Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,kan noen hjelpe meg å tyde loven om foreldelse? Lang historie kort så trakk jeg bankkortet mitt i minus i England og betalte tilbake nesten alt. Dessverre hadde jeg glemt å overføre resterende 3000...når banken gjorde meg oppmerksom på det så hadde de frøst kontoen min så jeg ikke fikk betalt inn. Banken sier det er sendt til inkasso men inkassoselskapet sier de ikke har en sak på meg. Jeg ønsker, men får ikke betalt inn det jeg skylder!

Kan noen tyde det til at foreldelsesfristen på dette er 3 år? Jeg blir helt gal av at jeg ikke får betalt inn! Er redd for at de skal fremme videre krav...

Anonymous poster hash: 83b74...066

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil, så er det 3 år siden siste kommunikasjon, ikke siden det skjedde.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klart. Men du mener altså at 3 år er foreldelsesfristen på denne saken?

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til angående siste kommunkasjon - hva gjelder som siste kommunikasjon? Banken sender ut årsoversikt januar hvert år. Gjeldes det som kommunikasjon?

Vil ha det klart at jeg ønsker å betale - i det stor og hele er jo 3000 kroner ingenting - men de lar meg ikke betale, derfør ønsker jeg det ut av verden så raskt som mulig...

AnonymBruker
Skrevet

Er det foreldelsesfrist på gjeld? Det visste jeg ikke.

Anonymous poster hash: 62bc4...926

AnonymBruker
Skrevet

Hei,kan noen hjelpe meg å tyde loven om foreldelse? Lang historie kort så trakk jeg bankkortet mitt i minus i England og betalte tilbake nesten alt. Dessverre hadde jeg glemt å overføre resterende 3000...når banken gjorde meg oppmerksom på det så hadde de frøst kontoen min så jeg ikke fikk betalt inn. Banken sier det er sendt til inkasso men inkassoselskapet sier de ikke har en sak på meg. Jeg ønsker, men får ikke betalt inn det jeg skylder!

Kan noen tyde det til at foreldelsesfristen på dette er 3 år? Jeg blir helt gal av at jeg ikke får betalt inn! Er redd for at de skal fremme videre krav...

Jeg forstår ikke helt. Du har overdratt kontoen i England? Og dette er en norsk bank, med norskt bank kort?

Det har nemlig noe å si for foredlelesefristen. Det er forskjellig fra land til land.

Det neste jeg ikke forstår er, vil ikke banken ha pengene sine? Hvordan er det mulig å fryse kontoen slik at du ikke får betalt for så å sende dette til inkasso?

Er det bank eller butikk du skylder?

Har banken fryst kontoen din slik at butikk i england ikke har fått pengene sine?

Anonymous poster hash: f27e1...074

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Du har overdratt kontoen i England? Og dette er en norsk bank, med norskt bank kort?

Det har nemlig noe å si for foredlelesefristen. Det er forskjellig fra land til land.

Det neste jeg ikke forstår er, vil ikke banken ha pengene sine? Hvordan er det mulig å fryse kontoen slik at du ikke får betalt for så å sende dette til inkasso?

Er det bank eller butikk du skylder?

Har banken fryst kontoen din slik at butikk i england ikke har fått pengene sine?

Jeg bodde i England og det var engelsk bank og engelsk bankkonto.

Men ja, du skjønner da at det er håpløst når jeg ikke får betalt inn! De har fryst konto så jeg ikke får betalt inn, og inkasso sier de ikke har en sak på meg.

Håpløst. Derfor jeg håper at saken kan være foreldet snart så jeg slipper å uroe meg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i England og det var engelsk bank og engelsk bankkonto.

Men ja, du skjønner da at det er håpløst når jeg ikke får betalt inn! De har fryst konto så jeg ikke får betalt inn, og inkasso sier de ikke har en sak på meg.

Håpløst. Derfor jeg håper at saken kan være foreldet snart så jeg slipper å uroe meg...

Tre års regelen gjelder i Norge. Hva de har i england vet jeg ikke. Og så vidt jeg vet gjelder det fra siste krav, eller kommunikasjon mellom deg og de du skylder, eller inkassobyrå. ( Men dette er altså i Norge)

Antagelig har ikke inkassobåret mottatt kravet fra banken ennå.

Det dummeste du gjør er ikke å gjøre noe. Har kravet akkurat blitt sendt fra bank, har ikke inkassobyrå fått registrert en sak på deg ennå.

Hvis det er tilfelle vil du etter en stund motta krav fra inkassobyrået og du kan betale for deg. Banken har sikkert sperret kontoen til denne saken er i orden. Uansett, jeg hadde ikke regnet med ar saken ble foreldet ( i enkelte land så er det ikke en gang en foreldelse og kravet vil øke til det er betalt)

Hvis det er en stund siden ( som i flere uker og mnd siden banken sendte kravet til inkasso, er det noe merkelig som har skjedd,

Siden du vet hvilket inkassobyrå kravet er sendt til, så må jo banken ha oppgitt det til deg,

Jeg hadde ventet litt og sett om jeg fikk et krav, så ville jeg igjen ha sjekket med bank og inkassobyrået du har fått oppgitt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 2 år siden det liksom ble sendt til inkasso. Får sende rekommandert brev til både inkassoselskap og bank da..

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at andre bankkunder skal dekke forbruksgjelden din?

Anonymous poster hash: 319cd...56f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i England og det var engelsk bank og engelsk bankkonto. Men ja, du skjønner da at det er håpløst når jeg ikke får betalt inn! De har fryst konto så jeg ikke får betalt inn, og inkasso sier de ikke har en sak på meg. Håpløst. Derfor jeg håper at saken kan være foreldet snart så jeg slipper å uroe meg... Anonymous poster hash: 83b74...066 [/

i]

Dette er et godt ekspempel på at det ikke går an å spørre isolert om bare foreldesesfrister, uten å gi mer opplysninger i HI.

Norsk lov gjelder ikke i England, og slettes ikke mot en Engelsk bank. Hvordan dette fungerer i Norge hvor vi bruker Norges Lover, kan ikke overføres til England med sine Engelske/Britiske? Lover.

Du får ta kontakt med enten sjømannskirken i England, eller Engelsk ambasade, som jeg vil tro finnes i Norge?

Alternativt en advokat som kan systemet over der.

Anonymous poster hash: 7081f...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Det er 2 år siden det liksom ble sendt til inkasso. Får sende rekommandert brev til både inkassoselskap og bank da..

Er du sikker på at du har vært i kontakt med riktig inkassobyrå? Jeg vil tro det ganske mange av dem i England, også med nogenlunde like navn.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at jeg har kontaktet feil inkassoselskap, men man skulle jo tro at på 2 år så hadde inkassoselskapet gitt høre fra seg på en eller annen måte da.

AnonymBruker
Skrevet

Vet de adressen din da?

Anonymous poster hash: bb01a...f12

AnonymBruker
Skrevet

Såklart har de adresse og telefonnr, hvis ikke hadde jeg jo skjønt hvorfor de ikke hørte fra seg! :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er 2 år siden det liksom ble sendt til inkasso. Får sende rekommandert brev til både inkassoselskap og bank da.. Anonymous poster hash: 83b74...066

Er ikke sikkert det er så lurt heller...

Da bryter du foreldelsesfristen.

Anonymous poster hash: 05812...49a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...