Helene88 Skrevet 12. april 2015 #1 Del Skrevet 12. april 2015 Hei, Kjæresten min og jeg (28 og 27 år gamle, begge to års jobberfaring fra management consulting og banking/finans) vurderer å flytte til enten London eller Zürich for å jobbe nå til høsten 2015. Er det noen som enten selv har bodd og jobbet ett av de to stedene eller som kjenner noen på vår alder som har det? Vi vil bare gjerne vite hvor det er godt (nordisk) expats-miljø og hvor det er "best" å bo! Vi setter pris på all den informasjonen vi kan få! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2015 #2 Del Skrevet 12. april 2015 Zurich er en kjedelig by, London er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #3 Del Skrevet 12. april 2015 Bodd i London og anbefaler byen. Mange nordmenn der også. Anonymous poster hash: 18092...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #4 Del Skrevet 12. april 2015 Hvis dere begge har jobbtilbud, høres det jo interessant ut. Har dere ikke det, ev usikre jobbtilbud, så vær klar over at dere fort kan bli fattige relativt sett. Begge byene er veldig dyre, og det er slett ikke alltid at lønnsnivået er deretter. Konsulentbransjen er godt betalt i Norge, mens i mange andre europeiske land må dere regne med å starte på scratch med noe a la sykepleierlønn. At dere har erfaring hjelper, men er ingen garanti. Det er også vanlig at firmaene forventer min. 20 timers overtid uten at det gis overtidskompensasjon eller avspasering. Men dette regner jeg med at dere sjekker grundig. Husk bare på at arbeidsmoralen er en ganske annen enn i Norge, og ofte forventes det at man bruker en god del tid til sosialisering med kolleger og kunder. Det er såvidt jeg vet ikke noe norsk miljø i Zürich å snakke om. På den annen side, hvorfor vil dere ha et nordisk miljø? Jeg skjønner at det er greit med norske venner, men dere burde heller satse på å bli kjent med kolleger, naboer, folk med samme interesser - for det har man ofte ikke selv om man er norsk. I London er det mange nordmenn, for mange vil en del si, og det har ført til at det er mange som synes det blir rent for mye. Begge byene er internasjonale, men i London er det rett og slett ekstremt dyrt å bo, for eksempel kjenner jeg britisk/fransk managerpar uten barn hvor begge har drøye ti års erfaring - de bor i en ettromsleilighet sentralt i London, og mer har de ikke råd til. London er en langt mer spennende og variert by en Zürich, den er mer pakket av folk, skitnere, har mer støy, men også veldig mye mer som skjer. Zürich er mer et litt stort Oslo sånn sett, og det er heller ingen kulturell smeltedigel slik London er. Jeg ville nok vurdert Zürich med tanke på generell livskvalitet og muligheten til å lære språk (tysk og fransk). Anonymous poster hash: d696c...82c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 13. april 2015 #5 Del Skrevet 13. april 2015 Sveits har jo og Europas best utbygde tognett og det er veldig lett å komme seg til vakre fjell og ned til Italia f.eks. Zürich er nok ikke den mest spennende byen i Europa, men London er latterlig dyrt. Zürich har et kosnads- og lønnsnivå som er mer likt Norge/Oslo. Du kan og tenke at dere kan få lært et nytt språk, hvis dere ikke kan tysk fra før. Men dere kan og tenke at dere vil forbedre engelsken og bo i London. Men jeg tror at dere nok ville fått en levestandard og boligsituasjon som ville vært mer behagelig i Sveits. Med mindre dere får dere jobber som er veldig bra betalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #6 Del Skrevet 15. april 2015 London er dritt om man ikke har penger. Har bodd der selv, og man må pent ta til takke med en lavere levestandard enn her i Norge. Anonymous poster hash: 59676...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene88 Skrevet 22. april 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 22. april 2015 Tusen takk for alle tips. Jeg tror jeg skal sjekke ut bokostnadene i London, ja. Har hørt det er sinnsykt dyrt. Overordnet sett virker det ihvertfall som at de to byene er ganske forskjellige på mange måter, så vi får ha det som utgangspunkt når vi nå skal ta et valg. Nok en gang, takk for all info :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå