Gå til innhold

Hvordan har folk råd......


Diva

Anbefalte innlegg

Man kan helt fint kjøpe seg en stor leilighet til under

1 600 000,- i Oslo. Snakker da ikke Oslo sentrum, men Oslo er Oslo. Finnes jo mange flotte bydeler man kan finne seg en flott leilighet!!

Vålerenga, Etterstad, Hasle/Hovin, Kalbakken - flotte grøntarealer i nærheten også.

Vet at også Obos selger flott leiligheter (helt nye!) til gode faste priser. (Sjølyststranda m.m).

Selv bor vi i hus, og fikk råd til dette ETTER at vi pusset opp vår første leilighet og solgte med god gevints.

Hadde da aldri i verden hatt råd til å kjøpe hus med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kjøpte for tre år siden et hus i Ås. 3 mil fra Oslo S, motorvei rett inn, 25 minutter med bil (jeg starter 06:00). Huset er på nesten 400 kvm, to mål tomt, og landlig og fint med lite naboer. pris 1.700.000,- :hoho:

Nå er det jo noe smak og behag om man er en urban byboer, eller kan bo noe "usentralt". Vi kan jo ikke akkurat gå hjem fra pub om kvelden, men jeg kan jo sitte på terrassen (60 kvm) å se på elg og rådyr med en kald øl. Men det er jo smak og behag. Vil du bo i byen, er det et valg du må betale for, kan du bo noe "usentralt" har du råd til mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du bo i byen, er det et valg du må betale for, kan du bo noe "usentralt" har du råd til mer.

Jeg vil ikke bo urbant og sentralt. Jeg vil bo i nærheten av der jeg selv er vokst opp, og det er ikke i Oslo. Men det er dyrt, hvis man ikke ønsker å bo i blokk i nærheten av der kommunen har stablet alle sosialkasusene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oslo er dyrt - men ikke uoverkommelig.

Jeg kjøpte min første leilighet (hittil eneste) for tre år siden, og betalte 1 060 000. Da hadde jeg (lykkelige meg) 450 000 i egenkapital, og lånte 650 000. (det overskytende gikk til dokumentavgift etc.)

Nå vurderer vi å kjøpe noe større, og banken sier at vi kan få låne 1,5 millioner. Det vil si at vi kan kjøpe til rundt to mill, og ha 8500 kroner i måneden i utgifter til banken, pluss fellesutgifter på kanskje 2000. Da klarer vi oss helt fint.

en halv stilling og to studielån, hvor vi får inn 22000 i måneden totalt.

Det hadde nok ikke gått over tid, men så snart den ene av oss går inn i full jobb (og det skjer fra februar), er det faktisk ikke så oppsiktsvekkende mye. Da kan vi tåle en renteøkning på flere prosentpoeng uten at det tar knekken på oss.

Og da skjønner jeg faktisk ikke at det skal være så vanskelig å klare det dersom man er to stykker med grei inntekt... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da skjønner jeg faktisk ikke at det skal være så vanskelig dersom man er to stykker med grei inntekt å klare det, jeg...

Er jo ikke alle som har en halv mill i egenkapital når man har studert, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, vi er heldige sånn sett - men du får fortsatt en mer enn grei nok etablererleilighet for en og en halv million.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner det kan være vanskelig å komme inn på eiendomsmarkedet, Diva.

Vi hadde flaks. Kjøpte hus i 97 for 1,2 mill. og solgte igjen i 2000 for 2,1 mill. Da hadde vi en god slump i egenkapital, tok i tillegg opp 2 mill. i lån og bygde hus.

Vi har utbetalt underkant 50.000,- i mnd. (vet ikke nøyaktig), men jeg har sjelden råd til hudpleie, nye klær eller annen "luksus" likevel. Føler jeg alltid er på etterskudd. Lån, strøm, forsikring, 2 x bil, 2 x barn osv. er et pengesluk uten sidestykke. Men vi jo har valgt det selv; Vi behøvde selvfølgelig ikke bygge et hus til 3 mill.

Planlegger dere å ta opp lån, så ikke ta opp lån på smertegrensen av hva dere kan klare. Det er alltid dyrere å eie hus enn man tror!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg skjønner det kan være vanskelig å komme inn på eiendomsmarkedet, Diva.

Vi hadde flaks. Kjøpte hus i 97 for 1,2 mill. og solgte igjen i 2000 for 2,1 mill. Da hadde vi en god slump i egenkapital, tok i tillegg opp 2 mill. i lån og bygde hus.

Vi har utbetalt underkant 50.000,- i mnd. (vet ikke nøyaktig), men jeg har sjelden råd til hudpleie, nye klær eller annen "luksus" likevel. Føler jeg alltid er på etterskudd. Lån, strøm, forsikring, 2 x bil, 2 x barn osv. er et pengesluk uten sidestykke. Men vi jo har valgt det selv; Vi behøvde selvfølgelig ikke bygge et hus til 3 mill.

Planlegger dere å ta opp lån, så ikke ta opp lån på smertegrensen av hva dere kan klare. Det er alltid dyrere å eie hus enn man tror!!!

Det må være noe alvorlig galt med deres disponering av penger dersom du mener dere sjelden har "råd " til diverse (som de nevnte selv).. Utbetalt 50.000,-... Hva ville vært nok for deg da? 100.000,- i mnd, hadde du hatt råd til strømmen da? Unnskyld at jeg ler :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe alvorlig galt med deres disponering av penger dersom du mener dere sjelden har "råd " til diverse (som de nevnte selv).. Utbetalt 50.000,-... Hva ville vært nok for deg da? 100.000,- i mnd, hadde du hatt råd til strømmen da? Unnskyld at jeg ler :hoho:

Du vet jo tydeligvis ikke hva to biler, to barnehageplasser, forsikring, strøm, kommunale avgifter, vedlikehold osv. osv. koster, så jeg vet ikke om jeg ville ha ledd så høyt...

Selv kjøpte jeg en leilighet i Oslo for 300' i '93 og solgte den igjen i '03 for 1,5 millioner. De 300' var jo nedbetalt i mellomtiden, så egenkapitalen ved kjøp av en leilighet (Som i dag er taksert til 2,6 millioner) var på et svært behagelig nivå. Kunne ha lånt mye mer uten å nå noen smertegrense på noen måte, men jeg er blant de som setter pris på å kunne bruke penger på litt luksus i dagliglivet.

Løsningen er nok å fire litt på kravene og kjøpe noe midlertidig for noen år. Med 10% stigning i boligprisene pr. år vil det jo uansett være den absolutt beste formen for sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 100 000,- i mnd. hadde lært gjest å lese innleggene bedre. Og jeg har vel ikke sagt vi ikke har råd til å betale strømregningen?

Jeg sier det jo selv: Vi hadde sikkert ikke behøvd så stort hus med så høy standard eller to biler, men vi har valgt å ha det tøft økonomisk nå - og om noen år er vår økonomiske situasjon annerledes.

Bare barnepass ta over 10 % av lønna. Renter og avdrag tar 40 % av lønna. Kommunale utgifter, forsikring, Securitas, strøm, service ++ på bil osv. tar selvfølgelig også en del. Dessuten er det slik kjære gjest, at når man bygger et hus kreves det i etterkant en del arbeid som koster penger også. Du skal lage gårdsplass, bygge garasje, anlegge plen, lage uteplass osv. Jeg fikk f.eks. tilkjørt 11 tonn morenestein for et par uker siden som jeg driver å bygger opp bed i utkanten av hagen med. Det koster også penger.

Dessuten har vi byttet ut en del møbler som enten var utslitte eller som ikke passet i det nye huset. Bare i år er det kjøpt inn nye sofaer, sofabord, garderobeskap, seksjon og annet til huset.

50.000,- i mnd. er faktisk ikke uhorvelig mange penger hvis man tar alt dette i betraktning.

Jeg kan ikke se at jeg i mitt innlegg sier at jeg på noen måte ikke kan betale regningene mine - jeg sier at jeg ikke har noe særlig rom for "luksus" til meg selv. Hvorfor dette brakte frem denne :hoho: hos deg, er meg uvisst.

Jeg prioriterer å bruke pengene til å investere i fast eiendom (mitt hus) og få det slik jeg vil ha det - andre prioriterer annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leilighet i Oslo med en gang jeg fikk jobb etter studiene, selv om det bare var et vikariat. Foreldrene mine tok opp lån og gav meg 100' i egenkapital, ellers hadde det blitt verre. Det er det beste de noen gang har gjort for meg - bedre enn å arve et eller annet når jeg er middelaldrende og sikkert har god råd selv!

Jeg eier nå en 55 kvadrat stor leilighet på Tøyen. Kjøpte den i 97 for 435 000 - nå er den verdt i hvert fall en million.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Oslo det er dyrt å kjøpe bo....

I trondheim har det også blitt helt sinnsykt. OG det er slett ikke enkelere for en enslig å få kjøpe seg leilighet....

JEg har en egenkapital på 400 000, bra lønn, og utbetalte studielån.....allikevel bruker bankene argumentet at jeg er alene og bare har en inntekt.....såh...jeg får ikke det rekkehuset jeg drømmer om.......... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie med to inntekter burde da ikke ha noe problem med å betale 15 000 i lån hver mnd' date=' selv om det er en hel inntekt som går med til det.[/quote']

15.000 i lån ja, og så kommer strøm og vann og forsikring og slikt i tillegg... Vi hadde i alle fall aldri klart 15.000 i avdrag på huslån i måneden, selv om vi har to middels inntekter og ikke spes. mye studielån...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke så innmari langt ut av byen før du finner en leilighet du har råd til.

Begge døtrene til en venninne av meg har kjøpt seg leiligheter på Ryen, 3-roms til en drøy million hver. Bussen/T-banen inn til sentrum tar et kvarter.

De pusser opp en del selvfølgelig, men det ene paret er studenter som jobber ved siden av, og det andre paret jobber, mens hun tar utdannelse ved siden av. Så det går an! Men skal du bo midt i gryta, så må du også betale. Det har noe med markedet å gjøre vet du :wink:

Jeg har en kollega som bor i Vika, og hun ønsker å kjøpe noe i nærheten men det vil hun aldri få råd til, så da leier hun for ti - elleve tusen i måneden i stedet. Galskap spør du meg.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bo midt i Oslo, jeg vil bo i Asker/Bærum, et sted der det går ann å få barn og etablere seg. Jeg er liksom ferdig med perioden i livet der jeg bor i trang toroms. Jeg er snart 30 og vil til kommunen jeg er vokst opp i, der jeg har familie. Da kan jeg ikke bo på Romerike eller Bøler.

Ja, det er mitt valg, men jeg synes fremdeles det er sykt at det finnes kommuner her i landet man nærmest ikke kan flytte til, når det er der man er vokst opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kanskje 100 000,- i mnd. hadde lært gjest å lese innleggene bedre. Og jeg har vel ikke sagt vi ikke har råd til å betale strømregningen?

Jeg sier det jo selv: Vi hadde sikkert ikke behøvd så stort hus med så høy standard eller to biler, men vi har valgt å ha det tøft økonomisk nå - og om noen år er vår økonomiske situasjon annerledes.

Bare barnepass ta over 10 % av lønna. Renter og avdrag tar 40 % av lønna. Kommunale utgifter, forsikring, Securitas, strøm, service ++ på bil osv. tar selvfølgelig også en del. Dessuten er det slik kjære gjest, at når man bygger et hus kreves det i etterkant en del arbeid som koster penger også. Du skal lage gårdsplass, bygge garasje, anlegge plen, lage uteplass osv. Jeg fikk f.eks. tilkjørt 11 tonn morenestein for et par uker siden som jeg driver å bygger opp bed i utkanten av hagen med. Det koster også penger.

Dessuten har vi byttet ut en del møbler som enten var utslitte eller som ikke passet i det nye huset. Bare i år er det kjøpt inn nye sofaer, sofabord, garderobeskap, seksjon og annet til huset.  

50.000,- i mnd. er faktisk ikke uhorvelig mange penger hvis man tar alt dette i betraktning.

Jeg kan ikke se at jeg i mitt innlegg sier at jeg på noen måte ikke kan betale regningene mine - jeg sier at jeg ikke har noe særlig rom for "luksus" til meg selv. Hvorfor dette brakte frem denne :hoho:  hos deg, er meg uvisst.

Jeg prioriterer å bruke pengene til å investere i fast eiendom (mitt hus) og få det slik jeg vil ha det - andre prioriterer annerledes.

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho: når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg ville ikke våget å ta opp et stort boliglån med dagens rentenivå. Bør i så fall ta med i regnestykket at renta kan stige til minst 8%. Hvis det blir en rentestigning vil boligprisene synke. Hvis man da må selge, selger man sannsynligvis med tap. I verste fall kan man bli sittende igjen med et boliglån man må nedbetale uten å eie egen bolig. Ganske surt.... :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle eksperter råder nå folk til å køpe fremfor å leie.

Vi har utgifter på 4000 på nytt hus, tilsvarende leiepris er 8500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er impulskjøpere. Slo første gangen til på en treroms i et prosjekt som var nesten ferdig. Lavt innskudd, høy fellesgjeld, og med flere års avdragsfrihet. Etter et par år flyttet vi (ikke så langt unna) til et nytt nybygg som vi kjøpte på prosjekt. (Tjente ca 200 000 på første leiligheten).

Nå har vi en fireroms og prisene har tatt helt av etter at leilighetene har vært bebodd et par år. Rekner med at vi ville tjent ca 500 000 dersom vi nå hadde solgt denne (minst!!!!).

Når nybygg blir lagt uts som prosjekt så er det en del investorer som melder seg på og kjøper opp hele blokker. De selger dem når de er ferdigbygd, med en pris på et par hundre tusen over. Her lønner det seg tydligvis å være tidlig ute. Vi måtte vente ca 6 mnd fra vi skrev kontrakt til vi kunne flytte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho: når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

Må du ha det inn med teskje?? Jeg sier det nok en gang:

Vi har et dyrt hus med høy standard - det koster. Og alle investeringene vi har gjort i og utenfor huset i ettertid har også kostet.

Er du klar over hvor mye det koster bare å anlegge en gårdsplass? Få tilkjørt jord til hagen? Lage terasse med rekkverk og fliser? Bygge stor dobbelgarasje? Kjøpe nye møbler? Bygge på inngangspartiet? Bygge redskapsbod? Lage gjerder, bed, trapper i hagen, heller til platting osv.? Bare denne måneden har vi brukt ca. 10.000,- til blikkenslager, materialer til trapp + en 6 - 7 meter lang blomsterkasse, fiberpuss + diverse.

Hadde vi blitt boende i det forrige huset vårt hadde vi hatt mye lavere utgifter.

Jeg antar at du kan sammenligne deg med min situasjon siden du skriver som du gjør? At dere har både utgifter til barnehageplasser + SFO? At dere har to biler? Og at dere investerer i å bygge opp en eiendom + nye møbler. At dere har et høyt lån? For ellers er jo innlegget ditt fullstendig latterlig.

Mitt innlegg var ment som et svar på Divas hovedinnlegg hvor hun undret seg på at folk hadde råd til å kjøpe hus. Og jeg svarte - i kort versjon - at jeg skjønner godt det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Jeg hevdet ikke at alle ville få de samme økonomiske utleggene eller inntektene som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...