AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Nå har katten min på 11 mnd vært ute alene for første gang. Han pleier vanligvis bare å gå utenfor her og snuse, men i kveld ble han borte. Jeg kunne ikke finne han noen plass, og når jeg fant han sprang han bare bort og hoppet rundt omkring. Jeg var SKIKKELIG nervøs for at han skulle gå seg bort, og jeg var på gråten hele tiden. Jeg fikk til slutt lokket han inn med mat, og han spiser nå. Men den redselen jeg følte var ikke noe god. Jeg er så redd for at noe skal skje med han eller at han ikke skal komme tilbake. Er det normalt? Jeg vet jo at jeg må ta den sjansen, men jeg vil bare skrive her i håp om å få noen beroligende ord i retur. Noen som har noen? Trøsten er at han nå har sprunget rundt som en gal katt og blitt bedre kjent med området... Anonymous poster hash: c3e31...022
Portvinpiken Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 Katter flest er ekstremt gode på å ta vare på seg selv og være ute i naturen. Jeg har også vært veldig bekymret om noen av kattene har vært borte i flere dager, men de har alltid komme ttilbake :-) For meg er det viktigste å slippe opp den irrasjonelle frykten og ikke la den gå ut over katten :-). La katten få være ute så mye den vil, og prøv å slapp litt av selv :-)
Tvist Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 Helt vanlig å være livredd hønemor de første gangene. Rop ofte på pus og belønn ham de gangene han kommer. Ellers må du bare ta sjansen, og satse på at det går greit.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 Jeg husker de første gangene jeg slapp ut min pus alene. Han var ca 8-9 mnd (før det hadde jeg han ute under oppsyn). I starten lot jeg han være ute ca 30 min før jeg gikk ut og ropte på han, og han var veldig flink som kom tilbake hver eneste gang. Da ga jeg han litt kattesnop, noe han fant veldig motiverende. Da jeg var trygg etter en måneds tid, så lot jeg han være ute så lenge han ville til han kom og mjauet på døra for å komme inn. Dette er nå tre år siden, og pus går inn og ut som han vil. Jeg er ikke lenger bekymret for at han ikke skal komme tilbake, men den ubehagelige følelsen når det tar litt lenger tid enn vanlig går aldri vekk. Jeg bekymrer meg ikke hele tiden han er ute lenger, men hvis han er ute et par timer lenger enn vanlig så kommer tankene... dessverre. Men sånn er det å elske et dyr Det går bedre etterhvert, så bare trekk pusten og gi pus mat, kjærlighet og tak over hodet så skal du se at han aldri forviller seg bort. Anonymous poster hash: 43bb9...1a6 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 Og jeg antar at du har kastrert pusen din, TS? Hvis ikke, så gjør det. Det gjør også slik at pus holder seg nærmere hjemmet enn ukasterte hannkatter som kan vandre i mange km vekk fra huset. Anonymous poster hash: 43bb9...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Han er absolutt kastrert Og chippet, om det skulle skje noe. Men jeg ble så satt ut da han bare sprang avgårde, han som har vært så forsiktig ute hittil. Så gikk med en gang og begynte å lete og rope etter han. Det var kanskje feil, jeg burde kanskje bare vært tålmodig og ventet med døren åpen? Det at jeg lokket han inn med mat var kanskje også feil, men han fikk ihvertfall nyte den gode maten da han kom inn hit. Og jeg var snar med å lukke døren! ts Anonymous poster hash: c3e31...022
Minya Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Gratulerer, du er en helt normal pusehønemor Verden er fryktelig interessant, så det er ikke sikkert at det er så lett å rive seg løs fra en interessant lukt eller lyd akkurat når matmor åpner døra, men bruk en spesifikk lyd når du kaller på ham og vær konsekvent med å gi godbiter når han kommer inn de første par ukene, så blir det utrolig mye lettere å kalle ham inn seinere 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Tusen takk for svar Det er ikke noe sånt at jeg må vente en måned til han er blitt 1 år da, med å la han være ute alene? ts Anonymous poster hash: c3e31...022
Minya Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 Det går fint å la ham være ute i små porsjoner nå, særlig nå når det er varmere i været og han allerede er kastrert. Men prøv å prege innkalling på ham, slik at det kan bli lettere å få ham inn om kveldene
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #10 Skrevet 16. april 2015 Det går fint å la ham være ute i små porsjoner nå, særlig nå når det er varmere i været og han allerede er kastrert. Men prøv å prege innkalling på ham, slik at det kan bli lettere å få ham inn om kveldene Katten min får alltid (jeg mener alltid) våtfor når han kommer inn dette har jeg gjort i fire år, og han pleier som regel å komme om jeg roper på han (med mindre han er et stykke unna eller er midt i noe). Så ja, det er veldig lurt å skape en god rutine på hva som skjer etter han kommer inn igjen. Enten det er å kose litt, gi han litt kattesnop osv så er det veldig lurt! Katter er slaver for rutiner og blir ganske forvirret uten Anonymous poster hash: 43bb9...1a6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #11 Skrevet 17. april 2015 Herlighet, dere aner ikke hvilken oppdagelse jeg gjorde forrige uke. Jeg bestemte meg for å sette på et kamera på katta (den var liten og hun gikk som normalt med den på). Første dag så gikk hun flere kilometer igjennom flere nabolag, hvor hun fikk mat av 3 forskjellige husstander. Den andre dagen gikk hun i motsatt retning, mot skogen. Hun gikk svært langt der og, samt at hun jaget endel smådyr (ingen hell den gangen da). Det var utrolig interessant å se hva hun opplever mens jeg er på jobb eller er ute av huset. Anonymous poster hash: 24e92...cc5 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #12 Skrevet 4. mai 2015 Dette høres kjent ut ja. Vi fikk katten vår alt for tidlig, men det var enten å ta den med hjem eller la den bli skutt. Husker ikke hvor gammel han var da han ble med ut, men den passet fint i håndflaten for å si det sånn. Han var bare rundt oss hele tiden heldigvis. Siden har han alltid kommet hjem når vi har ropt. Bortsett fra en gang da han kom vandrende hjem etter 1 år på rømmen! 1 ÅR, da var han fly forbanna og det bar rett til dyrlegen for å kasterere.. Da ble han nesten god som ny igjen, han har alltid hatt en skrue løs da. Lurer virkelig på hva den har bedrevet med i 1 årAnonymous poster hash: 5fe60...50b
Gjest Lille-pus Skrevet 5. mai 2015 #13 Skrevet 5. mai 2015 Herlighet, dere aner ikke hvilken oppdagelse jeg gjorde forrige uke.Jeg bestemte meg for å sette på et kamera på katta (den var liten og hun gikk som normalt med den på). Første dag så gikk hun flere kilometer igjennom flere nabolag, hvor hun fikk mat av 3 forskjellige husstander. Den andre dagen gikk hun i motsatt retning, mot skogen. Hun gikk svært langt der og, samt at hun jaget endel smådyr (ingen hell den gangen da). Det var utrolig interessant å se hva hun opplever mens jeg er på jobb eller er ute av huset.Anonymous poster hash: 24e92...cc5 Norsk utgave av Cooper the photographer Cat?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #14 Skrevet 5. mai 2015 Helt normalt, det går seg til Er du nysgjerrig nok så kjøper du kamera og/eller GPS og setter på katta, så ser du hvor den går og hva den gjør. Noen går langt, andre ligger på et nøye utvalgt skjulested og spionerer på omgivelsene halve dagen. Anonymous poster hash: 59514...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå