AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Jeg er ikke i prosessen med assistert befruktning, men er bare nysgjerrig. Er det slik at man selv kan være med å avgjøre at blir satt inn to egg? Både Norge/Danmark. Uavhengig av årsak. Det kan jo være alder, sykdom som gjør at man kun får den ene sjansen til å bære frem barn. Men også fordi noen har lyst på tvillinger.. Er dette en praksis som foregår?Anonymous poster hash: 831b3...b1e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 Jeg skal ikke svare for Danmark, men i Norge er det utrolig sjelden dette gjøres og da er det legene som tar avgjørelsen. Anonymous poster hash: ed5b6...aa4
Silfen Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 SET blir mer og mer vanlig over store deler av verden. Heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 SET blir mer og mer vanlig over store deler av verden. Heldigvis. Hva betyr SET? To egg satt inn?Anonymous poster hash: 831b3...b1e
Biloba Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 Det kommer an på situasjonen. I det private går mange velge selv fra første forsøk. I det offentlige settes det ofte inn 2 på siste av 3 forsøk, og hvis det er fryseforsøk, og gjerne hvis kvinnen er over 37. Det er ikke utrolig sjelden, jeg henger mye på prøverforum om mange setter inn 2. Tvilliggsvangerskap er mer risikofylt på mange måter, ikke minst øker risiko for ekstrem prematuritet. Sjarmen med tvillinger blekner fort hvis en eller begge blir påført lungeproblemer, cerebral parese, hjerneskader eller epilepsi fordi foreldrene helst vil ha to på en gang. Det er lurt å forsøke singel-egg noen ganger først, det gir større sikkerhet for barnet hvis det lykkes.
Biloba Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Hva betyr SET? To egg satt inn?Anonymous poster hash: 831b3...b1e Single embryo transfer. Hvis en vil snakke i koder til folk som ikke er i gamet. 2
Nepenthe Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Jeg fikk satt inn 2 egg og det var mitt første IVF-forsøk. Offentlig. (jeg er 30) På dagen for innsett fikk vi spørsmål om vi ville sette inn 2 fordi det var kun de som var befruktet og ingen var gode nok for frysing. Så vi sa ja. Venter nå en gutt som på alle undersøkelser ser helt frisk ut
miore Skrevet 12. april 2015 #8 Skrevet 12. april 2015 (endret) Vi tok privat IVF i Norge, og fikk mulighet til å være med å bestemme dette selv allerede på første forsøk. Legene rådet oss imidlertid sterkt til å kun sette inn ett egg, grunnet større fare for komplikasjoner for tvillingsvangerskap, at jeg var relativt ung til å ta IVF (29), at flere av de befruktede eggene hadde utviklet seg fint, og at dette var første forsøk (vi hadde kjøpt en pakke med 3 forsøk). Vi valgte å følge rådene deres. Endret 12. april 2015 av miore
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #9 Skrevet 12. april 2015 Vi hadde bare 1 egg på første forsøket - så da ble det naturligvis 1 egg. Men på 2 og 3 (og fryseforsøk) ble det satt inn 2 egg. Vi ble selvfølgelig spurt først. Ble gravid med tvillinger på siste forsøket. Vi var begge unge, under 25. Anonymous poster hash: 8904c...59c
Silfen Skrevet 12. april 2015 #10 Skrevet 12. april 2015 Flere egg øker ikke sjansen for svangerskap. Kun sjansen for flere barn pr svangerskap med dertilhørende mulige komplikasjoner.
Biloba Skrevet 12. april 2015 #11 Skrevet 12. april 2015 Flere egg øker ikke sjansen for svangerskap. Kun sjansen for flere barn pr svangerskap med dertilhørende mulige komplikasjoner. Jo. Sjansen øker, men bare ca 6 %.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå