AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Hva er så galt med de? Hvorfor "avskyr" fit folk disse matvarene? Anonymous poster hash: 5a50d...0a3
Gjest Runforit Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 Ikke noe farlig, men karbs binder vann så derfor velger mange å redusere mengden. Btw Fitness folk spiser ris. 1
grrwaffmjau Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 Er lavkarbofolk som avskyr dette. Det er fordi det er raske karber i det(med unntak av grov ris/pasta) som bidrar til rask blodsukkerstigning som igjen kan gjøre deg sulten/fysen, som resulterer i at du spiser mere og havner i kalorioverskudd=vektoppgang 2
Pringle Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 (endret) Er lavkarbofolk som avskyr dette. Det er fordi det er raske karber i det(med unntak av grov ris/pasta) som bidrar til rask blodsukkerstigning som igjen kan gjøre deg sulten/fysen, som resulterer i at du spiser mere og havner i kalorioverskudd=vektoppgang Ikke bare fitnessfolka... Lavkarbofolk som vet hva de holder på med, vet at stort inntak av raske karbohydrater i ren form bidrar til rask blodsukkerstigning, med påfølgende brått og stort blodsukkerfall som KAN gjøre deg sulten/fysen, noe som KAN føre at du spiser flere kalorier enn du trenger, og av større kaloriinntak enn man forbruker, går man opp i vekt. Noen er mer følsomme for blodsukkersvingninger og sultfølelse enn andre. Å kutte drastisk i karbohydratene vil for mange føre til jevnere blodsukker og dermed dempe appetitten hos dem som har dette problemet. Andre har det ikke sånn og føler seg ikke mette uten en god dose karbohydrat til hvert måltid. Men - dette er i stor grad en vanesak og har mye med innstilling å gjøre. Karbohydrat har 4 kalorier pr gram, så å kutte ned på inntaket av karbohydrater er fornuftig om man vil ned i vekt. Men det er for de fleste mennesker ikke nødvendig eller effektivt å kutte helt ned til ketosenivå. Så er det de som har "lest noe på nettet" og tror at "karbohydrat er fetende". Endret 12. april 2015 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 Er jo 9kcal i 1g fett, og det er jo like lett å få i seg for mye fett. En spiseskje olje her og en osteskive der blir jo fort mye kalorierAnonymous poster hash: 6e56f...91f
Gjest Runforit Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Er jo 9kcal i 1g fett, og det er jo like lett å få i seg for mye fett. En spiseskje olje her og en osteskive der blir jo fort mye kalorierAnonymous poster hash: 6e56f...91f Fett metter lengre og roter ikke med blodsukkeret. For vektnedgang så gjelder samme regel uansett: kcal inn/ut 1
Charlie. Skrevet 13. april 2015 #7 Skrevet 13. april 2015 Er lavkarbofolk som avskyr dette. Det er fordi det er raske karber i det(med unntak av grov ris/pasta) som bidrar til rask blodsukkerstigning som igjen kan gjøre deg sulten/fysen, som resulterer i at du spiser mere og havner i kalorioverskudd=vektoppgang 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #9 Skrevet 13. april 2015 Finnes det noen som hater disse tingene? Jeg elsker det og min kost er minst 95% basert på akuratt poteter, ris og pasta. Anonymous poster hash: c6717...935 1
tussi84 Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 Jeg har diabetes 2 og i forbindelse med det insulin resistens. Når jeg spiser pasta ris, brød og poteter som det er karbohydrater i så blir blodsukkeret mitt fort høyt. Kroppen min jobber hardt for å produsere nok insulin da det ikke virker som det skal. Resultat.. alt jeg spiser av karbohydrater endres til sukker som igjen gjøres om til fett. Resultat legger lett på meg av de matvarene Derfor kan det være dumt å spise masse av de matvarene for enkelte. Selv spiser jeg alt av det overnevnte til tross for diabetes men jeg spiser det av og til og i liten mengde. Poteter tar jeg bare 1 av isteden for 2 eller 3.., knekkebrød istedenfor brød som oftest, kun ris som tilbehør av og til og bruker som regel fullkorn pasta om jeg lager det. Men er veldig bevisst på hva det gjør med meg så er derfor forsiktig og passer på
Gjest Runforit Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Hø? At man ikke blir feit av ris da det er det asiatere lever av og der er de hovedsaklig syltynne. Jeg spiser ikke ris siden jeg lever lavkarbo da det som sagt er en av de tingene som roter med blodsukkeret mitt. I tillegge sliter jeg med å få i meg nok kcal når jeg spiser ting som ris/pasta etc da det fyller meg raskt opp slik at jeg blir mett på lite mat og jeg har en tendens til å få urolig og oppblåst mage. Men da jeg var i Thailand så måtte jeg ty til ris ofte pga aktivtetsmengde som krevde mye energi(dykking, klatring, jungelturer etc). På en båt og ute i jungelen så spiste jeg det som var tilgjengelig og ris er rask og god energi når en f.eks har 5 dykk på en dag. Selv om jeg spiste masse ris så raste jeg ned i vekt. Igjen så er det kcal inn/ut som teller.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #12 Skrevet 14. april 2015 Det er ikke risen som gjør deg feit; det er flere kalorier inn enn ut. Anonymous poster hash: b97ec...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #13 Skrevet 14. april 2015 Ris er da noe som er svært vanlig å innta hos såkalte fit'e folk. Torsk/kylling, ris og brokkoli er omtrent det mest standard måltidet en fitnessutøver kan ha. Anonymous poster hash: a1db7...f1a 1
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 14. april 2015 #14 Skrevet 14. april 2015 Poteter inneholder faktisk proteiner. Si det til diettfolka. De kommer til å nekte. Noe som beviser at de ikke kan nok om mat. Poteter, ris og pasta er sunne matvarer. Man må bare sette sammen måltidet sitt riktig og slutte med to grove kjøttkaker og tre poteter med brun saus på tallerken. Når maten i løpet av et døgn består av brød med brunost, kumelk, to-tre poteter til middagen og brød til kvelds sier det seg selv at man må gjøre noen grep. Men svaret er ikke å la være med potetene, risen og pastaen. Det handler om å kutte mengden potet og øke mengden kjøtt og fisk. Men folk klarer bare å tenke svart hvitt. Enten eller. Noe som er talentløst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå