AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Jeg lurer på om noen av dere som kjenner godt til bipolae lidelse kunne si noe om hvordan dere opplever dette, enten hos dere selv eller hos andre. Jeg har ei mor som jeg av og til stusser på. Jeg tror ikke egentlig hun skulle hatt en diagnose, men lurer på om hun kan være en slags "light versjon"... Jeg skal prøve å forklare litt. For det første svinger hun veldig i humøret, men jeg tror ikke hun selv ser det (i den grad hun ser det, tror jeg hun mener det er helt naturlig fordi andre oppfører seg på en måte som gjør at hun blir lei etc). Hun reagerer uvanlig sterkt på hendelser og er med jevne mellomrom sykemeldt, men ikke lenge av gangen. Hun begrunner selv sykemeldingene med at hun er sliten og at hun opplever store belastninger. Hun er veldig mye trøtt og sover masse (både om natta og noe etter jobb). Hun har hatt samme jobb over tid og har også en stabil kjerne av velfungerende venner, men havner stadig i konflikter. I perioder starter hun med prosjekter (videreutdanning, nye hobbyer etc). Noe av dette er av varig karakter mens noe er veldig forbigående. Det er ingen prosjekter som setter økonomi i fare eller noe. Hun har ei søster som er veldig lik henne: Sykemeldinger med ujevne mellomrom, masse håpløse prosjekter (i større grad håpløse enn de min mor har) og konflikter med mange. Ei tredje søster fungerer ok. Mine besteforeldre døde a jeg var helt lita, så jeg har ingen minner om dem, og har heller ikke fått inntrykk av at det var noe lignende der, men det kan jeg jo ikke vite sikkert. Grunnen til at jeg nå spør, er at jeg synes det er litt vanskelig å forholde meg til spesielt humørsvingningene. Jeg ser min mor nesten daglig og merker at jeg ofte lurer på om det er jeg som har gjort noe galt/sagt noe galt etc når hun er i dårlig form. Hvis jeg kunne tenkt at det i større grad hadde med hennes personlighet å gjøre, hadde det blitt litt lettere å takle.Anonymous poster hash: 4bcd1...5b2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 Kan være mye det, ADD også. Starte opp med nye ting og aldri fullføre det feks.Anonymous poster hash: c4d15...eb7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 Om noe er det nok heller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse eller ADD. Anonymous poster hash: 31acc...3d8
Version 2.0 Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 Hun høres ikke bipolar ut i det hele tatt ut fra hvordan du beskriver hennes atferd.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 Jeg lurer på om noen av dere som kjenner godt til bipolae lidelse kunne si noe om hvordan dere opplever dette, enten hos dere selv eller hos andre. Jeg har ei mor som jeg av og til stusser på. Jeg tror ikke egentlig hun skulle hatt en diagnose, men lurer på om hun kan være en slags "light versjon"... Jeg skal prøve å forklare litt. For det første svinger hun veldig i humøret, men jeg tror ikke hun selv ser det (i den grad hun ser det, tror jeg hun mener det er helt naturlig fordi andre oppfører seg på en måte som gjør at hun blir lei etc). Hun reagerer uvanlig sterkt på hendelser og er med jevne mellomrom sykemeldt, men ikke lenge av gangen. Hun begrunner selv sykemeldingene med at hun er sliten og at hun opplever store belastninger. Hun er veldig mye trøtt og sover masse (både om natta og noe etter jobb). Hun har hatt samme jobb over tid og har også en stabil kjerne av velfungerende venner, men havner stadig i konflikter. I perioder starter hun med prosjekter (videreutdanning, nye hobbyer etc). Noe av dette er av varig karakter mens noe er veldig forbigående. Det er ingen prosjekter som setter økonomi i fare eller noe. Hun har ei søster som er veldig lik henne: Sykemeldinger med ujevne mellomrom, masse håpløse prosjekter (i større grad håpløse enn de min mor har) og konflikter med mange. Ei tredje søster fungerer ok. Mine besteforeldre døde a jeg var helt lita, så jeg har ingen minner om dem, og har heller ikke fått inntrykk av at det var noe lignende der, men det kan jeg jo ikke vite sikkert. Grunnen til at jeg nå spør, er at jeg synes det er litt vanskelig å forholde meg til spesielt humørsvingningene. Jeg ser min mor nesten daglig og merker at jeg ofte lurer på om det er jeg som har gjort noe galt/sagt noe galt etc når hun er i dårlig form. Hvis jeg kunne tenkt at det i større grad hadde med hennes personlighet å gjøre, hadde det blitt litt lettere å takle.Anonymous poster hash: 4bcd1...5b2 Det er umulig for oss å vite ut i fra et innlegg på kg om moren din er biopolar. Man skal dessuten være forsiktig med å sette diagnoser ut i fra antagelser. Det er en jobb for profesjonelle. Anonymous poster hash: 11121...01b
Aircondition Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Det er umulig for oss å vite ut i fra et innlegg på kg om moren din er biopolar. Man skal dessuten være forsiktig med å sette diagnoser ut i fra antagelser. Det er en jobb for profesjonelle. Anonymous poster hash: 11121...01b Hun setter ikke en diagnose.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Jeg også tenker emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Har det selv, og kjenner meg godt igjen i det du beskriver. Trenger ikke bety at moren din har noen diagnose da. Er det noe spesielt du lurer på så kan jeg prøve svare Anonymous poster hash: a42ce...285
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #8 Skrevet 12. april 2015 Var jeg som skrev over her, at jeg har den diagnosen. Humøret mitt kan variere veldig i perioder. Kan være gjennom hele følelsesregisteret i løpet av en dag. Blir veldig glad, veldig trist osv. Kan være illsint og så plutselig begynne å smile pga noe morsomt. Så humøret varierer veldig, føler alt veldig sterkt. Er mye nedstemt. Men har også perioder med mer energi der jeg legger planer om alt mulig jeg skal gjøre og fikse. Er på ingen måte noen mani, er vel mer at siden jeg føler ekstra sterkt så gjelder dette også pågangsmot, positivisme og sånne ting. Så det er positive ting med diagnosen og. Det meste er gjennomførbart, men entusiasmen tar gjerne overhånd slik at jeg begynner på 100 ting samtidig og sjelden får noe ferdig. Er ofte kaos i hodet, er avhengig sv struktur og rutiner, da fungerer jeg best. Jeg har en tendens til å skape konflikter, ikke fordi jeg ønsker det, men kan være nærtagende og legger ofte litt for mye i det andre sier/gjør. Er veldig følsom/fintfølende. Har også vanskelig for å komme over ting som skjer hvis det ikke blir en skikkelig avslutning, som f.eks ved en konflikt med noen, kan gå og grunne over ting som er gjort mot meg for mange år siden dersom jeg ikke har fått en unnskyldning, eller snakket ut om ting. Er kanskje litt dramatisk av meg og kan overdrive eller legge for mye i det andre sier og gjør. Er ikke meningen å gjøre det, er bare slik. Er veldig langt nede i perioder, er destruktiv og gjør ting vanskelig for meg selv enda jeg vet det er galt. Likevel fungerer jeg bra, med jobb, venner, har familie osv. Er krevende for meg (og de rundt meg) fordi jeg kan være ustabil og uforutsigbar, men det handler om å bli kjent med seg selv og behovene sine. Håper dette hjalp litt!Anonymous poster hash: a42ce...285
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #9 Skrevet 13. april 2015 Var jeg som skrev over her, at jeg har den diagnosen. Humøret mitt kan variere veldig i perioder. Kan være gjennom hele følelsesregisteret i løpet av en dag. Blir veldig glad, veldig trist osv. Kan være illsint og så plutselig begynne å smile pga noe morsomt. Så humøret varierer veldig, føler alt veldig sterkt. Er mye nedstemt. Men har også perioder med mer energi der jeg legger planer om alt mulig jeg skal gjøre og fikse. Er på ingen måte noen mani, er vel mer at siden jeg føler ekstra sterkt så gjelder dette også pågangsmot, positivisme og sånne ting. Så det er positive ting med diagnosen og. Det meste er gjennomførbart, men entusiasmen tar gjerne overhånd slik at jeg begynner på 100 ting samtidig og sjelden får noe ferdig. Er ofte kaos i hodet, er avhengig sv struktur og rutiner, da fungerer jeg best. Jeg har en tendens til å skape konflikter, ikke fordi jeg ønsker det, men kan være nærtagende og legger ofte litt for mye i det andre sier/gjør. Er veldig følsom/fintfølende. Har også vanskelig for å komme over ting som skjer hvis det ikke blir en skikkelig avslutning, som f.eks ved en konflikt med noen, kan gå og grunne over ting som er gjort mot meg for mange år siden dersom jeg ikke har fått en unnskyldning, eller snakket ut om ting. Er kanskje litt dramatisk av meg og kan overdrive eller legge for mye i det andre sier og gjør. Er ikke meningen å gjøre det, er bare slik. Er veldig langt nede i perioder, er destruktiv og gjør ting vanskelig for meg selv enda jeg vet det er galt. Likevel fungerer jeg bra, med jobb, venner, har familie osv. Er krevende for meg (og de rundt meg) fordi jeg kan være ustabil og uforutsigbar, men det handler om å bli kjent med seg selv og behovene sine. Håper dette hjalp litt!Anonymous poster hash: a42ce...285 Har du virkelig bipolar lidelse? Jeg kjente meg veldig igjen i dette du skriver uten at jeg har noen diagnose. Anonymous poster hash: d5929...dfb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #10 Skrevet 13. april 2015 Mulig jeg formulerte det litt dårlig - nei jeg har ikke bipolar lidelse, men emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg skrev et innlegg ovenfor igjen, der jeg skrev jeg kjente meg igjen i det TS sa. Husk at når du leser om psykiske lidelser så kan du kjenne deg igjen i det meste. Men for å få en diagnose så må du oppfylle flere diagnostiske krav, så man trenger ikke være psykisk syk for å slite psykisk. Men hvis du kjenner deg igjen så få deg en utredning, les om DBT og mindfullness. De to siste der er fornuftig uansett om en sliter psykisk eller ikke. Anonymous poster hash: a42ce...285
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå