Gå til innhold

Klarer ikke begrense godteinntaket i helgen, hjelp!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser en bit mørk sjokolade til kaffen hver dag etter middag. Null problem å stoppe der.

Men når helgen kommer er hjernen innstilt på fråtsing. Kan da til og med spise store mengder godis uten å ha lyst på det!! Dette er sykt. Blir uvel, kvalm og føler meg blæææ... Og dagen etter fråtsefest er jeg i så dårlig form. Nå vil jeg ikke mer.

Hvordan vende meg av med denne grusomme, unødvendige vanen? Klarer ikke kjenne på magefølelsen og lysten i helgene overhodet. Men som sagt så går det helt fint mandag-torsdag.

HJÆLP!!

Anonymous poster hash: 93e3b...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den harde måten, utrolig effektivt:

- Bestem deg for å være totalt uten sukker i for eksempel en måned. Oppdag at det ikke er nødvendig med sukker for å kose seg. Oppdag at kos kan være frukt, for eksempel. Sukkersuget/godtesuget, og mentaliteten rundt det forandres idet du oppdager at godteriet ikke er noe du trenger for å kose deg.

Eller:

- Forsøk å kutt opp masse forskjellig frukt som du har i tillegg til helgegodtet. Masse frukt, og så litt sjokolade og potetgull i tillegg. Når det er tomt, så er det tomt.

Og: Hva spiser du til vanlig? Nok mat? Sunn mat som metter? Når jeg spiser etter planen min, så har jeg ikke søtsug overhodet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha mer godteri i huset enn du har tenkt å spise.

Anonymous poster hash: 19e70...1e3
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den harde måten, utrolig effektivt:

- Bestem deg for å være totalt uten sukker i for eksempel en måned. Oppdag at det ikke er nødvendig med sukker for å kose seg. Oppdag at kos kan være frukt, for eksempel. Sukkersuget/godtesuget, og mentaliteten rundt det forandres idet du oppdager at godteriet ikke er noe du trenger for å kose deg.

Eller:

- Forsøk å kutt opp masse forskjellig frukt som du har i tillegg til helgegodtet. Masse frukt, og så litt sjokolade og potetgull i tillegg. Når det er tomt, så er det tomt.

Og: Hva spiser du til vanlig? Nok mat? Sunn mat som metter? Når jeg spiser etter planen min, så har jeg ikke søtsug overhodet.

Takk for fine tips 😊

Tror jeg spiser nok i hverdagen altså.

Spiser stort sett sunt og ligger vel på rundt 1800 pr dag i uka. Løper ca 2-3 mil hver uke og spiser litt mer de dagene jeg løper.

Har klart godtestopp før uten problemer. Da er det liksom greit å ikke spise noenting. Men nå klarer jeg ikke tenke bare litt. Er liksom alt eller ingenting kanskje. Og jeg spiser godteri selvom jeg er stappmett etter god middag bare fordi det er helg, men SKAL kose seg med godis til feks film.... Æsj dette er krise...

Anonymous poster hash: 81efa...c52

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha mer godteri i huset enn du har tenkt å spise.

Anonymous poster hash: 19e70...1e3

Har en mann som er god på å hamstre godis, og tre barn som spiser godis i løpet av helgen. Så det går nok ikke.

Sliter aldri med dette i hverdagen selvom det er overflod av søtsaker tilgjengelig. Da er kveldsmat min store svakhet og kveldskos...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen andre enn du som kan kvitte deg med denne dårlige vanen. Du må bare sette deg et mål, og bestemme deg for å gjennomføre det. Tipset over om å kutte ut alt tilsatt sukker er veldig bra. Sukker er ikke noe kroppen trenger, det er en uvane som man blir "avhengig" av. Merkelig nok blir ingen avhengige av noe de ikke kan fordra. Hvis du absolutt må putte noe i munnen for å kose deg, kan du kutte opp rå grønnsaker med dip til.

Anonymous poster hash: 49bad...a85
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også en sukkerfri måned. Funket for meg, nå spiser jeg bare bittelitt godis på lørdagene og merker at jeg setter mye mer pris på det lille jeg spiser.

Anonymous poster hash: db453...f7d
  • Liker 1
Skrevet

Det handler om å finne en måte å tenke på som gjør at du klarer å begrense inntaket. Jeg er også en litt sånn "alt eller ingenting" person. Hvis du sliter med å spise bare litt, kanskje du kan ha en regel om kun godteri fra kl 20:00 - 00:00 på lørdagen? Finn en måte å "lure" deg selv på. Kanskje du kan reflektere litt over hvorfor du gjør slik? Hva det er som trigger det?

AnonymBruker
Skrevet

Hverken mann eller barn har godt av store mengder søtsaker hele helga igjennom heller.

Støtter forslaget om å kjøpe inn en viss mengde hver lørdag og ikke noe mere enn det.

Mine barn får lørdagsgodt, da handler de f.eks en pose med drops og en sjokolade, i tillegg får de potetgull i ei skål. Mannen min og meg handler inn litt smågodt i en pose som vi tømmer over i ei skål og setter frem på bordet om kvelden.

Er det litt igjen så blir det spist søndag, men siden vi ikke handler inn i mengder så er det sjelden noe igjen søndagen.

Anonymous poster hash: 3e416...9be
  • Liker 1
Skrevet

Viljestyrke er en god ting! Du må bare bestemme deg. Klarer du ikke vil du ikke nok.

AnonymBruker
Skrevet

Viljestyrke er en god ting! Du må bare bestemme deg. Klarer du ikke vil du ikke nok.

Anbefaler at du faktisk leser litt om viljestyrke.. Det er nemlig ikke så lett som du gjør det til. Anbefaler "The willpower instinct" av Kelly Mcgonigal.

Anonymous poster hash: 03c28...e1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg VIL JO IKKE leve et liv uten godis. Vil jo gjerne kunne unne meg det jeg vil. Jeg bare klarer ikke å ha et normalt forhold til dette i helgen. Klarer meg som sagt helt fint i uka, er bare når fredagskvelden kommer jeg sliter. Og resten av helgen. Hjernen min er liksom innstilt på FRÅTSING 😖

Skrevet

Jeg VIL JO IKKE leve et liv uten godis. Vil jo gjerne kunne unne meg det jeg vil. Jeg bare klarer ikke å ha et normalt forhold til dette i helgen. Klarer meg som sagt helt fint i uka, er bare når fredagskvelden kommer jeg sliter. Og resten av helgen. Hjernen min er liksom innstilt på FRÅTSING

Smoothie redder meg fra søtsuget. favoritten er apelsinjuice, frosne jordbær og masse bringebær. Noen mener bringebær er fettforbrennende og tillegg. Du kan og bake en sunn fitnesskake til helga, det finnes jo masse oppskrifter på disse, bak nok til hele familien. Ellers så må man bare være streng med seg selv. Husk cravings varer som regel i kunn 20 min, finn på noe annet til det gir seg :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg VIL JO IKKE leve et liv uten godis. Vil jo gjerne kunne unne meg det jeg vil. Jeg bare klarer ikke å ha et normalt forhold til dette i helgen. Klarer meg som sagt helt fint i uka, er bare når fredagskvelden kommer jeg sliter. Og resten av helgen. Hjernen min er liksom innstilt på FRÅTSING

Jeg foreslår at du tar knekken på den uheldige koblingen du har laget. Og det er bare en fordel om du tar i alle fall barna med på turen. De er i alderen der slike koblinger lages og desto færre de har desto bedre.

Per i dag har du en kobling som sier kos=godteri

Den må du bryte, slik at det i fremtiden ikke er noen link. Du kan praktisere godtestopp, pause, innkjøpsstopp og alle slike triks så mye som du vil, men det mest effektive er å få hjernen din til å bryte mønsteret.

Status quo: godteri=kos

Ønsket utvikling: godteri=godteri

Det er bare godteri. Ikke et avbrudd fra hverdagen, ikke familiekos, ikke en belønning. En seigemann er kun bare en seig gelatinfigur med sukkerstrø som du spiser fordi du har lyst på en seig gelatinfigur med sukkerstrø. Så kan du (om du må) lage en annen kobling med kos. Godt tilberedt middag, kanskje? Joggebukse&slufsegenser-tid?

Anonymous poster hash: fafc1...5f5

Skrevet

Hva med å la være å kjøpe godteri? Uten tilgang på godteri. Får du heller ikke spist det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du tar knekken på den uheldige koblingen du har laget. Og det er bare en fordel om du tar i alle fall barna med på turen. De er i alderen der slike koblinger lages og desto færre de har desto bedre.

Per i dag har du en kobling som sier kos=godteri

Den må du bryte, slik at det i fremtiden ikke er noen link. Du kan praktisere godtestopp, pause, innkjøpsstopp og alle slike triks så mye som du vil, men det mest effektive er å få hjernen din til å bryte mønsteret.

Status quo: godteri=kos

Ønsket utvikling: godteri=godteri

Det er bare godteri. Ikke et avbrudd fra hverdagen, ikke familiekos, ikke en belønning. En seigemann er kun bare en seig gelatinfigur med sukkerstrø som du spiser fordi du har lyst på en seig gelatinfigur med sukkerstrø. Så kan du (om du må) lage en annen kobling med kos. Godt tilberedt middag, kanskje? Joggebukse&slufsegenser-tid?

Anonymous poster hash: fafc1...5f5

Tps til hvordan man bryter denne koblingen på best mulig måte? 😳

Gjest Sala21
Skrevet

Smoothie redder meg fra søtsuget. favoritten er apelsinjuice, frosne jordbær og masse bringebær. Noen mener bringebær er fettforbrennende og tillegg. Du kan og bake en sunn fitnesskake til helga, det finnes jo masse oppskrifter på disse, bak nok til hele familien. Ellers så må man bare være streng med seg selv. Husk cravings varer som regel i kunn 20 min, finn på noe annet til det gir seg :) Lykke til!

Er dette sant?? I så fall har du reddet meg :D Å fokusere på noe annet i 20 minutter skal jeg klare ;)

Skrevet

Takk for fine tips

Tror jeg spiser nok i hverdagen altså.

Spiser stort sett sunt og ligger vel på rundt 1800 pr dag i uka. Løper ca 2-3 mil hver uke og spiser litt mer de dagene jeg løper.

Har klart godtestopp før uten problemer. Da er det liksom greit å ikke spise noenting. Men nå klarer jeg ikke tenke bare litt. Er liksom alt eller ingenting kanskje. Og jeg spiser godteri selvom jeg er stappmett etter god middag bare fordi det er helg, men SKAL kose seg med godis til feks film.... Æsj dette er krise...

Hva med å ha en rolig film /tv-kveld med chips og sjokolade midt i uka etter at barna har lagt seg for å roe ned presset til fredagen kommer? Dere kan også kose dere med ostefat og en bedre vin på fredagskvelden. Å endre vaner fører ofte til forandring på sikt.

Skrevet

Anbefaler at du faktisk leser litt om viljestyrke.. Det er nemlig ikke så lett som du gjør det til. Anbefaler "The willpower instinct" av Kelly Mcgonigal.

Anonymous poster hash: 03c28...e1f

Hm, kanskje ikke. Men for meg er det det. Bestemmer jeg meg 100 % for en ting får jeg det alltid til! Men det handler bare om å bestemme deg fult og helt om det, ikke 90%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...