Gå til innhold

Hvordan har folk råd......


Diva

Anbefalte innlegg

......til å kjøpe hus / leiligheter i Oslo/Akershus ?

Jeg gjør meg jo noen tanker når jeg ser i Aftenposten og prisene på vanlige og mindre vanlige leiligheter og hus i nevnte områder.

Hvordan får folk råd ?

Hypotetisk sett : jeg og sambo (om vi kunne tatt opp lån med dagens rente® - vi kommer nok til å leie en stund framover, dessverre) kunne lånt 1.605000 (som er absolutt max, om vi hadde hatt lønn som vi har regnet ut i fra)

(da kunne vi overhodet ikke hatt mer enn lånet å betjene og levd på et minimum uten oppussing etc. )

Her i området får man jo ikke rare leiligheten for den summen. Vi ønsker oss selvfølgelig noe som er på over 50 kvadratmeter og det må være i allefall to rom.

Selv i mindre (for min del) aktuelle bydeler koster det jo fletta nå.

Jeg ser mange mange leiligheter og hus til mellom 2 000 000 og 5 000 000,- HVORDAN får folk råd ?

Jeg skjønner jo at det er en del folk som har råd og det er selvfølgelig bra for dem :) (dette er ikke en misunnelsestråd, til de som lurer...) Men mengden boliger som er på markedet til så vannvittige priser, får meg jo til å lure...

Det er ganske kjipt om man må være næringslivstopp for å kunne få et fint husvære :(

::furten::

Har på en måte funnet ut at vi nesten må ut av Oslo/Akershusområdet for å kunne kjøpe noe, og det er jo ganske kjipt i og med at det er enklest å få jobb her.

Vil bare si at dette er bare noe jeg funderer på, og klør meg litt i hodet over. Jeg/vi tenker ikke på å kjøpe ennå, av flere grunner, men jeg lurer på hvordan folk klarer det ?

Er folk generelt svært velstående her i området ?

Noen som vil si hva de har betalt for sine leiligheter/hus ? (om dere ikke vil si det under sitt eget nick, så er det bare å si det ulogget - skjønner at det er et litt vel personlig spørsmål )

D. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kjøper noe på Rykkinn/Hovseter/Borgen i Asker.

Jeg vet heller ikke hvordan folk har råd til disse dyre boligene. Utdannelsesmessig ligger jo området over resten av landet, men høy utdannelse gir jo ikke nødvendigvis høy inntekt.

Ekstra kjipt er det når man ønsker å bo der man er vokst opp, men ikke har råd fordi husene begynner på 3 mill... Misunner de som er vokst opp andre steder, og som har råd til å flytte hjem. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier en toroms leilighet på Oslos vestkant. Vi kjøpte den billig for fire år siden, bare 900 000 kroner, men den er nå verdt minst 1,2 millioner, om ikke mer. Det er forøvrig bare sambo som betalte denne leiligheten.

Når jeg er ferdig utdannet skal vi kjøpe enebolig/rekkehus i på samme kant av byen. Det blir dyrt, men ikke noe problem, men så har sambo godt betalt jobb og det vil jeg også få når jeg er ferdig. Hvordan de som er i dårlig betalte jobber eller er enslige klarer seg aner jeg ikke, det må være hardt. Det er synd det skal være så høy terskel for å komme seg ut på boligmarkedet, særlig er jo det et problem for enslige som bare har én inntekt. En venninne av meg har akkurat kjøpt seg leilighet, hun er nyutdannet med 250 000 i studielån og har råd til en ettroms på østkanten. Det er skammelig rett og slett. For samme pris kunne hun fått en enebolig i min hjemby (og det kunne jo vi også da, men der vil vi jo ikke bo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener... :(

Jeg føler også at den yngre garde som er på husjakt ikke får sjansen fordi middelaldrende folk med god og stabil økonomi, kommer foran til stadighet og byr over.

Savner et slags opplegg som kan hjelpe de yngre til å få innpass på markedet...

::bygge luftslott::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana : WOW! Det er ikke dårlig ! :)

En kan jo også ha flaks i ny og ne. Pappa kjøpte leilighet på Grünerløkka for ca 13 - 15 år siden til en slikk og ingenting. Verdien er nå mangedoblet......

Håper jeg blir så heldig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var flaks. Sambo bodde i Stavanger før han traff meg. Prisene der er nesten så høye som i Oslo akkurat nå, men han var svinheldig og kjøpte mens de var på det laveste. Han fikk en 80 kvm treroms til 200 000 (:o). Han solgte kanskje litt tidlig, for han fikk "bare" 500 000 for den da han solgte den for 4 år siden. Det er likevel en god fortjeneste, men prisene bare steg og steg etterpå og den leiligheten er verdt mye mye mer nå. Sambo har lån på bare 600 000 nå, så når vi selger leiligheten sitter vi igjen med en pen liten egenkapital til neste kjøpt. Det er hardt å skulle kjøpe for første gang, som oftest uten egenkapital og med høyt studielån, men det er bare å hoppe i det. Det blir bare dyrere og dyrere.

Men, jeg sjekket litt på DinSides boliglånkalkulator, for "bare" 15 000 i mnd kan man få et lån på 3 millioner, nok til en fin enebolig i Oslo. En familie med to inntekter burde da ikke ha noe problem med å betale 15 000 i lån hver mnd, selv om det er en hel inntekt som går med til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, jeg sjekket litt på DinSides boliglånkalkulator, for "bare" 15 000 i mnd kan man få et lån på 3 millioner, nok til en fin enebolig i Oslo. En familie med to inntekter burde da ikke ha noe problem med å betale 15 000 i lån hver mnd, selv om det er en hel inntekt som går med til det.

Vi har noe egenkapital, litt studielån og en samlet inntekt på litt over 30.000 i mnd. Får lån på 1,8 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper en rekkehusleilighet på Romerike for 1 mill istedenfor å kjøpe en to-treroms blokkleilighet til 1,5 sentrumsnært i Oslo. Du regner ut at toget fra Lillestrøm tar kortere tid en t-banen fra Mortensrud. Du regner ut at en enebolig på Årnes + bil koster mindre enn et rekkehus på Bøler.

Har man ikke kommet seg inn på boligmarkedet før nå, er det helt vanvittig, det har du helt rett i.

Men ikke underkjenn at det finnes bra og sentrale steder utenfor bomringen og t-banen og kommunegrensen også! For det gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde kanskje sjekke flere banker? Jeg vet om folk som tjener mindre enn dere som har fått mye høyere lån. Men dere kommer jo et godt stykke med 1,8 mill også, dere trenger jo ikke mer enn en 2-3 roms til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en to-roms sentralt i Oslo for 8-9 år siden til drøyt 600.000. Riktignok brukte jeg minst 200.000 på å pusse opp, men 5 år senere solgte jeg leiligheten for 1,1 mill.

Da hadde jeg nok egenkapital til at vi kunne bygge hus. Totalt brukte vi 2,4 mill på huset. Det meste blir finansiert av en sokkel-leilighet som vi leier ut.

Konklusjonen er at boliger i Oslo stadig øker i verdi. Man taper sjelden penger på å kjøpe bolig her i byen.

Hvis man sammenligner med utleieprisene så er det slett ikke dyrt å kjøpe bolig. En husleie på 7-8000 pr mnd kan brukes på å betale ned på et ganske høyt lån.

Men jeg kan forstå at det kan være vanskelig å få lån og egenkapital nok til å kjøpe bolig i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de færreste som kan kjøpe en leilighet/hus til 3 mill. som det første man eier , men de fleste begynner jo litt i det små og kjøper seg opp. Prisene i Oslo har gått veldig mye opp de siste årene.

Det er dyrt å bo i Oslo men lønningene ligger generelt litt høyere også , litt avhengig av hva man jobber med. En person med ok lønn kan fint betjene et lån på 1 - 1.5 mill kroner , er man da to kan man låne litt mer.

Men er man ung og ikke tjener så bra og ikke har egenkapital er det definitivt ikke lett. Men det er jo ingen menneskerett å bo på visse steder i Oslo , finnes billigere områder eller man må evnt. bo utenfor Oslo og pendle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde kanskje sjekke flere banker? Jeg vet om folk som tjener mindre enn dere som har fått mye høyere lån. Men dere kommer jo et godt stykke med 1' date=8 mill også, dere trenger jo ikke mer enn en 2-3 roms til å begynne med.

Vi ønsker et lån som vi kan betjene selv om renta går opp. Nå som vi er rundt 30 ønsker vi definitivt oss mer enn en 2-roms....

Får absolutt kjøpt noe ok for 1,8, men det er ikke nok til å flytte hjem og bo i enebolig slik vi begge er vokst opp med. Og det synes jeg er litt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo deres valg da. Man kan ikke akkurat klage på at man ikke får noe sted å bo hvis man har krav som overgår det man har råd til. Som punky sier, det er ingen menneskerett å bo i enkelte bydeler eller å ha den boligen man vil ha. Et sted må man jo begynne, de færreste går rett på en enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det blir jo deres valg da. Man kan ikke akkurat klage på at man ikke får noe sted å bo hvis man har krav som overgår det man har råd til. Som punky sier' date= det er ingen menneskerett å bo i enkelte bydeler eller å ha den boligen man vil ha. Et sted må man jo begynne, de færreste går rett på en enebolig.

Vi har ikke noe krav som overgår det vi har råd til. Men det er synd at visse kommuner (ikke bydeler og områder) nærmest er utelukket for å stifte familie og få barn, når det er der man er vokst opp, der man har familie og der man vil bo.

Både jeg og sambo har liksom alltid sett for oss at vi skulle flytte "hjem". Nå ønsker vi å gjøre dette, men vi har ikke råd, med mindre vi ønsker å bo på 60-70 m2. Så da må vi flytte et annet sted. Og det synes jeg er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig synd. Og det burde definitivt bli gjort mer, særlig for de som skal ut på markedet for første gang. Flere startboliger, bedre lånevilkår osv osv. At folk med minimal inntekt ikke skal kunne bo i Oslo, eller bli "tvunget" til bydeler/områder de ikke vil bo i er ikke bra. Når selv de med over gjennomsnittlig inntekt strever så er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på andre hovedstteder, så er det like ille der. Prisene holdes jo høye (og stigende) pga stor etterspørsel etter boliger. I tillegg hjelper det jo at renta er ganske lav for tiden.

Jeg ser på boligen min som en investering i tillegg til at det skal være et hjem. Vi har ingen planer om å flytte, men vet at vi får tilbake det vi har betalt om det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Med dagens rente kan man faktisk låne mye uten å betale eg ihjel. men det kommer en dag...da renten stiger.

dagens unge opplevde ikke krakket på 80 tallet og har erfaring derifra. Nå er rnta så høy at de låner til bil i tilegg.

Noen må bare bo nær kaffebarene i Oslo, men det koster. Om en går ut av byen så blir det billigere.

det må da stoppe opp i bykjerna snart og da må vel folk ut av byen.

Sosial boligbygging er det ikke lengre i Norge.

Dagens unge kommer seg ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som flyttet ut av Oslo pga boligprisene. Skulle jeg ha fortsatt og bo der så hadde jeg ikke hatt mulighet til å eie, kun leie.

Noen velger å flytte ut av Oslo når de trenger større plass. Det sies at i Drammen så blir ca 40% solgt til oslofolk. Der kan du få en enebolig på 120 kvm til ca 1,5 mill. Det går både tog og pendlebuss til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oslo vest og østre Bærum er de dyreste områdene.

Hvis dere har mulighet til å flytte litt unna synker prisene betraktelig. Vestre Bærum og lenger ut i Asker kommune (lenger ut enn Nesøya) har fortsatt snille priser på boliger.

Bor selv i realtivt dyr, nybygget leilighet (verdt litt over tre millioner), men vi tjener heldigvis godt begge to + hadde mye egenkapital. Bytter ut leiligheten med enebolig om ikke så altfor lenge, prisklassen vi ser i er rundt 4 millioner (østre Bærum).

Er helt enig i at det er dyrt å bo her, men når man er herfra er man vel litt vant til prisnivået fra før. Skjønner at man reagerer hvis man er vant til andre priser fra andre deler av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en leilighet i Oslo sentrum for 100 000 og solgte den 5 år senere for 1 000 000, jeg. Mitt livs handel! Hadde aldri klart å komme meg inn på boligmarkedet i Oslo nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...