Gå til innhold

Gave til dåp - hjelp en nybegynner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for første gang invitert til dåp. Jeg håper noen her kan hjelpe meg litt i forberedelsene til dette.

Hva har man på seg? Er det en bunads-dag, eller mer vanlig pynt?

Hvor mye er det vanlig å bruke på gave? Dette er barnet til en god venninne av meg.

Forslag til gave?

Noe annet det er greit å vite?

Anonymous poster hash: 1eafb...9c4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er vanlig. Gave bør være noe som varer I årevis og en eventyrbøker er aldri galt. Styr unna alt mulig slags sølv-ræl gullsmedene prøver å prakke på deg, som f.eks. boks til melketennene eller ramme til dåsbeviset.

Anonymous poster hash: c7572...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har bunad så bruk gjerne det. Jeg har ikke bunad, så brukte heller ett pent antrekk.
Hva man bruker på gave kommer jo an på hva man selv vil og har råd til. Vi var faddere og brukte 1000 kr. Hadde vi ikke vært faddere, men fortsatt invitert i dåpen tror jeg kanskje vi ville brukt 500 kr.
Vi ga penger til dåpsbarnet, som er penger som blir satt inn på en egen sparekonto. Kjøpte også en bok hvor familie og venner kan skrive litt om hvordan de kjenner foreldrene og litt tanker om barnet etc.

Anonymous poster hash: 1550e...206
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt gyngestol/gyngehest for barn de tre siste dåpene vi har vært i. Koster va 500-800... Har vært til stor begeistring for store og små. Pakket inn med stor sløyfe :)

Anonymous poster hash: 0916c...cad

AnonymBruker
Skrevet

Har du bunad er det ikke noe som er finere enn det :)

Av gaver ønsket vi oss bruksting. Ikke så glad i dill som støver ned..

Slenger med ønskelista:

Ullklær (fra Lillelam feks)

Eventyr og sangbøker

Boken om meg (slik du skriver inn ting om barnet underveis)

Treleker

Fjellreven-sekk til barnehage

Penger

Sparebøsse

Tallerken/skåler/bestikk (som ikke kan knuse, hverdagsbruk)

Anonymous poster hash: 22e1d...edc

Skrevet

Jeg ville brukt bunad om du har det. Eller en pen kjole.

En her skriver at du skal styre unna alt ræl gullsmeden prakker på deg noe jeg er uenig i.

Nå sitter kanskje jeg i ett glasshus siden jeg er gift med en gullsmed men vi har gitt en liten sølje eller sølv/gull hjerte til jente. Å eventuelt liten type bunadskniv i slire til gutt med gravering.

Dette vet jeg foreldre har satt stor pris på.

Våre to jenter fikk små stoler med malt tegning på sete og malt fødseldato,lengde og vekt.

Dette er stoler de har på rommene sine og noe de vil ha i all tid

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: f6bf1...747

AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje brukt ca.500 på dåpsgave i dere tilfellet. Enig med de som sier at bruksting er ok. Eventyrbøker, barnebestikk, liten ryggsekk, termos, barnesovepose...

Anonymous poster hash: f6bf1...747

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt bunad om du har det. Eller en pen kjole.

En her skriver at du skal styre unna alt ræl gullsmeden prakker på deg noe jeg er uenig i.

Nå sitter kanskje jeg i ett glasshus siden jeg er gift med en gullsmed men vi har gitt en liten sølje eller sølv/gull hjerte til jente. Å eventuelt liten type bunadskniv i slire til gutt med gravering.

Dette vet jeg foreldre har satt stor pris på.

Våre to jenter fikk små stoler med malt tegning på sete og malt fødseldato,lengde og vekt.

Dette er stoler de har på rommene sine og noe de vil ha i all tid

Ikke jeg som nevnte det om gullsmedræl, men sølje og bunadskniv går vel ikke under ræl.

Med ræl tenker jeg dåpsattest beholder i sølvplett eller små oppbevaring til melketenner og førstehårlokk.

Anonymous poster hash: d81fd...a97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...