Gå til innhold

Enkel, men saftig sjokoladekake?

Anbefalte innlegg

Noen som har en oppskrift på en enkel, men litt saftig sjokoladekake? Uten kefir/kulturmelk! Har det ikke hjemme og finnes ikke søndagsåpen butikk/bensinstasjon med mat her.

Skulle lage en helt annen sjokoladekake som tar lang tid å steke (og flere former), men så kom jeg på at jeg har jo en svinenakke i ovnen som skal stå der til 16.00 så jeg rekker jo ikke steke den faens kaka og trenger derfor en annen oppskrift som trenger mer normal steketid! :ler:

Kan noen hjelpe?

Edit; ikke brownie/kladd/konfekt - bursdagsbarnet liker tradisjonelle "tørre" sjokoladekaker.

Endret av FantasDick
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/928215-enkel-men-saftig-sjokoladekake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/cafe-stings-sjokoladekake

Denne er knallgod, fyllet er nydelig, men kan fint lages med enklere fyll.

Anonymous poster hash: 90cf3...6b9

Denne kan definitvt anbefales ja. Har ikke laget andre sjokoladekaker etter at jeg oppdaget denne.

Anonymous poster hash: b2e1c...bcb

Gjest Lille-pus

Har du mørk sjokolade og egg i huset?

Da kan du prøve favoritten min, en skikkelig fransk sjokoladekake (og den er fransk, jeg fikk oppskriften av en kollega som er gift med en franskmann og hadde fått oppskriften av sin svigermor):

Det er av den typen som er nesten flytende i midten.

250 gram mørk sjokolade

8 egg

180 gr sukker

50 gr hvetemel

125 gr smør

Smelt sjokoladen i vannbad. Del smøret i småbiter og smelt såvidt. Bland smøret med den smeldtede sjokoladen.

Del eggene. Visp eggedosis av plommene og sukkeret. Visp til eggedosisen begynner å bli hvit.

Pisk eggehvittene helt stive.

Bland forsiktig eggedosisen med eggehvittene. Bland forsiktig inn sjokolade/smør blandingen (som er avkjølt). Sikt melet i og bland forsiktig.

Stekes i godt smurt form på ca. 25 cm.

Stekes på 180 grader i ca. 45 minutter, men her må man prøve seg frem. Start ved 30 minutter. Kaken skal ikke være tørr, - det er viktig.

Om man ønsker å pynte kaken så lag karamell av 100 gr sukker og 2 ss vann, og dypp ca 12 pecan nøtter i karamellen før de legges på et velsmurt fat.

Bland litt kakao og melis og sikt forsiktig over kaken, gjerne også litt på sidene. Dekorer med med de glasserte nøttene.

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/cafe-stings-sjokoladekake

Denne er knallgod, fyllet er nydelig, men kan fint lages med enklere fyll.

Anonymous poster hash: 90cf3...6b9

Sweet baby Jesus - perfekt! :pls: Har også alle ingrediensene! Har kikket på den, men jeg foretrekker at noen "går god" for den - finnes jo så utrolig mange oppskrifter der ute.

Takk til dere du andre som også anbefaler denne!

---

Lillepus, tusen takk for oppskrift, denne ser ut som en kake etter min gane, så jeg sparer den til senere. Han som kaka er til liker dessverre ikke "bløte" sjokoladekaker.

Endret av FantasDick

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...