Gå til innhold

Trygt å leie ut via. AirBnb?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Airbnb er for de som ikke vet det en side der man kan finne privateide rom, leiligheter og hus verden over som leies ut til turister for kortere eller lengre opphold.

Noen som har erfaring med å legge ut sin egen leilighet der?
Hvordan kan man forsikre seg om at leierne ikke stjeler tingene dine? Stiller siden som formidler med en form for garanti eller forsikring mon tro?
Det er vel frekt å be om å få se legitimasjon for eksempel før "innsjekk" , og de som går inn for å rundstjele leiligheter bruker vel uansett falsk ID vil jeg tro.. Man har jo alle sine egne ting i leiligheten (som regel) og jeg er virkelig ikke keen på at noen skal fordufte med tv eller bøker.
Det er nok liten sjanse for at dette skjer men skulle gjerne hørt erfaringer fra andre som enten har leid ut eller leid ferie leilighet via AirBnb! :)

Anonymous poster hash: d62d8...aff
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min stemor har gjort dette flere ganger og har bare positive erfaringer. Hun leier ut leiligheten sin om sommeren, og har også brukt konseptet på ferie. Og som sagt er hun veldig fornøyd, aldri vært noe tull :)

Anonymous poster hash: 6361e...6d5
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg aldri turt. Tenk om leiligheten blir ødelagt og bestjålet?

Anonymous poster hash: bdcc3...383
AnonymBruker
Skrevet

Airbnb har en forsikring som alle brukere automatisk får som dekker skader for opp til 900.000,
etter en stygg sak i Australia eller hvor det var for noen år tilbake der en kvinne kom tilbake til totalrasert hus.

Har hørt saker om at leierne har slitt med ubehagelige hosts, dette hos de som leier ut et rom mens de selv også bor i leiligheten, men aldri hørt om noen problemer for de som er hosts sånn sett utenom den ekstremsaken i australia.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig trygt. Har brukt AirBnB mye, og aldri hatt dårlige opplevelser. Jeg bruker det sjeldnere nå, fordi jeg synes gebyrene er så stive i forhold til hvordan det var før. Men jeg deler gjerne med meg en "invitasjon", som gir nye brukere et par hundrelapper i avslag på den første bestillingen:

www.airbnb.co.uk/c/rhaaland?s=8

Anonymous poster hash: 36945...864
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg er klar over den forsikringavtalen, men har jo allikevel ikke lyst til at noen skal stikke av med noen av mine sjeldne bøker eller tv. Respekterer alle leierne dette og lar alle eiendeler stå i ro eller er det vanlig å benytte seg av det og kanskje "glemme" at boken eller cden tilhører den som bor der?
Pleier du å tømme klesskapet ditt også , sette i kjelleren eller lignende eller ligger sånt helt trygt?

Skrevet

Du kan jo velge leietakere som er vurdert av tidligere utleiere. I etterkant kan utleier gi tilbakemelding på nett, og da ville de nok sagt ifra hvis det var "dårlige leietakere". Du kan jo chatte med dem på forhånd også, for å danne deg et inntrykk.

Har ikke brukt det selv, men har venner som både har leid ut egen bolig og leid når de har vært på reise. De er iallefall fornøyd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo velge leietakere som er vurdert av tidligere utleiere. I etterkant kan utleier gi tilbakemelding på nett, og da ville de nok sagt ifra hvis det var "dårlige leietakere". Du kan jo chatte med dem på forhånd også, for å danne deg et inntrykk.

Har ikke brukt det selv, men har venner som både har leid ut egen bolig og leid når de har vært på reise. De er iallefall fornøyd.

Jeg bruker Airbnb ofte og har supre referanser fra dem jeg har bodd hos. Jeg hadde ikke giddet å chatte med en vert på forhånd, da blir det plutselig altfor kronglete og tidkrevende å bruke Airbnb og jeg hadde heller funnet meg en annen vert fremfor en som er vanskelig. Husk at også gjestene legger igjen referanser, så det å være mistenksom og omstendelig kan fort gå utover ratingen. I neste instans kan det hende at de gode gjestene holder seg unna, mens de upålitelige slår til.

TS her, jeg er klar over den forsikringavtalen, men har jo allikevel ikke lyst til at noen skal stikke av med noen av mine sjeldne bøker eller tv. Respekterer alle leierne dette og lar alle eiendeler stå i ro eller er det vanlig å benytte seg av det og kanskje "glemme" at boken eller cden tilhører den som bor der?

Pleier du å tømme klesskapet ditt også , sette i kjelleren eller lignende eller ligger sånt helt trygt?

Det sier seg selv at ingen kan gi noen garantier for hvordan gjestene oppfører seg.

At du ikke vil at de skal ta på bøkene høres veldig spesielt ut. En av grunnene til at mange liker Airbnb er at det er som å være i et hjem. Det betyr ikke at man skal bruke vertens ting, men en bok eller to må da man få lov til å ta ut av hyllen, bla i og sette på plass igjen?

Du kan jo selvsagt låse alt inn som du ikke vil at folk skal røre.

Anonymous poster hash: 8a93e...d9c

AnonymBruker
Skrevet

Jaja jeg mener såklart ikke at de ikke kan få lese i bøkene mine eller bruke tven osv, men frykter de skal grave i klesskapet mitt og putte fine topper i sin egen bag, eller ta med seg noen av bøkene mine hjem også oppdager jeg det ikke før etter noen uker og da er jo tingene long gone!
Ikke så redd for å miste verdier, men heller ting som er "unike", bøker som er vanskelig å få tak i, limited edition klær osv.

Skrevet

Jeg hadde pakket vekk klær og bøker som jeg var redd for. Det er jo også bedre for gjestene å komme til en ledig garderobe :) Tv og slikt er da ganske lett å erstatte med den forsikringen, andre personlige eiendeler som ikke kan erstattes på samme måte hadde jeg pakket vekk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde pakket vekk klær og bøker som jeg var redd for. Det er jo også bedre for gjestene å komme til en ledig garderobe :) Tv og slikt er da ganske lett å erstatte med den forsikringen, andre personlige eiendeler som ikke kan erstattes på samme måte hadde jeg pakket vekk.

Så dere tror at folk drar fra Singpore for å stjele TVn, bøkene, Dvdene og undertøyet deres? :klo:

Anonymous poster hash: cc10a...8c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har penger eller gullsmykker bare strødd utover leiligheten så tror jeg helt ærlig at det går fint! Ingen gidder å stjele TV, bøker, dvder og slikt når de er på ferie.. Hvis dere er så redde for dette, velg noen fra utlandet, og ikke noen fra Norge eller Sverige som har kortere reisevei hjem

Anonymous poster hash: ee4c2...06f
Skrevet

Så dere tror at folk drar fra Singpore for å stjele TVn, bøkene, Dvdene og undertøyet deres? :klo:

Anonymous poster hash: cc10a...8c9

I utgangspunktet stoler jeg på folk, men siden TS er veldig redd for tingene sine ville jeg pakket de vekk om jeg var i h*ns situasjon. Hvorfor gå rundt å være redd for å miste ting dersom man kan sikre seg mot det? Fra gjestens perspektiv ser jeg heller ikke poenget med å bo i en leilighet full av personlige eiendeler og klær i skapet, jeg ville foretrukket en ledig garderobe :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet stoler jeg på folk, men siden TS er veldig redd for tingene sine ville jeg pakket de vekk om jeg var i h*ns situasjon. Hvorfor gå rundt å være redd for å miste ting dersom man kan sikre seg mot det? Fra gjestens perspektiv ser jeg heller ikke poenget med å bo i en leilighet full av personlige eiendeler og klær i skapet, jeg ville foretrukket en ledig garderobe :)

Det er ikke noe poeng i å bo i en leilighet med klær i skapet, men jeg må innrømme at jeg foretrekker en airbnb som har personlige eiendeler og føles som et hjem, ikke en leilighet som er tømt for gjenstander for å melke mest mulig penger ut av reisende.

Anonymous poster hash: 8a93e...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...