Gå til innhold

Hvor mye hverdagsaktivitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 21 år, student, og har deltidsjobb som telefonselger ved siden av. Det blir mye sittestilling om dagen, da jeg må jobbe mye med fagene, samt at jeg sitter når jeg er på jobb.

Jeg trener i gjennomsnitt fem ganger i uka. Én treningsøkt varer i omtrent 1-1,5 time, og består som regel av jogging/gåing, styrketrening og/eller gruppetimer på senteret.

Utenom de innlagte treningene er jeg veldig lite aktiv i hverdagen. Bor midt i byen, så er ikke mer enn 100 meter til butikken, og 200 meter til bussen. Føler heller ikke jeg har tid til å legge inn en gåtur eller lignende, da jeg har timeplanen fullbooket fra morgen til kveld, og sliter egentlig med å i det hele tatt få plass til de treningsøktene jeg har per uke.

Hvor mye hverdagsaktivitet trenger man egentlig? Hører om at man bør bevege seg mye i hverdagen, fordi ellers vil forbrenningen bli mindre dersom man er sittestillende over tid. Har også lest at det ikke nytter å være flink på trening dersom man sitter på rumpa hele resten av dagen. Begynner å lure på om jeg må legge inn mer hverdagsaktivitet…

Noen som vet noe om dette? :)

Anonymous poster hash: 27a6a...2fa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: 27a6a...2fa
AnonymBruker
Skrevet

For helsens del bør du være i bevegelse 5-10 minutter hver time, i tillegg til minst 150 minutter hver uke hvor du får opp hjerterytmen, og generell styrketrening 2 ganger i uken.

De 150 minuttene kan deles opp til 30 minutter med økt puls hver dag, 75 minutter ukentlig med høyere intensitet, eller en kombinasjon av aktivitet med lavere og høyere aktivitet.

Dette er i henhold til helsedirektoratets anbefalinger.

Anonymous poster hash: 7e9fb...ab8
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro, ikke bli en del av hysteriet! Så er du kanskje ikke så aktiv i "hverdagen", men herregud jente, du trener 1,5 t 5 ganger i uka! Jeg tror det overgår meg som går 30 - 60 min pr dag bare for å komme meg til ting. Når jeg trener trener jeg kun 30 min, da jeg har null tålmodighet og synes trening er helt sinnsykt kjedelig. Det skal faktisk veldig, veldig lite til for å få bedre helse og eventuelt et lengre liv enn de som er helt stillesittende.

Anonymous poster hash: eb048...1bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...