AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Hei. På selvangivelsen min er det oppført feriepenger jeg tjente på en jobb jeg hadde i 2013. Feriepengene ble utbetalt i januar 2014. Men disse har jeg jo allerede skattet for i 2013, har jeg ikke? Kan det stemme at jeg skal skatte for dem igjen? Anonymous poster hash: 15da6...eec
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 Det er helt riktig. All lønn (det inkluderer feriepenger) skal på selvangivelsen din det året du får de utbetalt. Anonymous poster hash: 0e9a8...76e
Gjest Wei Wei Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 (endret) Hvis jeg husker riktig så skatter man ikke for feriepengene det året man tjener dem opp, men det året man får dem utbetalt. Derfor tror noen at feriepengene er skattefrie, men dette er feil. Endret 12. april 2015 av Wei Wei
Harlekin Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 Men hvorfor trakk de ikke skatt av utbetalingen jeg fikk i januar, da?
Harlekin Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 (endret) Ikke anonym lenger Jaja. Takk for svar, forresten. Jeg har alltid trodd man skatter for dem det året man tjener dem opp, men da har jeg lært noe. Endret 12. april 2015 av Harlekin
Glitnir Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Men hvorfor trakk de ikke skatt av utbetalingen jeg fikk i januar, da? Det trekkes ikke skatt av feriepenger når de utbetales i ferieåret, kun om de utbetales i opptjeningsåret. Men skattefrie er de ikke selv om de er trekkfrie. Så din arbeidsgiver har gjort alt riktig.
Harlekin Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Det trekkes ikke skatt av feriepenger når de utbetales i ferieåret, kun om de utbetales i opptjeningsåret. Men skattefrie er de ikke selv om de er trekkfrie. Så din arbeidsgiver har gjort alt riktig. Jeg visste selvsagt at feriepenger ikke er skattefrie. Men jeg trodde at skatten ble trukket i opptjeningsåret, ikke i utbetalingsåret. Men da har vi lært det Takk for svar!
Gjest Skrevet 12. april 2015 #8 Skrevet 12. april 2015 Her deler jeg forvirrelsen... Feriepenger er trekkfrie ja, men skattebelastningen skal jo være det året de opptjenes, skal det ikke? Dvs de skulle vært skattet av i 2013, ikke 2014? Meget mulig jeg i likhet med TS har misforstått! TS, hva står på selvangivelsen for 2013? Var de med der?
Gjest Wei Wei Skrevet 13. april 2015 #9 Skrevet 13. april 2015 Her deler jeg forvirrelsen... Feriepenger er trekkfrie ja, men skattebelastningen skal jo være det året de opptjenes, skal det ikke? Dvs de skulle vært skattet av i 2013, ikke 2014? Meget mulig jeg i likhet med TS har misforstått! TS, hva står på selvangivelsen for 2013? Var de med der? Hvordan kan myndighetene trekke skatt for foriepenger i opptjenningsåret når året ikke er ferdig og de ikke vet hvor mye du kommer til å tjene og få feriepengene av?
Harlekin Skrevet 13. april 2015 #10 Skrevet 13. april 2015 Hvordan kan myndighetene trekke skatt for foriepenger i opptjenningsåret når året ikke er ferdig og de ikke vet hvor mye du kommer til å tjene og få feriepengene av? Godt poeng Skjønner ikke helt at jeg ikke har tenkt på dette før, men det er første gang jeg får en ren feriepengeutbetaling på selvangivelsen, ellers har de jo vært inkludert i totalbeløpet for lønn.
Gjest Skrevet 13. april 2015 #11 Skrevet 13. april 2015 (endret) Hvordan kan myndighetene trekke skatt for foriepenger i opptjenningsåret når året ikke er ferdig og de ikke vet hvor mye du kommer til å tjene og få feriepengene av? På samme måte som de kan trekke skatt fra lønna mi uten å vite hvor mye jeg kommer til å tjene totalt i løpet av året? Feriepengene opptjenes jo løpende, og skiller seg sånn sett ikke utifra lønna, untatt at den utbetales året etter - men opptjeningen er jo i opptjeningsåret for både lønn og feriepenger. Skattetrekk og faktisk skatt er jo ikke det samme, det er jo derfor vi har selvangivelse, slik at de vha selvangivelsen kan beregne riktig skatt i etterkant av opptjeningsåret. Som sagt så vet jeg ikke hva som er riktig, men jeg trodde alltid at skattebelastningen for feriepenger kom i opptjeningsåret, akkurat som med all annen lønn. Edit: Har nå sjekket min selvangivelse (2014 var første år i arbeid), og den er uten feriepenger. Så det ser ut til at feriepenger beskattes året etter opptjeningsåret, ja. Endret 13. april 2015 av Idja
Harlekin Skrevet 13. april 2015 #12 Skrevet 13. april 2015 På samme måte som de kan trekke skatt fra lønna mi uten å vite hvor mye jeg kommer til å tjene totalt i løpet av året? Feriepengene opptjenes jo løpende, og skiller seg sånn sett ikke utifra lønna, untatt at den utbetales året etter - men opptjeningen er jo i opptjeningsåret for både lønn og feriepenger. Skattetrekk og faktisk skatt er jo ikke det samme, det er jo derfor vi har selvangivelse, slik at de vha selvangivelsen kan beregne riktig skatt i etterkant av opptjeningsåret. Som sagt så vet jeg ikke hva som er riktig, men jeg trodde alltid at skattebelastningen for feriepenger kom i opptjeningsåret, akkurat som med all annen lønn. Edit: Har nå sjekket min selvangivelse (2014 var første år i arbeid), og den er uten feriepenger. Så det ser ut til at feriepenger beskattes året etter opptjeningsåret, ja. Jeg har også alltid trodd dette, men jeg ser jo nå at det ikke er slik. Godt at det ikke bare er meg som ikke visste det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå