Gå til innhold

Har dere gått opp i vekt av styrketrening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er en jente på 22 år. Har trent en del styrke de siste ukene. Er 163 høy.

Veide 52 kg før jeg begynte, i dag veide jeg meg og veier 53,7kg. Er det fett dette, eller er det pga at jeg har fått muskler?

Har dere gått opp noe etter dere begynte å trene styrke?

Anonymous poster hash: 1b505...d5c

Fortsetter under...

Er det egentlig så nøye hva vekta sier?

Med styrketrening endrer man kroppsfasong som gjør at man ser mer fit ut. Muskler veier mer enn fett.

Så ja, for å svare på spørsmålet ditt, det er ikke uvanlig å legge på seg når man begynner å trene (tung) styrke. Samtidig varierer vekta gjerne med et par kilo fra dag til dag/tidspunkt på dagen.

Bruk målebånd, bilder etc som mål istede for vekta :)

• Liker 1
AnonymBruker

Ja! Etter jul begynte jeg med den der "30 day shred", som har en del styrketrening. Fra før var jeg helt utrent, normalvektig med et helt vanlig kosthold. Skulle begynne å trene for å bli kvitt et par kilo, bli strammere og mer fit. Hva skjer? Går faen meg opp 5 kg. Det er rett og slett ikke mulig at det er 5 kg muskler. Så mye muskler har jeg ikke. Klærne har også blitt strammere :( Synes dette skjer hver gang jeg trener styrke. En gang la jeg på meg 12 (!) kg. Så overhodet ikke veltrent ut, bare feit. Sluttet å trene og vekta rant av. Så mye bedre ut da. Det er nesten så jeg lurer på om jeg ikke tåler trening (har hypotereose, noen vil påstå trening koster mer enn det smaker da). Jeg aner ikke..det er kjipt når trening ikke funker, hvordan i all verden skal man da forme kroppen? Ikke kan jeg spise mindre heller, da jeg allerede spiser svært lite.

Men du trenger jo ikke bekymre deg TS, det var ikke store endringa, så det kan jo være bare muskler, dessuten veier du jo veldig lite allerede.

Anonymous poster hash: 80d93...f7b
AnonymBruker

Når man begynner med trening etter å ha vært utrent, så sparer kroppen på mer vann blant annet.

Og så bygger man muskler under fettet. Musklene kommer før fettet forsvinner. Så man beholder gjerne en del av fettet over de nye musklene. Men om man bare holder ut og fortsetter, så vil musklene etter hvert "spise opp" fettet. Gitt at man har et godt kosthold vel og merke ;)

Anonymous poster hash: 0129e...fde

Annonse

AnonymBruker

Jeg har lagt på meg 4-5 kg, ja, men det er over flere år. Man legger ikke på seg flere kg muskler over natta. Det tar tid.

Det man derimot ofte merker er at etter en styrkeøkt vil musklene holde på mer vann. Derfor kan man gjerne veie 1-2 kg mer dagen etter en tung økt. Dette forsvinner igjen av seg selv etter en dag eller to.

Anonymous poster hash: 918c3...65e
AnonymBruker

Ja. Merker det på buksene.

Føler meg som en bolet ku. Kan heller ikke spise mindre.

Ser bedre ut uten klær, men feit ut med. Vurderer å legge ut bilde her for å få svar på om det er selvbildet mitt det er noe galt med eller hva!

Anonymous poster hash: b7737...dd1

Jeg tviler på at du har lagt på deg 1.7 kg. muskler på bare noen uker, sannsynligvis er det vann.

Anonymous poster hash: 30538...eb5

Såklart er det ikke muskler. Kvinner kan legge på maks 0.5kg per måned det første året man trener hard styrketrening, etter det når man har bygd grunnmuren så vil også muskelvekst bli noe svekket.

For menn er det 1kg per måned som er maksimum.

Med mindre man tar anabole steroider så kan man ikke legge på seg 1.7kg på en måned. Boler du TS? Kanskje ikke så rart om du ser ut som en boler som du sier med den muskelveksten der

AnonymBruker

Såklart er det ikke muskler. Kvinner kan legge på maks 0.5kg per måned det første året man trener hard styrketrening, etter det når man har bygd grunnmuren så vil også muskelvekst bli noe svekket.

For menn er det 1kg per måned som er maksimum.

Med mindre man tar anabole steroider så kan man ikke legge på seg 1.7kg på en måned. Boler du TS? Kanskje ikke så rart om du ser ut som en boler som du sier med den muskelveksten der

Det høres omtrent riktig ut ja. For øvrig er det nok mange som bør ha betydelig lengre perspektiv på treningen sin, skal man ha en topptrent kropp med mye muskler så kan det ta 5-10 år, ikke uker eller måneder!

Anonymous poster hash: 30538...eb5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...