frksølekopp Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Hunden til mamma står å hyler hele dagen, så mye at naboene klager. Og dermed er det snakk om at hunden dessverre må omplasseres bort. Men jeg nekter å gi meg uten kamp! Hvordan kan jeg klare å trene hunden til å klare seg selv i +/- 6-7 timer? Fins det hunde trenere der ute som kan hjelpe?
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #2 Skrevet 12. april 2015 Han er 5 år foresten litt sent å begynne med dette nå dessverre.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 Hvilken rase er det? Hvor mye fysisk mosjon og mental stimulering får han? Er det bare når han er alene eller når dere også er der? Har han alltid vært sånn? Anonymous poster hash: d1fff...925
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 Løpetid? Hannhunder har en tendens til å begynne slik da Anonymous poster hash: c643d...d00
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2015 Hvilken rase er det? Hvor mye fysisk mosjon og mental stimulering får han? Er det bare når han er alene eller når dere også er der? Har han alltid vært sånn? Anonymous poster hash: d1fff...925 Bichon Havanaise er han. Han får en del fysisk mosjon med turer. Mental stimulering får han ved lek også har han sånn kong han får hver gang han skal være alene, med godbit inni. Han ble værre når mamma flyttet i sommer i fjor. Kan legge til at han har seprasjonsangst dessverre også.
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2015 Løpetid? Hannhunder har en tendens til å begynne slik da Anonymous poster hash: c643d...d00 Men å hyle hele arbeidsdagen? :/
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Men å hyle hele arbeidsdagen? :/ Jepp, mange hannhunder som gjør dette. Han har gjort dette før? Har de flyttet? Anonymous poster hash: c643d...d00
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2015 Jepp, mange hannhunder som gjør dette. Han har gjort dette før? Har de flyttet? Anonymous poster hash: c643d...d00 Joda, jeg tviler ikke. Mistenker heller at han er livredd for å være alene Mamma har flyttet med han ja, i fjor sommer. Så vist jeg vet, ble det værre.
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #9 Skrevet 12. april 2015 Har han fri tilgang til huset/leiligheten? Er han i bur? Du kan prøve å gi fri tilgang om han ikke har det, eventuelt bur hvis han ikke er i bur. Gi mindre tilgang om han har for fri tilgang. Noen hunder blir stresset av å være innesperret i bur eller et rom, noen blir stresset av å ha fri tilgang og behøver mindre plass å "passe på". Noen hunder liker best å være på soverommet til eieren, da det er kjente og trygge lukter der (av eieren). Tren ved å gå inn og ut, gå ut i noen sekunder, gå inn igjen når han er stille - gi god bit. Gå ut, gå inn når han er stille - gi god bit. Slik fortsetter du til han er stille i en viss tid. forleng tiden du er ute etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #10 Skrevet 12. april 2015 Tror ikke det er noe å gjøre siden hunden er så gammel. Jeg er nabo med en "hylehund", og vi holder på å bli gale. Hunden er kjempefin, og familien tar godt vare på ham. Men forlater de huset, hyler/griner/bjeffer den konstant helt til de kommer hjem igjen. Noen ganger 10 timer. Det er et helvete for oss som bor så nært. Og det er en en stor hund, med dertil solid volum på bjeffingen/hylingen. Anonymous poster hash: 75f3b...11c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #11 Skrevet 12. april 2015 Løpetid? Hannhunder har en tendens til å begynne slik da Anonymous poster hash: c643d...d00 Mulig jeg er heelt teit, men. Trodde det var tispene som hadde løpetid jeg? Anonymous poster hash: 9a2ff...213 1
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #12 Skrevet 12. april 2015 Har han fri tilgang til huset/leiligheten? Er han i bur? Du kan prøve å gi fri tilgang om han ikke har det, eventuelt bur hvis han ikke er i bur. Gi mindre tilgang om han har for fri tilgang. Noen hunder blir stresset av å være innesperret i bur eller et rom, noen blir stresset av å ha fri tilgang og behøver mindre plass å "passe på". Noen hunder liker best å være på soverommet til eieren, da det er kjente og trygge lukter der (av eieren). Tren ved å gå inn og ut, gå ut i noen sekunder, gå inn igjen når han er stille - gi god bit. Gå ut, gå inn når han er stille - gi god bit. Slik fortsetter du til han er stille i en viss tid. forleng tiden du er ute etter hvert. Hjemme hos mamma, (hans eier, men jeg har han så ofte jeg kan og kommer nok til å trene han ettersom mamma ikke har tid, noe jeg egt ikke har, men skal få tid til! ), så har han stua som er egt ganske stor. Hos meg er det stue, gang og kjøkken. Kan prøve å ha han i gangen og kjøkkenet hos meg. I stua vår er det vindu man ser ut der man må gå forbi og han setter seg å ser ut med en gang noen går ut. Og piper. Takk for tips
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #13 Skrevet 12. april 2015 Tror ikke det er noe å gjøre siden hunden er så gammel. Jeg er nabo med en "hylehund", og vi holder på å bli gale. Hunden er kjempefin, og familien tar godt vare på ham. Men forlater de huset, hyler/griner/bjeffer den konstant helt til de kommer hjem igjen. Noen ganger 10 timer. Det er et helvete for oss som bor så nært. Og det er en en stor hund, med dertil solid volum på bjeffingen/hylingen. Anonymous poster hash: 75f3b...11c Ja forstår det veldig godt altså. Derfor jeg ikke vil gi meg med en gang, verdt er forsøk! Men noe jeg ikke skjønner, når man skal gå ut av leil f.eks i 30 sek, så neste gang 1 min , altså komme inn før hunden begynner å hyle. Skal man gjøre det etter hverandre eller dag 1 - 30 sek, dag 2 -1 min?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Bichon Havanaise er han. Han får en del fysisk mosjon med turer. Mental stimulering får han ved lek også har han sånn kong han får hver gang han skal være alene, med godbit inni. Han ble værre når mamma flyttet i sommer i fjor. Kan legge til at han har seprasjonsangst dessverre også. Hvor mange turer, og hvor lange er de? Hvor mye lek? Trener dere/hun noe lydighet med ham, eller noe sniffeøvelser? Mange hunder trenger slike ting for å bli tilfredstilt mentalt, og hvis de ikke blir det så tar de ofte ut energien på andre måter, ofte ved destruktivitet eller overdreven bjeffing. Ellers må dere bare øve på å være alene som om han er en valp. Ikke gi ham for mye plass å måtte passe på (hunden vår få være i soverommet og gangen når vi ikke er hjemme, i starten var det kun soverommet), og ta det i små doser av gangen. La et klesplagg med en av deres lukt være igjen, og lukk døren. Åpne etter et par sekunder (men aldri åpne hvis han piper eller bjeffer) og belønn, og øk tiden gradvis. Ikke gjør en big deal ut av det når dere går eller kommer tilbake, ikke noe hadekos eller "ååh så koselig å se deg igen" når dere kommer tilbake. Anonymous poster hash: d1fff...925
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #15 Skrevet 12. april 2015 Mulig jeg er heelt teit, men. Trodde det var tispene som hadde løpetid jeg? Anonymous poster hash: 9a2ff...213 Du er ikke helt teit, bare litt Under løpetiden lukter det jo veldig godt av alle damene, og hannhundene vil ut og kose seg. Derav vil de hyle og grine Anonymous poster hash: c643d...d00
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #16 Skrevet 12. april 2015 Hvor mange turer, og hvor lange er de? Hvor mye lek? Trener dere/hun noe lydighet med ham, eller noe sniffeøvelser? Mange hunder trenger slike ting for å bli tilfredstilt mentalt, og hvis de ikke blir det så tar de ofte ut energien på andre måter, ofte ved destruktivitet eller overdreven bjeffing. Ellers må dere bare øve på å være alene som om han er en valp. Ikke gi ham for mye plass å måtte passe på (hunden vår få være i soverommet og gangen når vi ikke er hjemme, i starten var det kun soverommet), og ta det i små doser av gangen. La et klesplagg med en av deres lukt være igjen, og lukk døren. Åpne etter et par sekunder (men aldri åpne hvis han piper eller bjeffer) og belønn, og øk tiden gradvis. Ikke gjør en big deal ut av det når dere går eller kommer tilbake, ikke noe hadekos eller "ååh så koselig å se deg igen" når dere kommer tilbake. Anonymous poster hash: d1fff...925 Det vet jeg ikke, men når jeg har han så får han 4 små turer på 10 min og en lang på 20-30 min. For noen år siden la jeg alltid rundt god biter på forskjellige steder rundt i leil for at han skulle trene nesen sin, skal fortsette med det når jeg overtar han en stund! Også når han er hos meg får han masse lek med min samboer, og da ligger han rett ut Han er dessverre ikke valp lengre, han er 5 år :/ vi var nok litt for slappe når han var valp, selvom han var mye alene. Og han begynte ikke å hyle aktivt før i fjor sommer. Skal absolutt prøve det siste du skriver her! Takk!
Steele Skrevet 12. april 2015 #17 Skrevet 12. april 2015 Men noe jeg ikke skjønner, når man skal gå ut av leil f.eks i 30 sek, så neste gang 1 min , altså komme inn før hunden begynner å hyle. Skal man gjøre det etter hverandre eller dag 1 - 30 sek, dag 2 -1 min? Gjør det mange ganger etter hverandre, hver eneste dag, eller så ofte du har tid. Jo mer trening jo større sjanse er det for at du lykkes. Er veldig viktig med mengdetrening når det kommer til separasjonsangst. Og målet er jo å kunne øke gradvis, men uten at hunden skal feile (starte å hyle/bjeffe) en eneste gang. 1
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #18 Skrevet 12. april 2015 Gjør det mange ganger etter hverandre, hver eneste dag, eller så ofte du har tid. Jo mer trening jo større sjanse er det for at du lykkes. Er veldig viktig med mengdetrening når det kommer til separasjonsangst. Og målet er jo å kunne øke gradvis, men uten at hunden skal feile (starte å hyle/bjeffe) en eneste gang. Okei takk! Flaks det er vår
frksølekopp Skrevet 12. april 2015 Forfatter #19 Skrevet 12. april 2015 Men en ting til, i fjor sommer da hadde vi han i noen uker. Og når samboer og jeg ikke var hjemme, filmet jeg noen ganger. Han løp mellom stua (der kameraet var) og utgangdøra. La seg ikke til ro på de 5 min, løp frem og tilbake og pep. Men om jeg begrenser området hans, altså ikke stua, vil han få mer "panikk" da? I stua er det et vindu han kan se ut om det kommer noen og tenker kanskje han har mer kontroll om han kan se ut av dette vinduet?
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #20 Skrevet 12. april 2015 Hjemme hos mamma, (hans eier, men jeg har han så ofte jeg kan og kommer nok til å trene han ettersom mamma ikke har tid, noe jeg egt ikke har, men skal få tid til! ), så har han stua som er egt ganske stor. Hos meg er det stue, gang og kjøkken. Kan prøve å ha han i gangen og kjøkkenet hos meg. I stua vår er det vindu man ser ut der man må gå forbi og han setter seg å ser ut med en gang noen går ut. Og piper. Takk for tips Du må egentlig bare teste ut og se hva som funker. Våre hunder blir stresset av å bli sperret inne i bur, eller i et lite område. De har fulltilgang, stort hus på do etasjer. Alle rom er åpen, badet bryr de seg ikke noe om så det spiller ingen rolle. De fleste av soverommene er lukket, men så åpner de ofte døren også da Som nevnt over her, ikke spill han opp når dere kommer hjem. Eller når dere går, ikke noe "ååh det går så bra, vi blir ikke lenge borte, ses snart....*hunden gir deg et blitt* aaww ikke se så trist ut" osv. Vi sier ikke noe til hundene. Vi sier ikke stort i det vi kommer hjem heller, kun mamma som gjør det Og da blir det litt bjeffing i det vi (hun) kommer hjem. De kjenner igjen lyden av bilen til mamma, så de starter å bjeffe så fort hun kjører inn på gårdsplassen, men det er hennes egen feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå