Gå til innhold

Hvordan kan jeg si det til henne uten å ødelegge helt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle!

Jeg har et lite problem. Har lenge vært kjent som hun som alltid er med moren sin. Ikke misforstå, mamma er verdens beste og jeg liker å være med henne. Har generelt hatt få venner før, men nå har det bygd seg opp etter at jeg flyttet.

Nå har det seg slik at jeg har meldt meg som frivillig på en festival her jeg bor nå. Festivalen er for alle, men selvfølgelig er det mest unge folk som drar dit. Mamma er for tiden permitert og har lite og ingenting å gjøre. Så hun kom plutselig på at hun kunne gjøre det samme. Jeg vet jeg høres veldig egoistisk ut når jeg sier dette slik, men jeg vil ikke at hun skal jobbe der. Samtidig så unner jeg henne det over alt i verden, er det noen som fortjener litt glede nå, så er det henne. Da vi diskuterte det for noen dager siden prøvde jeg å hinte til at dette var noe jeg ikke ønsket at hun skulle. Men da jeg så skuffelsen i øynene hennes og at hun nesten begynte å gråte, rodde jeg meg i land igjen og sa at det ikke gjorde noe. Så hun meldte seg på. Jeg vet at jeg virker barnslig og at jeg burde heve meg over det, men jeg vil ærlig talt ikke bli kjent som hun som er avhengig av moren sin her jeg bor nå også. Jeg hadde gledet meg skikkelig til dette, men å vite at hun er i nærheten av meg hele tiden, får meg til å ikke ville delta. Jeg vurderer nå å melde meg av. Kanskje det er det rette også, slik at hun får oppleve den lille gleden i hverdagen.

Jeg vil ikke ødelegge noe mellom oss, men jeg hadde trodd at hun kom til å skjønne at det ikke var noe særlig i mine øyne. Jeg klarer bare ikke å forestille meg at jeg og henne skal være på samme frivilligfest etter festivalen, noe som hun var tydelig på at hun ville.

Burde jeg si noe til henne, eller skal jeg bare melde meg av?

Anonymous poster hash: db4f3...18a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har ett skikkelig nært forhold, kan du ikke fortelle henne at det er problematisk for deg at hun er med på alt du er med på? Og at du får høre at du er så avhengig av moren din?

Kanskje tenker hun at det er hyggelig for dere begge, og at hun jo er ensom og kanskje ønsker å være med på ting. Uten å mene at dette skal være noe negativt mot deg.

Si til henne at du synes det er hyggelig at du og hun gjør mye sammen, men at av og til må du kunne ha mulighet til å gjøre noe alene. Ellers vil alle tro at hun har oppdratt deg til å være helt uselvstendig.

Anonymous poster hash: 9e93e...c1e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dersom du sier det på en litt snill måte, at du bare trenger å gjøre noen ting alene også, selv om du liker å gjøre ting sammen med henne. Kanskje moren din ikke helt skjønner at hun kveler deg litt. Det høres ut som om moren din kunne trengt litt bedre, egne venner. Å melde seg inn i en klubb, fritidsaktivitet e.l der hun kan treffe flere mennesker.

Anonymous poster hash: f6290...8c7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som hun er moren din... Høres ut som det er ei venninne (har ikke et slikt forhold til min mamma).

Bare si ifra at du ønsker å være deg selv på denne festivalen og at hun kan bli med neste år du! :)

Anonymous poster hash: bd63a...9c3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Har du søsken?

Anonymous poster hash: 71a96...e1c
Skrevet

Har dere meldt dere på i samme kategori? Hva om dere jobber under forskjellige kategorier? Tenker sånn promotering, bar, opprydding, vakthold, opprigg og så videre, hvis det er et sånt opplegg på festivalen du snakker om :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har ett skikkelig nært forhold, kan du ikke fortelle henne at det er problematisk for deg at hun er med på alt du er med på? Og at du får høre at du er så avhengig av moren din?

Kanskje tenker hun at det er hyggelig for dere begge, og at hun jo er ensom og kanskje ønsker å være med på ting. Uten å mene at dette skal være noe negativt mot deg.

Si til henne at du synes det er hyggelig at du og hun gjør mye sammen, men at av og til må du kunne ha mulighet til å gjøre noe alene. Ellers vil alle tro at hun har oppdratt deg til å være helt uselvstendig.

Anonymous poster hash: 9e93e...c1e

Takk for rådet ditt! :-) Jeg motet meg opp og ringte henne og forklarte det slik du skrev! Hun forstod meg, og hun skal melde seg av nå. Det var vanskelig å si det til henne, men hun skjønte at det ikke var en lett situasjon for meg.

Ellers vil jeg takke for rådene til dere andre også. :klem:

Ts

Anonymous poster hash: db4f3...18a

• Liker 3
Skrevet

Er jo ikke sikkert dere skal jobbe med det samme, kan være du ikke ser noe til henne heller under hele festivalen.

AnonymBruker
Skrevet

Bra at det ordnet seg. Men jeg forstår ikke problemet. Om din mor ønsker å arbeide på denne festivalen må hun jo få lov til det. Og det er sikkert mange arbeidsoppgaver som skal fordeles, og dere hadde ikke behøvd å jobbe med det samme. Jeg hadde bare blitt stolt hvis min mamma hadde meldt seg på. Men jeg antar jeg litt eldre enn deg og tenker annerledes.

Anonymous poster hash: 94a2f...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...