Gå til innhold

Vasking av sengetøy og håndklær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hvor ofte andre skifter sengetøy? Hva er mest vanlig? Selv ligger jeg i samme sengetøy i minst to uker, toppen tre, før jeg skifter. Er student, ligger alltid alene i senga. Grunnen til at jeg ikke skifter oftere er vel at jeg ikke orker å vaske sengetøy så ofte :P Men har likevel hørt at dette er for sjelden med tanke på god hygiene?

Og hva med håndklær? Hvor lenge bruker dere samme håndkle før dere bytter? Selv bruker jeg samme håndkle i omtrent fire dager. Dusjer én gang per dag.

Synes det er så strevsomt å måtte vaske sengetøy og håndklær så ofte…

Anonymous poster hash: 991db...18a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aiai, nå får du fyrt opp hygienefrikene her inne og du får garantert en mengde svar som hevder at du er en gris som ikke bytter sengetøyet hver uke og bytter håndkle etter å ha brukt det en dag/etter en dusj.

Selv er jeg opptatt av hygienen, men ikke hysterisk. Sengetøy er ikke farlig å ha på i to uker og håndklær kan fint brukes i fire dager/etter fire dusjer, om du bare henger dem opp så de får tørke godt etter hver gang. Ligger det i en klump på baderomsgulvet hver gang stiller det seg sevsagt litt annerledes.

:)

Anonymous poster hash: 4c7de...2cb
  • Liker 9
Skrevet

Jeg bytter på sengen hver 2. uke, og håndkler bruker jeg to ganger :)

Skrevet

Bytter sengetøy ca 1 gang i uken. Med tanke på at vi svetter 500 ml hver natt syns jeg dette er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Dusjhåndkle kan jeg gjerne bruke i opptil 2 uker. Jeg er jo ren når jeg kommer ut av dusjen, og håndkleet henges opp til tørk.

Håndkle til hender (bad og kjøkken) vaskes etter 4-5 dager.

Sengetøy ca. hver 14. dag.

Anonymous poster hash: 1b4db...9be
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

skifter på 1 gang i uka.

håndklær bruker jeg en gang før jeg hiver til vask:)

Anonymous poster hash: baebe...211
Skrevet

Bytter sengetøy en gang i uka fordi det er nødvendig når man har kjæreste ^^

Håndklær blir vel brukt ca fire ganger før de vaskes. Bytter håndhåndkle på bad og kjøkkenhåndkle et par ganger i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Sengetøy byttes hver søndag eller etter reise eller sykdom. Men vi kan omrokkere litt på det, vet vi for eksempel at vi skal reise mandagen eller tirsdagen, så lar vi være å skifte på søndagen og så skifter vi når vi kommer hjem. Tar gjerne av sengetøyet før vi reiser om vi har tid.

Vi er to stk som bor her. Håndkle til å tørke hendene på på badet blir byttet ca 2 ganger i uken. Dusjhåndkleet er jeg litt mer usikker på. Kanskje hver 3. eller 4. gang? Jeg har et til kroppen og et til håret, og når jeg kaster det til kroppen til vask så bruker jeg det jeg hadde i håret på kroppen og tar et nytt til håret. Men noen ganger går begge i vask. Kommer an på om vi skal vaske eller ikke og sånt. Føler vaskemaskina går hele tiden her. Hadde det ikke vært for at vi har begrenset med plass til å tørke hadde den gått enda oftere tror jeg. (Nekter å tørke klær i stuen så tørker på et lite gjesterom som også blir brukt som kontor osv.) Vasker på minst 60 grader, noen ganger på 90

Anonymous poster hash: 33326...ed9
AnonymBruker
Skrevet

Har sengen for meg selv, men skifter etter 1-2 uker. Kommer an på når jeg vasker og rydder rommet :) Håndklede bruker jeg ca ei uke. Sikkert lenger noen ganger også. Er jo rein etter dusjen! Dusjer hver dag

Anonymous poster hash: a0ca4...95c
Skrevet

ca hver 14. dag på begge med mindre jeg føler de er ekstra skitne eller vi har vært syke...

Skrevet

Sengetøy hver uke eller oftere. Dusjhåndklær går det lenger tid mellom vask. Egentlig mest hvis jeg har ekstra plass i maskinen. Man er jo ren etter dusjen.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som skifter på sengetøy hver 14 dag eller sjeldnere, hvordan klarer dere å sove med den lukten?

Det lukter jo av sengetøy om det ikke er vasket etter ei uke. De som sier at det ikke gjør det er pisspreik.

Det lukter vondt. Æsj!

Anonymous poster hash: c050d...145

Skrevet

Jeg skifter sengetøy hver søndag. Dusjhåndkle bruker jeg opptil 2 ganger før jeg skifter. Håndkle til hender skiftes to ganger i uken.

TS, det er ikke strevsomt å vaske sengetøy og håndkler, du setter det i vaskemaskinen og henger det opp når det er ferdig til tørk. Det tar deg ikke lange tiden. Det beste med det jeg vet er den rene lukten av nyvasket tøy. Elsker søndagen da jeg vet jeg har skiftet på sengen, luftet godt soverommet og skal legge meg i nytt rent sengetøy. Det er himmelsk! :) det må jo være grunn nok til å skifte på sengetøy og håndklær :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sengetøy hver uke, en sjelden gang kan det gå opp mot 10-14 dager.

Dusjhåndklær skiftes en gang i uka, vi er 4 i huset og alle dusjer minimum 1 gang i døgnet, skulle vi tatt ny hver gang hadde vi ikke gjort annet enn å vaske klær. Håndkle ved vasken skiftes hver dag. Kjøkkenhåndkle annenhver dag. Alt av håndklær henges opp med en gang etter bruk.

Anonymous poster hash: 69e52...598

• Liker 1
Skrevet

Bytter sengetøy en gang i uka. Vi er to voksne, har jevnlig sex i tillegg til vanlig nattesvetting så syns jeg det egner seg best å skifte så ofte.

Håndklær skifter jeg ut litt så som så. Bruker ett til hår og ett til kropp. Det som brukes til kropp skiftes ut oftere. Iallefall hver tredje-fjerde dag. Har jeg mensen så legges det på vask etter tørk, fordi jeg blør ganske mye og det kommer alltid litt blod når jeg tørker meg mellom beina.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hvor ofte andre skifter sengetøy? Hva er mest vanlig? Selv ligger jeg i samme sengetøy i minst to uker, toppen tre, før jeg skifter. Er student, ligger alltid alene i senga. Grunnen til at jeg ikke skifter oftere er vel at jeg ikke orker å vaske sengetøy så ofte :P Men har likevel hørt at dette er for sjelden med tanke på god hygiene?

Og hva med håndklær? Hvor lenge bruker dere samme håndkle før dere bytter? Selv bruker jeg samme håndkle i omtrent fire dager. Dusjer én gang per dag.

Synes det er så strevsomt å måtte vaske sengetøy og håndklær så ofte…

Anonymous poster hash: 991db...18a

Jeg synes også det er strevsomt å vaske/skifte sengetøy. Håndklær er enkelt nok, den tar du liksom bare ned, og henger opp en ny en. (Håndkle(bad/kjøkken/o.l.) skiftes når det ikke kjennes/ser rent ut lengre. Dusjhåndkle ca. hver 5 dusj.(Henger det bare opp til tørk i mellomtiden.))

Men med sengetøy må hele dyna av senga, av med alt som kan tas av, vrenges og knote seg ut av den haugen med sengetøy man blir fanget i når man holder på... For så å finne frem en ny haug med rent sengetøy og gjøre hele greia om igjen.

Deretter presses det skitne inn i vaskemaskina, og på en eller annen måte finne plass til det hele på tørkestativet. Slitsomt.

Jeg vet at sengetøyet er skittent og burde skiftes mye oftere enn det jeg gjør, men jeg orker bare ikke. Når alt kommer til alt og jeg har gjort unna annet husarbeid, har jeg andre ting å bruke mine resterende krefter på. Og så lenge verken jeg eller kjæresten klager (han er helt enig med meg), holder vi oss til å skifte hver 3-4 uke. (Om en av oss er syke, skiftes det oftere. Hver 2. uke kanskje, men det kommer helt ann på situasjonen.) Kall meg gjerne ekkel, men som sagt; så lenge vi som sover i sengen synes det er holdbart så bryr jeg meg ikke.

Anonymous poster hash: 46cca...c79

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det er strevsomt å vaske/skifte sengetøy. Håndklær er enkelt nok, den tar du liksom bare ned, og henger opp en ny en. (Håndkle(bad/kjøkken/o.l.) skiftes når det ikke kjennes/ser rent ut lengre. Dusjhåndkle ca. hver 5 dusj.(Henger det bare opp til tørk i mellomtiden.))

Men med sengetøy må hele dyna av senga, av med alt som kan tas av, vrenges og knote seg ut av den haugen med sengetøy man blir fanget i når man holder på... For så å finne frem en ny haug med rent sengetøy og gjøre hele greia om igjen.

Deretter presses det skitne inn i vaskemaskina, og på en eller annen måte finne plass til det hele på tørkestativet. Slitsomt.

Jeg vet at sengetøyet er skittent og burde skiftes mye oftere enn det jeg gjør, men jeg orker bare ikke. Når alt kommer til alt og jeg har gjort unna annet husarbeid, har jeg andre ting å bruke mine resterende krefter på. Og så lenge verken jeg eller kjæresten klager (han er helt enig med meg), holder vi oss til å skifte hver 3-4 uke. (Om en av oss er syke, skiftes det oftere. Hver 2. uke kanskje, men det kommer helt ann på situasjonen.) Kall meg gjerne ekkel, men som sagt; så lenge vi som sover i sengen synes det er holdbart så bryr jeg meg ikke.

Anonymous poster hash: 46cca...c79

Heng sengetøy over dører. Det gjorde jeg før jeg fikk tørketrommel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skifter mye sjeldnere enn det.. Sikkert maks 1 gang i måneden. Sengetøy altså. Synes ikke det lukter vondt egentlig.. kan iallfall ikke lukte noe etter bare 1 uke. Om man ikke rer opp sengen så får det luftet seg bedre på dagtid og det blir mindre midd og lukt ;)

Dusjhåndkle bruker jeg vel 3-7 ganger før jeg bytter det, avhengig av om det ser/lukter skittent ut. Har et til hår og et til kropp da.

Anonymous poster hash: 906b6...ec3
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håndduk til hender skifter jeg ca to ganger i uken. Håndduk til dusjing tar jeg ny hver dusj (dusjer en gang om dagen). Sengetøy skifter jeg ca hver 10.-14. dag. Bor alene.

Anonymous poster hash: d9838...739
AnonymBruker
Skrevet

Dere som skifter på sengetøy hver 14 dag eller sjeldnere, hvordan klarer dere å sove med den lukten?

Det lukter jo av sengetøy om det ikke er vasket etter ei uke. De som sier at det ikke gjør det er pisspreik.

Det lukter vondt. Æsj!

Anonymous poster hash: c050d...145

Det lukter ikke hos oss, og jeg har ekstremt god luktesans. Kanskje vi svetter/stinker mindre enn deg?

Skifter sengetøy hver 14.dag, og da lukter det ikke. Vi sover med åpent vindu da, og får masse frisk luft inn.

Anonymous poster hash: 7ae9f...d8a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...