Gå til innhold

Hvordan få til bhg møter, dugnad osv uten barnepass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som er/har vært i denne situasjonen? Barnet mitt må i bhg til høsten og jeg har jo hørt at man skal ha noen samtaler og møter der både ved oppstart og gjennom året. Har også hørt om disse dugnadene. Greia er at jeg har aldri barnepass. Det kan bli aktuelt med noen timers avlastning i helgene, men dette hjelper jo ikke når det kommer til møtene. Er det mulig å få sånne møter mens ungen et i bhg?

Anonymous poster hash: 81dd8...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du alene om barnet?

AnonymBruker
Skrevet

Samtaler og møter gjennom året tas her i barnehagetiden, mens barnet er i barnehagen.

Foreldremøter og dugnader er på ettermiddag/kveld.

På dugnader hender det at noen barn er med, siden en aleneforelder ikke alltid klarer å skaffe barnevakt.

De tå foreldremøtene som er i året, på kveldstid, er jo mulig å finne på noe med. Det går an å alliere seg med foreldrene til ett av barnets venner, som har barnet mens foreldremøtet er?

Ellers er det sjelden oppmøtetvang på foreldremøter.

Anonymous poster hash: 549b4...b3f
Skrevet

Her er ett par som tar med barnet på foreldremøtene på kveld. Jegpersonlig synes det er litt sent for barn å være oppe.

Foreldresamtaler må vi ha i barnehagens åpningstid.

Den årlige dugnaden i vår barnehage er en familiedugnad. Barna får være med, og det er felles grilling halveis. De som ikke kan møte denne kan komme en annen dag, men da uten barn

Skrevet (endret)

Foreldresamtaler holdes ofte på dagtid, samme med møtene rundt oppstart. Dugnad har vi rett etter barnehagetid her i vår barnehage, men det er alltid noen barn som surrer rundt og er med på lasset.

Det er vel stort sett foreldremøter som er på kveldstid, både i skole, barnehage og andre aktiviteter. Jeg deltatt på tallrike møter med barn på slep. Babyer kan være med inn og sove. Fire-fem-seksåringer kan sitte stille og tegne. Jeg har også hatt to-tre unger på lekeplassen utenfor skole/barnehage.

Det eneste som er virkelig vanskelig å kombinere med møtevirksomhet (synes jeg da) er barn i 1-2-årsalderen som overhodet ikke klarer å sitte stille og heller ikke kan være fem sekunder uten tilsyn. Da kan det være like greit å gi beskjed på forhånd og beklage at man ikke kan komme, og be om et referat. Det er ingen som venter 100% oppmøte av alle, hver eneste gang. Og hvis man er mer opptatt av å holde barnet rolig enn hva som foregår på møtet er jo litt av vitsen borte.

(en ekstrabonus med å ha med barn på møtet er at det er en god unnskyldning for å slippe utstrakt møteplaging, når møtet har vart i to timer og egentlig er ferdig, men så er det noen som bare måååå snakkeeee meeeer. Da er det bare å peke på barnet og ønske god kveld :ler: )

Endret av Mafalda
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er samtalene på dagtid/ved henting, og dugnadene med barn. Så da gjenstår forelsremøtene, og hvis du sier i fra og beklager med én gang du får innkalling, og allierer deg med noen som skal dit, så får du det du trenger av informasjon. Det blir verre i skolealder, men da kan barnet spille et spill på gangen, leke på lekeplassen eller lignende.

Anonymous poster hash: 6da64...b75

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, skal snakke med bhg om det også :) Er alene med henne ja, glemte visst å skrive det :P Kan jo selvfølgelig hende jeg blir kjent med flere foreldre etterhvert (er jo flere ute på lekeplassen nå f.eks) og at det ordner seg lett =)

Anonymous poster hash: 0aed8...c54
AnonymBruker
Skrevet

Dugnader er nok veldig ulikt fra barnehage til barnehage. Dessuten er frivillighet noe av det som kjennetegner dugnader. Har man ikke muligheten, så har man ikke muligheten. Det er annerledes om du ikke kommer på dugnader fordi du aldri får barnepass enn fordi du skal ut på en joggetur for eksempel.

I vår barnehage har jeg bare hørt om dugnad en gang i løpet av 4-5 år. Her hadde ikke jeg muligheten til å delta pga jobb. Ellers hadde jeg blitt med. Fikk i ettertid høre at det var kun to av personalet (!!!) som hadde ordnet sakene.

Felles foreldremøter pleier man som regel å få referat fra på e-post. Bare presiser på forhånd til de ansatte at du ikke får barnepass, men at du gjerne hadde kommet om du hadde hatt muligheten. Noen få ganger er det mulig å få barnepass av personalet der på disse møtene.

De foreldremøtene som kun gjelder ditt barn er det du må prioritere av dette! Hos oss blir disse holdt i barnehagetida, så der er barnet som vanlig i barnehagen.

Anonymous poster hash: eb63f...e7e
Skrevet

I lillegutt sin barnehage så blir foreldresamtaler og slikt tatt i barnehagetiden, pleier å bli lagt ut en liste og så velger vi tidspunkt selv. Dugnader og slikt har jeg ikke hørt noe om, men jeg er og alene og har ikke mulighet til å ta noe ekstra. Og som noen andre her sier så skal nå eventuelle dugnader være frivillige. Felles foreldremøter har jeg heller ikke vært på siden jeg ikke har noe barnepass og de møtene holdes som regel rett i leggetiden. Barnevakt bruker jeg bare hvis det er krise, og et felles møte er ikke så viktig, referat blir sendt ut.

AnonymBruker
Skrevet

På dugnader kan man gjerne ha med barnet, og foreldremøter kan tas i barnehagetid. De foreldrrmøtene som er på kvelden er jeg enig med at du kan alliræere deg med andre i barnehagen om å passe sin og din, dersom kun den ene av foreldrene skal være med. :)

Anonymous poster hash: f068c...bbd

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å bli venner med andre i samme barnehage, fortrinnsvis foreldrene til barn ditt barn går godt overens med, så kan dere bytte på å avlaste hverandre i sånne situasjoner.

Anonymous poster hash: b8f69...925
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan kjøpe deg fri fra dugnad? I vår privatbarnehage får de som ikke møter på dugnad en elstra regning på 500 kr.

Anonymous poster hash: 8621a...502

AnonymBruker
Skrevet

I lillegutt sin barnehage så blir foreldresamtaler og slikt tatt i barnehagetiden, pleier å bli lagt ut en liste og så velger vi tidspunkt selv. Dugnader og slikt har jeg ikke hørt noe om, men jeg er og alene og har ikke mulighet til å ta noe ekstra. Og som noen andre her sier så skal nå eventuelle dugnader være frivillige. Felles foreldremøter har jeg heller ikke vært på siden jeg ikke har noe barnepass og de møtene holdes som regel rett i leggetiden. Barnevakt bruker jeg bare hvis det er krise, og et felles møte er ikke så viktig, referat blir sendt ut.

Dugnaden i bhg må man være med på. Iallefall i de fleste bhg. Det er jo noe vi gjør for barna så skulle bare mangle at man slapp unne bare fordi man er aleneforeldre. Og ja, jeg er alene med mine på 2,5 og 4 så vet det kan være vanskelig...

Anonymous poster hash: 4fd19...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært borti at dugnad er obligatorisk noe sted. Kanskje derfor mange sliter med å få folk til å stille opp til dugnad.

Anonymous poster hash: 05f94...3cf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har frivillig dugnad 2 ganger i året. Hos oss er ungene med, og da stiller gjerne både far og mor (der de er to) slik at den ene jobber mens den andre passer unger, så bytter de i løpet av dagen. Dermed er det flere som ser etter ungene, og de som er alene kan fint ta de med og være trygge. Også griller vi og koser oss etterpå, så det blir litt sosialt ut av det, vi blir kjent med flere og ungene får lekt masse.

Foreldresamtaler tas mens barna er i barnehagen, og stort sett ved henting eller levering.

Foreldremøter på kvelden er det også 2 ganger i året. Der har jeg både pappaen til barnet og familie som kan stille opp, men vet det er flere som avtaler med andre foreldre, slik at de som er to stk passer for en som er alene den kvelden, så passer den som er alene en annen gang om det er noe.

Anonymous poster hash: 55ec0...f07
AnonymBruker
Skrevet

Dugnaden i bhg må man være med på. Iallefall i de fleste bhg. Det er jo noe vi gjør for barna så skulle bare mangle at man slapp unne bare fordi man er aleneforeldre. Og ja, jeg er alene med mine på 2,5 og 4 så vet det kan være vanskelig...

Ja, jeg mener å ha hørt at det er vanlig å stille den aktuelle dagen eller komme en annen dag eller komme med noen slags godtgjørelse. Det beste hadde jo vært om det kunne være i bhg tiden syns jeg. Men sikkert upraktisk det også:P

Anonymous poster hash: 81dd8...c88

AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ingenting, kan man ikke så kan man ikke. Det er ikke pålagt. Dette er frivillig arbeid. Men dette er noe som er FORVENTET, stor forskjell. I vår bhg har jeg aldri hørt om noe dugnader. Foreldremøter på kvelden får jeg en venninne eller noe til å passe, de andre er jo i bhg tiden - foreldresamtaler.

Anonymous poster hash: 80d05...839

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært borti at dugnad er obligatorisk noe sted. Kanskje derfor mange sliter med å få folk til å stille opp til dugnad.

Anonymous poster hash: 05f94...3cf

Vanskelig å ha dugnadsarbeid obligatorisk, ei heller kreve godtgjørelse om man ikke kan komme. Det er imot loven å kreve betaling for dugnadsarbeid/frivillig arbeid. Mange er dårlig stilt økonomisk, og sliter med å få endene til å møtes fra før.

Anonymous poster hash: 80d05...839

• Liker 1
Skrevet

Snakk med styrer i barnehage, og fortell at du ikke har mulighet til å forlate barnet etter barnehageslutt. Det tror jeg de vil forstå, og ordne det slik at du kan komme når det passer for deg.

Ta også opp dette med dugnad. Regner med at du kan ta med barnet ditt om det er før leggetid. De vil forstå det.

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å bli venner med andre i samme barnehage, fortrinnsvis foreldrene til barn ditt barn går godt overens med, så kan dere bytte på å avlaste hverandre i sånne situasjoner.

Anonymous poster hash: b8f69...925

Foreldremøte varer ofte til ved 21 tiden. Det er for sent for et barnehage barn å legge seg så sent.

Anonymous poster hash: 62d22...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...