Gå til innhold

Få bort lukt fra ren kjole.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt en kjole bare ved en anledning tidligere, og lurer på hva jeg skal gjøre for å få den helt fresh til nytt bruk nå.

Den lukter lite og ser helt ren ut, men føler ikke jeg kan bruke den igjen uten å gjøre noe med den, den ble brukt ganske mange timer sist og lukter littegrann av svakt svette.

Er veldig redd for at kjolen skal bli stygg, samtidig som den ikke var noe dyr i innkjøp, så føler det blir litt dumt å bruke ca samme pris på rens som kjolen kostet, og tviler dessuten på at jeg rekker å få den renset nå.

Står at den ikke skal maskinvaskes, men kan håndvaskes, bare usikker der og på om den jo vil strekke seg for vil jo heller ikke drive å vri den opp?

Kanskje jeg bare får skylt armene og armhulene litt, og så luftet den ute, hva hadde dere gjort om dere var redd for en fin kjole? :) Og evt vaskes med hva, er det lurt å bare bruke litt eddik i vannet som mange sverger til tro, eller kan det og gi en ulukt når man vasker for hånd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fordel om du opplyser hvilket stoff kjolen er laget av.

Anonymous poster hash: 44cc5...ac2
AnonymBruker
Skrevet

Kan hjelpe å fryse den.

Anonymous poster hash: ae9a9...8ec
Gjest Tigress
Skrevet

Vask kjolen for hand i lunka vatn. Legg han deretter på eit badehandklede og rull han inn i handkledet. Rull litt hardt, så får du ut det meste av vatnet. Legg kjolen til tørk. Det er lite truleg at kjolen vil krympe eller miste noko særleg fasong med den stoffblandinga, men metoden eg skisserer er i alle fall skånsom mot plagget. Skyll eventuelt i eddikvatn.

Skrevet

Hadde vasket den på ullprogram.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lufte den godt?

Anonymous poster hash: ba43b...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Er det perler, strass e.l. på den? I så fall ville jeg håndvasket.

Hvis nei mener jeg at finvask/ullprogram med lav sentrifugehastighet er skånsomt nok for det aller meste. Vasker ull, silke og kasjmir i maskin uten problem. Vaskepose er også en mulighet for ekstra delikate ting (strømper o.l.).

Anonymous poster hash: 757a1...997

Skrevet

Takker for alle tips!

Har vrengt den og har planer om å la den henge lenge ute under tak og senere se og prøve å bare skulle i armhulene om det ikke skulle fjerne alt. Ellers virket tipset om hvordan å tørke etter håndvask lurt, tror nok jeg prøver det når det er nødvendig å vaske hele kjolen. :) Skeptisk til å ta den i maskin når det står den ikke skal det, men skal prøve det i pose på andre pene plagg jeg ikke er like redd for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...