Gjest K Skrevet 22. august 2004 #1 Skrevet 22. august 2004 Hei! Er en tobarnsmor i 1 års fødselspermisjon. Nettopp påbegynt. Hvor mye synes dere det er rimelig at mannen min gjør av husarbeid, henting og bringing av 4- åring i barnehage, matlaging, klesvask osv.? Hva med hverdager versus helg? ...hva er deres erfaringer med løsninger som fungerer? Jeg synes jo det er naturlig at jeg gjør det jeg kan innenfor rimelighetens grenser og det som er mulig med et spedbarn på dagtid, men jeg synes jo heller ikke det er riktig at han skal "bo på hotell", selv om han jo har jobben sin som krever sitt. Noen forslag?
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2004 #2 Skrevet 22. august 2004 Jeg synes ihvertfall at en hjemmeværende også har krav på mer fri på kvelden ogi helgen, slik alle andre også har.
BritElin Skrevet 22. august 2004 #3 Skrevet 22. august 2004 Som nybakt 2 barns mor har du jo jobb nok. Hvis du og din mann blir enige om hva som må gjøres i et hus, og du gjør det du klarer om dagen innimellom barseltreff, heslestasjonsbesøk, egentrening, tur med babyen og masse kos, så bør det resterende arbeidet deles mellom begge to på kveldstid. Begge kan gjøre husarbeid eller en av dere tar ungene med ut mens den andre er effektiv inne. Prøv å få gjort mest mulig i ukene så kan helga brukes til familiekos. Det er iallefall min drømmesituasjon. Hilsen BritElin
Gjest Lea Skrevet 22. august 2004 #4 Skrevet 22. august 2004 Jeg synes at det høres naturlig ut at han henter/bringer 4-åringen til og fra barnehagen, hvis dette passer med hans arbeidstid. Evt. at han ENTEN henter eller bringer. Dessuten synes jeg at alle, arbeidende eller hjemmeværende tar seg av sitt eget rot. Han bør vel også kunne delta noe når det gjelder husvask o.l. F.eks støvsuging x antall dager i uka. Og han bør kunne gi deg "fri" en time eller to hver kveld. Kanskje mens det er barne-TV eller når barna skal legges.
Arkana Skrevet 22. august 2004 #5 Skrevet 22. august 2004 Jeg synes at summen av inntektsgivende arbeid og husarbeid skal deles likt mellom partene. Den som da ikke er ute i arbeid bør gjøre tilsvarende mer husarbeid, men ikke alt.
Gjest agurk Skrevet 22. august 2004 #6 Skrevet 22. august 2004 Synes ikke det er rett at han skal bo på hotell nei. det er ganske mye arbeid å ta vare på en nyfødt baby og. Han kan bringe og hente i barnehagen, rydde av bordet dersom du lager middag, støvsuge, vaske sine egne klar, rydde sitt eget rot osv
Catia Skrevet 22. august 2004 #7 Skrevet 22. august 2004 Hei! Er en tobarnsmor i 1 års fødselspermisjon. Nettopp påbegynt. Hvor mye synes dere det er rimelig at mannen min gjør av husarbeid, henting og bringing av 4- åring i barnehage, matlaging, klesvask osv.? Hva med hverdager versus helg? ...hva er deres erfaringer med løsninger som fungerer? Jeg synes jo det er naturlig at jeg gjør det jeg kan innenfor rimelighetens grenser og det som er mulig med et spedbarn på dagtid, men jeg synes jo heller ikke det er riktig at han skal "bo på hotell", selv om han jo har jobben sin som krever sitt. Noen forslag? BE han om å gjøre ting hver halv time. Ellers blir det aldri gjort...
Orthia Skrevet 22. august 2004 #8 Skrevet 22. august 2004 En rimelig fordeling er vel at man har omtrent like fritid? Det er dessuten viktig at man tilpasser kartet etter terrenget. Da jeg hadde fødselspermisjon, var det noen perioder jeg var så sliten av nattevåk etc., at jeg knapt nok orket å gjøre noe husarbeid. Da fikk mannen min ta det. Andre perioder var riktig så avslappende, og jeg var gjerne ferdig med alle obligatoriske gjøremål lenge før lunsj. Syns ikke akkurat det var nødvendig å la klesvasken stå fordi det var mannens tur den gangen, da...
Tusenfryd Skrevet 22. august 2004 #9 Skrevet 22. august 2004 Når hans arbeidsdag er over, bør din være det også. Ettermiddager og kvelder og helger bør dere dermed dele likt på. Fritid har du også krav på. Siden du er i fødselspermisjon, bør det nok også tas høyde for at du har en ganske stor jobb med babyen allerede, ammetåke etc. Det er ikke sånn at "husmor" skal til enhver tid ha alt som har med hus og hjem og gjøre og at den som arbeider utenfor hjemme har fri hjemme bestandig.
millemei Skrevet 23. august 2004 #10 Skrevet 23. august 2004 Dette her har nok skapt mange små og store krangler på hjemmebane rundt om i de tusen hjem. Mange menn tror at det å være hjemmeværende med barn, er å ha fri, slappe av og kose seg. Men niks, det er på mange måter en jobb det også, selv om den selvfølgelig er mer givende da man tar seg av sine søte små. Min mann var hjemme fra jobb i tre dager mens jeg var borte, da jeg kom hjem om ettermiddagene, var verken middagen laget eller klesvasken tatt. Han hadde regelrett ikke hatt tid. Han fikk seg faktisk en aldri så liten a-ha opplevelse. Det beste er at man først og fremst snakker sammen om dette i en rolig stund. Noen dager når man er hjemme går ting lett, man har overskudd og får ting gjort. Andre dager er tunge og lange. Slik er det også for de som er ute i jobb. "Cluet"er å stå sammen, hjelpe og avlaste hverandre. Når far kommer hjem fra jobb kan han for eksempel få lov å slappe av litt. Og så kan han stå for laging av kveldsmat og ta kveldskosen med barna. mens mor enten tar en rolig stund i badekaret, tar en tur til en venninne eller det hun måtte ønske. Og når barna er lagt, kan jo far slappe av videre og gjøre det han har lyst til allikevel. Dette kan man selvsagt bytte litt på, far må selvfølgelig også få anledning til å ta seg en tur ut med venner og kose seg. Man kan for eksempel avtale en "utedag" i uka hver. Og avtale annenhver dag på kveldsstellet.. Bare et forslag :-)
Charmina Skrevet 23. august 2004 #11 Skrevet 23. august 2004 Hos oss er det med husarbeid ikke noe problem! Jeg tar det jeg orker når jeg er hjemme og resten tar vi sammen i skippertak! Ingen av oss elsker husarbeid da men vi gjør så godt vi kan! Krangler heldigvis aldri om dette! Men så er han flink og hjelper til med alt også da - det skal han ha! Klems Charmina 80 dager til termin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå