Gå til innhold

Sykkel til 3.5 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt, balansesykkel eller vanlig sykkel, da med støttehjul til å begynne med.

Noen med gode argumenter for vanlig sykkel, tenker liksom at balansesykkel er det beste men fint å høre om noen har andre råd. :)

Anonymous poster hash: f8171...798
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt balansesykkel til vår to åring, han digger den. Men har han ikke hatt sykkel før nå 3,5 år ville jeg nok valgt en støttehjul sykkel.

Anonymous poster hash: 48d45...7db

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg tenker og, at når han får sykkel nå så er det best med en han kan bruke litt. Men når det er sagt så er det jo balansesykler som har anbefalt alder 3.5... Men det koster jo litt, så jeg har ikke lyst til å først kjøpe en får så å måtte kjøpe en ny...

Anonymous poster hash: f8171...798
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte tohjuls med støttehjul i treårsgave til vår. Kjøpte på coop obs til en rimelig penge. Det trenger ikke være så dyrt for å være mer enn godt nok i den alderen. Regner med å måtte kjøpe ny til neste sesong, og den holder i massevis denne sesongen også.

Hjelmen på Biltema er for øvrig en av de beste i test og koster rundt hundrelappen til den aldersgruppen.

Kjøp vanlig tohjuls og satse heller på å lære barnet å sykle ordentlig :)

Anonymous poster hash: 2c793...0b8

Skrevet

Støttehjul er jo bare dumt, da lærer de seg nemlig ikke balanse. Som er det viktige ved sykling. Jeg ser barn på fem og seks år som ikke kan sykle uten støttehjul, og det er jo fordi de har lært at de ikke trenger å tråkke ned foten når sykkelen begynner å velte. Da er det jo hjul som tar i mot.

Begge mine begynte å sykle uten støtte når de var tre år. Da har de hatt balansesykkel i over ett år først, og er vedlig trygge på balanse og fart.

Og læringen tar lengre tid når du tar av støttehjulene i forhold til balansesykkel.

(og jeg kjenner flere barn som startet sykling ved treårs alder av de som har hatt balansesykkel).

• Liker 3
Skrevet

Vi kjøpte tohjuls med støttehjul i treårsgave til vår. Kjøpte på coop obs til en rimelig penge. Det trenger ikke være så dyrt for å være mer enn godt nok i den alderen. Regner med å måtte kjøpe ny til neste sesong, og den holder i massevis denne sesongen også.

Hjelmen på Biltema er for øvrig en av de beste i test og koster rundt hundrelappen til den aldersgruppen.

Hva mener du med å lære barna og sykle ordentlig? Støttehjul er jo absolutt ikke ordentlig :vetikke: ?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med å lære barna og sykle ordentlig? Støttehjul er jo absolutt ikke ordentlig :vetikke: ?

Sa jeg det?

Ballansesykkel er heller ikke å sykle ordentlig :)

Skrevet

Her sier du akkurat det.

Jeg har ikke sagt at balansesykkel er ordentlig, men en mye enklere vei til ordentlig sykling.

Skrevet

Barnet er bare 3 år når det får tohjulssykkel? Voldsomt høye forventninger til barna nå til dags? Selv fikk jeg ikke tohjulssykkel før jeg var nærmere 7 år :P Men jeg vet at jeg burde begynt tidligere. Jeg har en skade som gjør at jeg sliter litt med balanse, og jeg burde prøvd en tohjulssykkel fra jeg var noen år yngre. Istedenfor ble det mellomstor tohjulssykkel med store støttehjul som vi kjøpte ekstra. Jeg skulle gjerne hatt balansesykkel istedenfor trehjulssykkel etter hvert...eller kanskje det hadde vært mest aktuelt å begynne med balansesykkel og ikke trehjulssykkel... Jeg hadde sparkesykkel fra jeg var seks år, det kan jo nesten være balanse det da...
Men det var meg..
Lær barnet å sykle ordentlig? Noen har store balanseproblemer, og det er forskjell på hvordan 3 åringer klarer dette med å sykle. Man må kanskje se hvor "modent" et barn er. Det er heller ikke mange år siden det var høyst uvanlig å gi tohjulssykler til små barn. Før eller siden så klarer jo de fleste å lære og sykle "ordentlig". Noen klarer det tydeligvis når de er 3 år, andre klarer ikke få det til før de er 7 år. Sånn er det bare..
TIl TS: Dere kjenner barnet best. Mener dere at barnet vil klare tohjulssykkel med støttehjul så kan dere jo bare kjøpe det. Hvor gammelt er barnet? Har barnet hatt en annen sykkel før? Er jo en fordel at barnet "vet" hva det vil si å sykle hvis dere går rett på tohjulssykkel.

Støttehjul er jo bare dumt, da lærer de seg nemlig ikke balanse. Som er det viktige ved sykling. Jeg ser barn på fem og seks år som ikke kan sykle uten støttehjul, og det er jo fordi de har lært at de ikke trenger å tråkke ned foten når sykkelen begynner å velte. Da er det jo hjul som tar i mot.

Begge mine begynte å sykle uten støtte når de var tre år. Da har de hatt balansesykkel i over ett år først, og er vedlig trygge på balanse og fart.

Og læringen tar lengre tid når du tar av støttehjulene i forhold til balansesykkel.

(og jeg kjenner flere barn som startet sykling ved treårs alder av de som har hatt balansesykkel).

Mange barn trenger støtte for å lære seg å finne balansen :P Noen lærer ikke å finne balansen på tohjulssykkel før de er 7 år, sånn er det bare. Det er ikke synd på 5- og 6-åringer som bruker støttehjul på tohjulssykkelen sin. Ikke mange år siden det var veldig vanlig at mange 6-åringer hadde det. Men klart at jo fortere man kommer i gang med treninga, jo fortere kan man klare det. Noen trenger imidlertid lengre tid, selv om de begynner tidlig.

Støttehjul er så absolutt ordentlig. Hvorfor skulle det ikke være det? Man kan lære balanse med støttehjul også, eller på andre måter enn ved sykling.

Skrevet

Hmh....
Jeg fikk sykkel i rundt den alderen uten støttehjul :P

Vi har meg på film da jeg lærte meg å sykle på vanlig sykkel...Det gikk helt fint, helt til jeg fant ut at mammaen min ikke holdt fast i sykkelen lengre, slik at jeg fikk panikk og trynte kraftig :skratte: *fy!*
Broren min derimot var altfor glad i sin grønne trehjulsykkel og "Traktor med pedaler" fram til han var 5år, før han satt seg på sykkel, heller ikke han med støttehjul...

Det jeg vil fram til, barn er forskjellige.
Noen lærer tidlig, andre lærer sent, de som lærer noe sent, betyr jo ikke at de er trege i utviklingen, men ofte kan det være at de ikke føler seg klar for det og man må ta tiden til hjelp :)

• Liker 1
Skrevet

Barnet er bare 3 år når det får tohjulssykkel? Voldsomt høye forventninger til barna nå til dags? Selv fikk jeg ikke tohjulssykkel før jeg var nærmere 7 år :P Men jeg vet at jeg burde begynt tidligere. Jeg har en skade som gjør at jeg sliter litt med balanse, og jeg burde prøvd en tohjulssykkel fra jeg var noen år yngre. Istedenfor ble det mellomstor tohjulssykkel med store støttehjul som vi kjøpte ekstra. Jeg skulle gjerne hatt balansesykkel istedenfor trehjulssykkel etter hvert...eller kanskje det hadde vært mest aktuelt å begynne med balansesykkel og ikke trehjulssykkel... Jeg hadde sparkesykkel fra jeg var seks år, det kan jo nesten være balanse det da...
Men det var meg..
Lær barnet å sykle ordentlig? Noen har store balanseproblemer, og det er forskjell på hvordan 3 åringer klarer dette med å sykle. Man må kanskje se hvor "modent" et barn er. Det er heller ikke mange år siden det var høyst uvanlig å gi tohjulssykler til små barn. Før eller siden så klarer jo de fleste å lære og sykle "ordentlig". Noen klarer det tydeligvis når de er 3 år, andre klarer ikke få det til før de er 7 år. Sånn er det bare..
TIl TS: Dere kjenner barnet best. Mener dere at barnet vil klare tohjulssykkel med støttehjul så kan dere jo bare kjøpe det. Hvor gammelt er barnet? Har barnet hatt en annen sykkel før? Er jo en fordel at barnet "vet" hva det vil si å sykle hvis dere går rett på tohjulssykkel.

Mange barn trenger støtte for å lære seg å finne balansen :P Noen lærer ikke å finne balansen på tohjulssykkel før de er 7 år, sånn er det bare. Det er ikke synd på 5- og 6-åringer som bruker støttehjul på tohjulssykkelen sin. Ikke mange år siden det var veldig vanlig at mange 6-åringer hadde det. Men klart at jo fortere man kommer i gang med treninga, jo fortere kan man klare det. Noen trenger imidlertid lengre tid, selv om de begynner tidlig.

Støttehjul er så absolutt ordentlig. Hvorfor skulle det ikke være det? Man kan lære balanse med støttehjul også, eller på andre måter enn ved sykling.

Helt enig i at barn er forskjellige, men det fine med balansesykkel er jo at man lærer balanse på en trygg måte. Ikke går det fortere enn barnet vil, og bena er jo i bakkekontakt hele tiden så sant barnet ikke er blitt så trygg at det løfter opp bena på eget initiativ. (så det er ikke slik at barnet må kunne balanse når de begynner med sykkelen, da går/løper barnet mer, så løfter de bena mer og mer jo tryggere de blir utover i sesogen).

De barna jeg kjenner som har lært å sykle "på ordentlig" ved treårs alder, er ikke spesielt raske i utviklingen eller spesielle på noen måter, men det er veldig enkelt å gå fra balansesykkel til vanlig sykkel uten støttehjul.

Det at det ikke er lenge siden at veldig mange 6 åringer syklet med støttehjul, betyr jo ikke nødvendigvis at det som ble gjort før var mer fornuftig?

Bare se i barnehagene, der har de aldri sykler med støttehjul. Enten balansesykkel, trehjulssykler eller sykler uten støtte.

Støttehjul gir en falsk trygghet som vil gjøre det vanskelig når barnet først vil lære seg å sykle uten.

AnonymBruker
Skrevet

Ville definitivt kjøpt balansesykkel! De har en fin en av tysk merke på Clas Ohlsson. Den bruker fortsatt 4-åringen vår.

Problemet med å kjøpe sykkel til en 3,5 åring, er at enten så må du kjøpe den liten, og så holder den bare en stund, eller så må du kjøpe den stor, og så er den umulig for barnet å sykle ordentlig på før den passer.

En 2-4 åring bruker balansesykkel eller sykkel med 12" hjul.

En 4-6 åring bruker sykkel med 16" hjul.

De færreste har støttehjul på en 16", mens mange har støttehjul på en 12".

Støttehjul er bare dumt, for det viktige med sykling er det å balansere sykkelen, ikke det å tråkke rundt pedalene. (Pedaltråkk er ganske lett å lære seg etterpå.)

I tillegg er det viktig at sykkelen ikke er for tung. De fleste barnesykler er blytunge, og derfor ganske uhåndterlige for barna.

Nei, gå for løpesykkel i år, og kjøp en lett sykkel med 16" hjul brukt neste år når ungen skal sykle ordentlig.

Anonymous poster hash: e53ac...1a3
  • Liker 2
Skrevet

Jenta vår som er født høsten 2010 fikk 3 hjulssykkel da hun var 10 måneder ca.

Så fikk hun 2 hjulssykkel med støttehjul til 3 årsdagen. Tok de av i høst, men da syklet hun ikke så masse. For 2 uker siden lærte hun å sykle uten. Hun er en helt normal 4 åring, dog litt små engstelig for skumle ting.

Om dere vil bruke penger på flere sykler gjør dere det. Men tror dere helt fint kan kjøpe med støtehjhul nå, og ta de av til høsten:)

Skrevet

Balansesykkel er virkelig genialt, og jeg anbefaler det framfor sykkel med støttehjul. Det som er så fint med balansesykkel er at barnet tar det i eget tempo og dermed alltid ha kontroll. I begynnelsen vil det være mest gåing, deretter øker farten gradvis etter hvert som barnet lærer seg å finne egen balanse. Alle barn jeg kjenner som har hatt balansesykkel, har bare satt seg rett på en pedalsykkel og tråkket i vei når de har blitt store nok for det.

• Liker 3
Skrevet

Jenta vår som er født høsten 2010 fikk 3 hjulssykkel da hun var 10 måneder ca.

Så fikk hun 2 hjulssykkel med støttehjul til 3 årsdagen. Tok de av i høst, men da syklet hun ikke så masse. For 2 uker siden lærte hun å sykle uten. Hun er en helt normal 4 åring, dog litt små engstelig for skumle ting.

Om dere vil bruke penger på flere sykler gjør dere det. Men tror dere helt fint kan kjøpe med støtehjhul nå, og ta de av til høsten:)

Vi har da ikke brukt mer penger enn dere på sykkel. En balansesykkel fra 1,5-3 år, så sykkel uten støttehjul etter dette. Altså det samme som dere som hadde trehjulssykkel, så vanlig sykkel etter dette. To stk pr barn fram til fire år altså ;) Det er vel normalt tror jeg…

Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde ikke giddet å kjøpe balansesykkel til en så stor gutt.

Da hadde jeg hoppet rett på vanlig sykkel.

Skrevet

De må jo bruke penger på flere sykler uansett. En 3-åring er for liten til 16", men til neste år kommer 12" til å være for smått, så da må den byttes ut uansett.

Skrevet

Ville absolutt gått for balansesykkel heller enn sykkel med støttehjul. Vår jente på snart fire år storkoser seg fortsatt med sin. Planen er å gå rett over til vanlig sykkel etterhvert, men hun "sykler" så fint med den hun har at vi ikke stresser med å bytte den ut.

Skrevet

Vi har da ikke brukt mer penger enn dere på sykkel. En balansesykkel fra 1,5-3 år, så sykkel uten støttehjul etter dette. Altså det samme som dere som hadde trehjulssykkel, så vanlig sykkel etter dette. To stk pr barn fram til fire år altså ;) Det er vel normalt tror jeg…

Mente som den under deg. Om dere skulle ha både balansesykkel og vanlig med støttehjul. De balansesyklene vi så på til så store barn kostet en del

Skrevet

Det er mange som selger brukte balansesykler. Da kan man også selge den videre uten å tape noe særlig penger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...