Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2004 #1 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg lurte på hvordan dere som ikke tilhører en religion feirer høytidsdager? Jeg er ikke kristen og synes derfor ikke noe om å feire kristen jul, påske etc. Men samtidig har jeg ikke lyst å gi slipp på festdager, ellers blir jo året bare en endeløs rekke av arbeidsdager. Så jeg vurderer å skape mine egne tradisjoner. Jeg har lurt litt på å feire årets gang i stedet, hvordan hjulet snur og tidene endrer seg. Jeg antar jeg vil legge festdagene til solhvervene, ikke ulikt paganistiske retninger altså. Jeg leste en del om Wicca før, men er ikke interessert i å tilbe noen gudinne (eller andre guddommer for den saks skyld), så jeg vil heller vektlegge naturen. Jeg synes dessuten det kan passe nå når samfunnet blir stadig fjernere fra naturen. Det jeg lurte på er om det er andre som har gjort noe liknende, og i så fall, hva og hvordan feirer dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 22. august 2004 #2 Del Skrevet 22. august 2004 Ingen i vår familie er religiøse på noen måte, men julaften har blitt en slags vinterfest. feirer på samme måte som de fleste andre, med god mat og gave-åpning, men det er omtrent det. noen flere helligdager feires ikke, untatt god mat på påskeaften og påske-egg dagen etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2004 #3 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg ELSKER påskeegg, men synes ikke det er noe stas å feire påske når kirken bestemmer. Jeg vil heller feire vårjevndøgn og spise påskeegget mitt da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 22. august 2004 #4 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg elsker også påske-egg. jeg kunne også tenkt meg å feire vårjevndøgn i stedet for påske, men det har bare blitt til at påske-egget kommer i påsken siden jeg er vokst opp slik :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2004 #5 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg ELSKER påskeegg' date=' men synes ikke det er noe stas å feire påske når kirken bestemmer. Jeg vil heller feire vårjevndøgn og spise påskeegget mitt da! [/quote'] Ta ut noen feriedager, da vel, og gjør som du selv vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 22. august 2004 #6 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg er ikke kristen, men kan ikke gi slipp på juleferingen for det. Foreldrene til en venninne av datteren min er fra Sri Lanka og har en annen religion (vet ikke hva) Men i fjor bestemte de seg for å feire jul for barnas skyld. Med juletre og hele pakken. Alt går, man bestemmer selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå