svar dere. Han hadde det så ille etter barnehagen i dag at jeg var helt på gråten selv også. Har tenkt litt på å observere selv. Men kunne helst sett at det ble gjort av en nøytral 3.part. Noen som vet om ppt feks kan hjelpe oss?Anonymous poster hash: c5962...b1f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #6 Skrevet 13. april 2015 Også kan jeg kanskje få med at de to første årene i barnehagen var han alltid kjempe blid og blant de tryggste barna, i følge barnehagen. Så han har altså ikke vært lessen bestandig.Anonymous poster hash: c5962...b1f
Ulrikke Skrevet 13. april 2015 #7 Skrevet 13. april 2015 Som ped.leder synes jeg barnehagen opptrer horribelt her.... Når ungen gråter etter hver barnehagedag, så må de jo snu og vende på hver stein, og ikke skylde på at ungen er overfølsom! Her må du bli mer bestemt og kreve handling.... En god barnehageledelse tar det på alvor! 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #8 Skrevet 13. april 2015 Synes barnehagen tar alt for lett på dette. Å "unnskylde" det med at barnet er sart er bare feil. Noen barn er mer sensitive enn andre på samme vis som oss voksne, men barnet skal da likevel ha det bra i barnehagen og det er noe de ansatte må ta på alvor. Ville tatt en alvorsprat med ped.leder og sagt ifra om at det ikke er greit at barnet ditt kommer hjem fra barnehagen og tydelig gir uttrykk for å ikke ha det bra der, og at det ofte er knyttet opp mot et annet barn. Når du ikke frem med det går du til den som er styrer. Om det fortsatt ikke blir tatt tak i ville jeg søkt om overflytting til annen barnehage så fort som mulig, å ha barnet i en barnehage hvor de ikke tar hans trivsel på alvor er ikke aktuelt. Og veldig enig i det pusekatta skriver, "knuffing" er ikke greit. Det skjer jo innimellom, men de ansatte må jo vise ovenfor barna at det ikke er ok. Anonymous poster hash: 3b63c...812 1
pusekatta Skrevet 13. april 2015 #9 Skrevet 13. april 2015 Altså, hvis dette hadde vært mitt barn, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å finne ut hva som var galt. Snakk med PPT, snakk med ped.leder, snakk med styrer, få inn en til å observere, alt du kan komme på for å få klarhet i hva F*** de holder på med (eller ikke holder på med?) i den barnehagen. Det er IKKE sånn det skal være.
Trampe Skrevet 13. april 2015 #10 Skrevet 13. april 2015 Observasjon høres smart ut. PPT har gjerne ventetid, og en slik observasjon burde skje nå. Jeg er enig i at en nøytral tredjepart bør observere, men hvordan tror du barnehagen stiller seg til det? De kan nekte "hvem som helst" å observere et barn, hvis du f. eks. skulle kjenne noen som kan gjøre en slik observasjon. Du kan jo ta kontakt med PPT og høre med de? De gjør observasjoner, både av enkeltbarn og av grupper, men det må henvises dit og det kan ta tid. Så ja, du kan få hjelp derfra, men det kan ta et år før du får det. Ventetiden varierer veldig fra sted til sted. Noen barn er sarte ja, og tåler mindre enn andre, men de skal også ha en trygg barnehagehverdag. Det er ikke grei oppførsel fra barnehagens side dette. Har du tatt dette opp med lederen i barnehagen? Hvem i barnehagen er det som har avvist dere? Kan du bytte barnehage?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #11 Skrevet 13. april 2015 Takk for innspill. Barnet gråter ikke hver dag, men to til tre ganger i uken, som også er alt for mye. Vi har vurdert barnehagebytte, men ønsker å gi det et siste forsøk. Da han har vennene sine i denne barnehagen, og dette er den eneste barnehagen som sokner til den skolen han skal gå på. Skal finne en plass å starte så vi kommer til bunns i dette. TsAnonymous poster hash: c5962...b1f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #12 Skrevet 13. april 2015 Om barnet er overfølsomt eller blir plaget er det jo like fullt noe som burde og kan bli gjort noe med. Jeg er assistent på fulltid i barnehage og blir i perioder satt til observering av et enkelt barn dersom det er behov for det. Dersom vi ser en årsak har vi ofte gjort det slik at jeg blir primærkontakt for barnet (altså har ekstra oppfølging av det enkelte tilfellet) til vi og foreldrene føler det har bedret seg. Formålet er at foreldrene skal ha primært en ansatt å forholde seg til ang dette, og at vi (jeg, ped.leder og foreldrene) underveis gjør vurderinger og blir enige om hvordan vi skal håndtere det. Det hjelper veldig hvis vi alle er på samme "sted" og drar i riktig retning. Kanskje dette er noe du kan foreslå? I de tilfellene jeg har vært borti har det løst seg veldig fint på denne måten, og årsaken til mistrivsel har vært alt fra problemer med tilpassning i gruppen, feilplassering ifht. grupper/læring, at barnet har blitt plaget av andre barn osv osv. I ett tilfelle viste det seg at barnet hadde dårlig hørsel og fallt utenfor, noe som selvfølgelig var frustrerende for barnet som ble misforstått av de voksne og de andre barna. Synes absolutt du skal fortsette å komme til bunns i dette TS. Dersom ikke du føler bhg samarbeider kan du jo kontakte helsestasjonen bla. Lykke til Anonymous poster hash: 9f7dc...a8f
Trampe Skrevet 13. april 2015 #13 Skrevet 13. april 2015 Helsestasjonen kan hjelpe, og de har ofte ikke like lang ventetid. Jeg har opplevd ved et tilfelle at en ansatt ved helsestasjonen tilbød seg å observere i min sønns barnehage. Husker ikke hva slags utdanning denne personen hadde, men det var en terapeut av noe slag. 1
ViljaH Skrevet 14. april 2015 #14 Skrevet 14. april 2015 Barnehagen skal vel også ha en spes.ped. tilknyttet seg som flyter litt rundt. Jeg hadde bedt om et møte med styrer og ped.leder hvor jeg sa at nå må noe gjøres, dette går ikke lenger, og la oss sammen komme opp med en plan. Spørre om spes.ped kan observere. Har de spes.ped så be denne være med i møtet kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå