Gjest Vevila Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Er særlig stor sjangs for å bli frisk? Og hvordan kan man fungere i jobb med hyppige depresjoner? Man kan vel ikke ta sykemelding hver gang..
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Du har kanskje den alvorlige varianten. Hva med medikamenter? skal tydeligvis endre hjernens funksjon. kanskje du har mangel på kroppens egne lykkeendorfiner. det kan piller hjelpe . Anonymous poster hash: 1bdc5...40c
Gjest Vevila Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 Går på medisiner som holder det i sjakk i hverdagen, allikevel er det ikke nok til å ta de dype nedturene som kommer innimellom.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #4 Skrevet 13. april 2015 Terapi? Kurs i depresjonsmestring?Anonymous poster hash: 8b9ac...cc9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #5 Skrevet 13. april 2015 Kognitiv atferdsterapi hos psykolog, godt kosthold og fysisk aktivitet. Det er mine aller beste råd Anonymous poster hash: 439b5...e58 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #6 Skrevet 13. april 2015 Tilbakevendende depresjon kan skyldes flere ting. Vi vet at medisiner i liten grad beskytter mot tilbakefall (men kan utsette) og vi vet at vanlig kognitiv terapi i liten grad virker forebyggende. Du har derimot alternativer: MBCT (mindfulness basert kognitiv terapi). Dette er et gruppeprogram over 8 uker utviklet nettopp for å forebygge tilbakefall ved depresjon. Mange DPS har det og enkelte private tilbyr det. Det hjelper ganske mange å forholde seg til seg selv og sine opplevelser på en måte som ikke fører til tilbakefall. Anbefaler å prøve dette om du ikke har vært borti det. Psykoanalytisk psykoterapi. Lenge ble dette sett på som vrøvl men forskning viser at dette er blant få terapier hvor pasientene fortsetter å bli bedre også etter at behandlingen er over. Fokus her er på dine opplevelser av deg selv alene og sammen med andre og hvordan manglende aksept og kjennskap til hvordan du faktisk har det gjør det vanskelig å komme ut av dårlige mønster i livet. Det finnes en egen kogntiv terapi variant designet for folk med tilbakevendende depresjoner, men den er det ingen som tilbyr i Norge enda (såvidt meg bekjent). Uansett så er det viktigste at du lærer deg å ta bedre vare på deg selv alene og sammen med andre. Det betyr nesten alltid at du i større grad må ta hensyn til (og vite om) egne behov og følelser, og i mindre grad skyve disse vekk for å tekkes andre. En god psykolog vil være til hjelp uansett vilken retning han eller hun bruker. Og en del fastleger kan også noe om dette. Går på medisiner som holder det i sjakk i hverdagen, allikevel er det ikke nok til å ta de dype nedturene som kommer innimellom. Anonymous poster hash: 1e4f5...459 1
Gjest Vevila Skrevet 13. april 2015 #7 Skrevet 13. april 2015 Tusen hjertelig for et langt og utfyllende svar AB over! Det er mye klokt i det du sier, og jeg skal absolutt ta det til etterretning. Det er godt og se at det finnes håp og flere metoder å prøve, skulle ønske flere behandlere var mer åpne for ulike behandlingsmåter.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #8 Skrevet 13. april 2015 Dersom behandleren din ikke lytter til deg så bør du ta det opp med vedkommende, og hjelper ikke det så bør du skifte. Det har lite for seg å gå hos noen man ikke opplever er til hjelp. Bor du på et ikke for lite sted så har du som regel noen muligheter til å velge. I aller verste fall må du betale, men finner du noen du føler du kan jobbe bra med er det er bedre enn å gå resten av livet deppa. Se forøvrig her: https://www.psychologytoday.com/blog/psychologically-minded/201309/how-choose-therapist Tusen hjertelig for et langt og utfyllende svar AB over! Det er mye klokt i det du sier, og jeg skal absolutt ta det til etterretning. Det er godt og se at det finnes håp og flere metoder å prøve, skulle ønske flere behandlere var mer åpne for ulike behandlingsmåter. Anonymous poster hash: 1e4f5...459 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 Har det samme som deg. Prognostisk så øker sjansen for tilbakefall med hver depresjon man har, så det er veldig viktig å behandle dem slik at du ikke får flere. Jeg tenker at du kanskje ikke er adekvat medisinert siden du fortsatt får tilbakefall? Ellers støtter jeg forslagene om psykoterapi (spesielt CBT) som nevnt over. Det er også mye selvhjelp som er bra. Se feks her: http://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/depresjon/ Jeg jobber forresten, selv om jeg ikke akkurat kan skryte på meg at jeg er veldig effektiv på jobb i de periodene. Men likevel syns jeg det er bedre å gå på jobb enn å sitte hjemme, det blir jeg hvertfall ikke noe bedre av. Håper du finner noe som hjelper Anonymous poster hash: 76cd7...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 Ups, linken funket visst ikke.. Prøv hovedsiden i stedet, og velg "depresjon" i menyen: http://www.kognitiv.no Anonymous poster hash: 76cd7...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Det som har hjulpet meg mest med samme diagnose er langvarig psykodynamisk terapi. Det som har hjulpet meg minst er kognitiv terapi, fordi kognitiv terapi bare fokuserer på symptomene, ikke årsakene bak. Medisiner har dessverre ikke hjulpet meg.Anonymous poster hash: f7520...502 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #12 Skrevet 14. april 2015 Hei! Har selv samme diagnose, men dog ikke så dype depresjoner. Her er det flere hverdagslige ting som gjør utslaget, som for eksempel økonomiske problemer og usikre arbeidsforhold. Dessuten ser jeg at jeg trekker meg veldig inn i barndommen og fortiden, og at jeg deretter får depressive tanker. Det å tvinge seg til å være sosial, riktig kosthold og trening, samt det å ikke jobbe for mye er det som ser ut til å fungere for meg. Det i tillegg til kognitiv samtaleterapi og adekvat medisinering. En vennine av meg som har hyppige dype depresjoner går til elektrosjokk.. Det fungerer godt på henne. Anonymous poster hash: efa0f...5b4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #13 Skrevet 14. april 2015 Jeg har forstått det slik at mennesker med depresjoner ofte begynner med desperat negativ grubling når de merker at en depresjon er på gang? De tror at grublingen kan føre til at de finner årsaken til at de begynner å bli deprimert, mens den har motsatt effekt, for å gruble over barndom, fortid, ekser etc vil jo gjerne føre til at man ender opp med en depresjon. Altså er denne grublingen for selv å finne årsaken til depresjonen et no-no. Jeg er ikke selv plaget med depresjoner men jeg har opplevd deprimerte mennesker og det som har slått meg er at de fokuserer på alt som har vært galt i livet deres, hvis de for eksempel husker 99 gode barndomsminner og 1 dårlig, så biter de seg fast i den 1 dårlige og fokuserer igjen og igjen på den men dette er vel en del av sykdomsbildet. Hvis jeg var deg ville jeg søkt på depresjon + grubling, tror du vil få mange gode råd der :-) . Anonymous poster hash: 6d090...324
Gjest Chloe87 Skrevet 14. april 2015 #14 Skrevet 14. april 2015 Hei TS. Jeg slet med depresjon for flere år siden og plutselig dette året begynte det å komme tilbake. Er sykmeldt ut uka, men for min del blir det deilig å jobbe igjen. Det er viktig å ha noe å gjøre, sykmeldt eller ikke. Så denne uken sørger jeg for å være opptatt med ting for å få tankene over på annet. Gå tur. Få i deg vitaminer. Få sollys. Snakk åpent om problemer. Plei deg selv. Unngå alkohol. Det er mine råd. Jeg skal begynne å gå til behandling igjen og kjenner at det skal bli deilig å ha en profesjonell å snakke med igjen.
Gjest Chloe87 Skrevet 14. april 2015 #15 Skrevet 14. april 2015 Jeg har forstått det slik at mennesker med depresjoner ofte begynner med desperat negativ grubling når de merker at en depresjon er på gang? De tror at grublingen kan føre til at de finner årsaken til at de begynner å bli deprimert, mens den har motsatt effekt, for å gruble over barndom, fortid, ekser etc vil jo gjerne føre til at man ender opp med en depresjon. Altså er denne grublingen for selv å finne årsaken til depresjonen et no-no. Jeg er ikke selv plaget med depresjoner men jeg har opplevd deprimerte mennesker og det som har slått meg er at de fokuserer på alt som har vært galt i livet deres, hvis de for eksempel husker 99 gode barndomsminner og 1 dårlig, så biter de seg fast i den 1 dårlige og fokuserer igjen og igjen på den men dette er vel en del av sykdomsbildet. Hvis jeg var deg ville jeg søkt på depresjon + grubling, tror du vil få mange gode råd der :-) . Anonymous poster hash: 6d090...324 Det her stemmer veldig med meg, når jeg først blir deprimert tenker jeg på alt det negative jeg har opplevd og mye av tankene går på det.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #16 Skrevet 14. april 2015 Jeg har forstått det slik at mennesker med depresjoner ofte begynner med desperat negativ grubling når de merker at en depresjon er på gang? De tror at grublingen kan føre til at de finner årsaken til at de begynner å bli deprimert, mens den har motsatt effekt, for å gruble over barndom, fortid, ekser etc vil jo gjerne føre til at man ender opp med en depresjon. Altså er denne grublingen for selv å finne årsaken til depresjonen et no-no. Jeg er ikke selv plaget med depresjoner men jeg har opplevd deprimerte mennesker og det som har slått meg er at de fokuserer på alt som har vært galt i livet deres, hvis de for eksempel husker 99 gode barndomsminner og 1 dårlig, så biter de seg fast i den 1 dårlige og fokuserer igjen og igjen på den men dette er vel en del av sykdomsbildet. Hvis jeg var deg ville jeg søkt på depresjon + grubling, tror du vil få mange gode råd der :-) . Anonymous poster hash: 6d090...324 Åja, det stemmer veldig godt. Jeg var overbevist om at jeg var verdens mest misslykkede person, alt jeg hadde foretatt meg i livet var en fiasko, og måtte tenke på det hele tiden fordi det var "sannheten" om meg. Det hjalp ikke hva andre sa, jeg tenkte at de bare var helt teite som ikke hadde forstått det. Nå når jeg har kommet meg ut av det ser jeg jo hvor feil jeg tok. Så de fleste trenger absolutt hjelp til å endre tankene. Anonymous poster hash: 76cd7...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #17 Skrevet 14. april 2015 http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=162829&a=2<br /><br />Her står det om depresjon og grubling og behandlingsmetode. Litt " fagspråk" men særs nyttig informasjon slik jeg ser det for mennesker som er plaget med depresjon :-) .Anonymous poster hash: 6d090...324
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #18 Skrevet 14. april 2015 har du sett dokumentaren Flink Pike? hun blir veldig depresiv og ender opp meg å ta elektro sjokk,man får se behandlingen i dokumentaren. Anonymous poster hash: 6e555...8a9
ops2 Skrevet 14. april 2015 #19 Skrevet 14. april 2015 Nye studier viser at over halvparten av de som får diagnosen gjentatt depresjon kan ha Bipolar lidelse: http://bipolart.no/web/depresjon/ Man snakker både om Bipolar depresjon og Bipolar spektrum: http://bipolar2.no/bipolar_depresjon.html Å skifte fra antidepressiva til Lamictal har gjort at jeg ikke har disse tilbakevendende negative tankene om meg selv. Før hadde jeg det som om en video gikk på repeat hvor jeg tenkte over alt jeg hadde gjort feil, alt jeg skulle gjort annerledes, alle feil valg jeg har tatt. Jeg har normale opp og nedturer nå... det er de dype depresjonene som den har tatt bort. Som andre har sagt... kognitiv terapi og adekvat behandling. Har du brukt antidepressiva og gått til samtaleterapi for depresjon over en lengre periode uten å få utbytte av det, så bør en prøve å bli utredet på nytt.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #20 Skrevet 15. april 2015 Å skifte fra antidepressiva til Lamictal har gjort at jeg ikke har disse tilbakevendende negative tankene om meg selv. Før hadde jeg det som om en video gikk på repeat hvor jeg tenkte over alt jeg hadde gjort feil, alt jeg skulle gjort annerledes, alle feil valg jeg har tatt. Jeg har normale opp og nedturer nå... det er de dype depresjonene som den har tatt bort. Som andre har sagt... kognitiv terapi og adekvat behandling. Har du brukt antidepressiva og gått til samtaleterapi for depresjon over en lengre periode uten å få utbytte av det, så bør en prøve å bli utredet på nytt. Jeg har også byttet til Lamictal, men har ikke brukt den så lenge (2 mndr). Skal bruke den for å forebygge nye episoder. Jeg merker også at de negative tankene er så godt som borte. Så bra at du ble bedre, kan jeg spørre hvor lenge du har brukt Lamictal? Anonymous poster hash: 76cd7...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå