elentari Skrevet 12. april 2015 #1 Del Skrevet 12. april 2015 Hvilken av disse bildestørrelsene bør jeg velge om jeg vil fremkalle bilder i 10x15cm uten å måtte kutte bildene her og der? Hilsen ei som ikke har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. april 2015 #2 Del Skrevet 12. april 2015 kamera.jpg Hvilken av disse bildestørrelsene bør jeg velge om jeg vil fremkalle bilder i 10x15cm uten å måtte kutte bildene her og der? Hilsen ei som ikke har peiling Innstillingen på kameraet? Velg max, og la den stå der. Minnekort er billig, og det er rimelig lett å putte bilder over på en ekstern disk, så det er meningsløst å sette ned oppløsningen på bildene du tar. Det eneste du oppnår er dårligere utnyttelse av kameraet. Finn ut hvilken oppløsning det er på bildebrikken. Tipper max oppløsningen er den samme som denne. Sånn widescreen innstilling på.. er det et kompaktkamera? er vanligvis bare fjas. Da kutter du bildene i kameraet. Du kan like gjerne gjøre det på pcen, da har du bedre kontroll uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elentari Skrevet 12. april 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 12. april 2015 Takk for svar! Ja, det er et Fujifilm x10. "En stor egenutviklet EXR CMOS bildebrikke på 8,8 x 6,6 mm med 12 megapiksler, 28-112mm zoom med optisk bildestabilisator og meget god f2.0-2.8 lysstyrke." Det var det som sto på lyd&bilde sin test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. april 2015 #4 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Takk for svar! Ja, det er et Fujifilm x10. "En stor egenutviklet EXR CMOS bildebrikke på 8,8 x 6,6 mm med 12 megapiksler, 28-112mm zoom med optisk bildestabilisator og meget god f2.0-2.8 lysstyrke." Det var det som sto på lyd&bilde sin test. Bildesensoren er på 4,028 x 3,032 piksler. Så jeg tror jeg hadde gått for 4000 x 3000. Endret 12. april 2015 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elentari Skrevet 12. april 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 12. april 2015 Tusen takk! Da går jeg for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #6 Del Skrevet 12. april 2015 Mulig jeg tar feil, men hvis du fremkaller bilder tatt i 4000 x 3000 så blir det vel 10 x 13 cm, så da blir de croppet litt oppe og nede dersom du ville ha de i 10 x 15 cm. Anonymous poster hash: 7a8b2...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. april 2015 #7 Del Skrevet 12. april 2015 Mulig jeg tar feil, men hvis du fremkaller bilder tatt i 4000 x 3000 så blir det vel 10 x 13 cm, så da blir de croppet litt oppe og nede dersom du ville ha de i 10 x 15 cm. Anonymous poster hash: 7a8b2...1f7 Det kan nok stemme. Men du får mer kontroll ved å ta croppingen da, enn å ta det på forhånd i kameraet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 12. april 2015 #8 Del Skrevet 12. april 2015 3:2 blir vel samme størrelseforhold som 15x10 cm. Og bruk L, for beste oppløsning i valgt størrelseforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. april 2015 #9 Del Skrevet 12. april 2015 3:2 blir vel samme størrelseforhold som 15x10 cm. Og bruk L, for beste oppløsning i valgt størrelseforhold. Da cropper man i kameraet, men ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #10 Del Skrevet 12. april 2015 Da cropper man i kameraet, men ok. Jo, men da får man i det minste se bildet slik det "er" når man skal fremkalle det. Det er mange som tar bilder i 4:3-forhold, sender de inn til fremkalling, krysser av for at de vil ha 10x15 cm, og ender dermed opp med at fotobutikken cropper uten at de får bestemme selv hvordan det skal croppes. Ikke bra Anonymous poster hash: 7a8b2...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elentari Skrevet 12. april 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Jo, men da får man i det minste se bildet slik det "er" når man skal fremkalle det. Det er mange som tar bilder i 4:3-forhold, sender de inn til fremkalling, krysser av for at de vil ha 10x15 cm, og ender dermed opp med at fotobutikken cropper uten at de får bestemme selv hvordan det skal croppes. Ikke bra Anonymous poster hash: 7a8b2...1f7 Det er dette som har skjedd tidligere når jeg har sendt inn til fremkalling, og derfor jeg ville bytte på innstillingene. Hvis jeg skifter til 3:2 så får jeg sett "det ferdige produktet" på skjermen når jeg tar bildet? Men hvis jeg har det største så bør jeg croppe det på dataen før jeg sender til fremkalling for at de ikke skal kutte det på random plasser? Endret 12. april 2015 av elentari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 12. april 2015 #12 Del Skrevet 12. april 2015 Hvis du ikke vil etterbehandle bildene dine selv må du velge L 3:2, ja. Velger du 4:3, må du croppe dem selv for å unngå at det gjøres maskinelt under fremkalling. Noe som du jo har erfart sjelden er spesielt vellykket. Jeg vil jo likevel anbefale deg å gjøre litt enkel etterbehandling for å få finere bilder. Så og si alle digitale bilder trenger en oppskarping f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. april 2015 #13 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Det er dette som har skjedd tidligere når jeg har sendt inn til fremkalling, og derfor jeg ville bytte på innstillingene. Hvis jeg skifter til 3:2 så får jeg sett "det ferdige produktet" på skjermen når jeg tar bildet? Men hvis jeg har det største så bør jeg croppe det på dataen før jeg sender til fremkalling for at de ikke skal kutte det på random plasser? 3:2 gir samme bredde/lengdeforhold som 10x15, ja. Så om du tar bildene i 3:2 vil det passe rett inn i 10x15, uten at man trenger å croppe. Om du cropper i kameraet eller på pcen går egentlig ut på ett, men som nevnt tidligere, har man mer kontroll på pcen. For å ta et dumt eksempel: Du tar bilde av en person med 3:2 (som klipper vekk i topp og bånn)*, etterpå ser du at du har kappet av øverste del av hodet på personen. Samme bilde tatt i 4:3 (der du lagrer alle pixlene fra hele bildebrikken), der er hele hodet med. Siden man vanligvis ser bildet rett etterpå i disse moderne tider, er det ikke så nøye, det er bare å ta et bilde til. Men det kan være man kommer på andre ting, når man ser igjennom bildene på dataen i ro og mak lenge etterpå. F.eks at bildekomposisjonen ser bedre ut om man kutter ut nederste halvdel isteden for å croppe til 3:2 (10x15) midt på. Da er det greit å kunne ha litt mer bildeflate å ta av. Fant en grei forklaring på forskjellene mellom 3:2/4:3 osv her. Her var også en fin link. *Det er ingen fysisk maskering som skjer i kameraet. 3:2 instillingen forteller bare kameraet at en stripe i topp og en stripe i bånn ikke skal lagres på minnekortet. Bildebrikken ser det samme uansett, og den er 4:3 (eller 4000x3000 piksler som i dette tilfellet) Endret 12. april 2015 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 12. april 2015 #14 Del Skrevet 12. april 2015 15:10=1,5 ergo er 15:1,5=10 4000:1,5=2666 altså gir L 3:2 det formatet du er ute etter, som løven og beistet over her sier. Du mister forsvinnende få pixler i forhold til 4:3, og får generelt i overflod for 10x15cm bilder. Du greier fint A4, for den saks skyld, og vil trolig komme helskinnet fra A3-kopier. Enig med luttegutten om at minne er billig, og pixler er kjekt å ha, hvis en plutselig finner på å forstørre. Hvis du derimot vet du aldri skal ha større print enn 10x15cm, kan du spare litt minne og strøm. Beror på hvor mye du lagrer, i forhold til hvor flink du er til å slette underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elentari Skrevet 12. april 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 12. april 2015 Ser at hvis jeg skifter til 3:2 så kommer det en sort kant nede på skjermen, så da vet jeg i alle fall hva som kommer med på bildet og ikke. Men det er kanskje ikke så dumt å ha 4:3 i tilfelle jeg skulla ha så flaks å fange et skikkelig blinkskudd å vil forstørre. Da sier jeg tusen takk for at dere har orket å gi meg skikkelige svar! Føler meg mye klokere nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. april 2015 #16 Del Skrevet 12. april 2015 Ser at hvis jeg skifter til 3:2 så kommer det en sort kant nede på skjermen, så da vet jeg i alle fall hva som kommer med på bildet og ikke. Men det er kanskje ikke så dumt å ha 4:3 i tilfelle jeg skulla ha så flaks å fange et skikkelig blinkskudd å vil forstørre. Da sier jeg tusen takk for at dere har orket å gi meg skikkelige svar! Føler meg mye klokere nå. Du kan ikke egentlig forstørre noe mer om du velger 3:2. Du unngår at kameraet blacker ut øverst og nederst, men det har mer med bildeutsnitt å gjøre. Det formatet Kamiz snakker om ser greit ut, om du ikke vil croppe bildet på pcen i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå