Gå til innhold

Kattepensjonat vs alene hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal være bortreist i 1uke (innleggelse på sykehus et stykke unna) og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det med pus.

Jeg ønsker helst at noen skal bo i vårt hus slik at hun har selskap, men har ikke klart å finne noen som kan gjøre det.

Vi kan få noen til å passe hu, men da må hun holdes inne og det tror jeg vil gå dårlig.

Så er siste alternativ å ha hu på kattepensjonat, men så syns jeg faktisk at det er verre enn at hu skal være alene hjemme. På et kattepensjonat blir kattene satt i hvert sitt store bur der de har vann, mat og klorestativ. Jeg syns det er fælt og har ikke lyst å plassere hu på en sånn plass.

Liker ikke tanken på at hu skal være så lenge alene hjemme heller, men hjemme har hun mulighet til å gå ut og inn som hu vil (kattedør), vi fyller på med mat og vann og får et familiemedlem til å komme innom daglig eller annenhver dag for å se til hu, også er hu i kjente omgivelser.

Hu er en katt som er avhengig av "flokken sin". Hun trenger ikke så mye oppmerksomhet, men liker at det er folk i huset så derfor ønsket jeg helst at noen skulle bo her, men når vi ikke får det til så må vi jo se på andre alternativer.

Hva tenker dere? Er det jeg som overreagerer eller høres kattepensjonat fælt ut? :-/

Anonymous poster hash: 3b7fd...653

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du overreagerer med hvor fælt det er for henne å være alene en uke. Det går sikkert kjempefint når dere har kattedør. Mange hiver jo bare katta ut en uke og får noen til å komme med mat en gang om dagen, går fint det også.

La katta være alene hjemme!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen du kan spørre om å være der hvertfall en times tid hver dag, kose og aktivisere katten litt og gi mat? Mot penger.

Har selv gjort det ved "pass" av andre katter, ikke nødvendigvis vært der så lenge, men kunne ha gjort det og om det liksom var nødvendig. Kattene har taklet det helt fint, men ikke vært snakk om unge katter med mye energi heller, derfor legge til litt ekstra tid der om din er det. Og ha radio på.

Anonymous poster hash: 620b5...e31

Skrevet

Jeg ville hatt katten hjemme hadde jeg vært deg.

Mye bedre for henne enn å bli puttet på et kattepensjonat i fremmede omgivelser med fremmede folk og andre katter.

Så lenge du har kattedør så går hun ut og inn som hun vil, og du har noen som stikker innom hver dag og ordner med mat og drikke. Og sikkert litt kos hvis katten er inne akkurat da også :)

Vi har aldri hatt våre katter på pensjonat når vi har vært ute å reist, men vi har nabodamen som får nøkkel og passer de. Nå har ikke vi katteluke, men naboen bruker å slippe de inn og ut. Vi har to katter nå, så de har jo selskap i hverandre, men for 2 år siden hadde vi bare den ene, og hun klarte seg fint å være hjemme alene på den måten der :)

Skrevet

Hadde jeg stått mellom de valgene, så hadde jeg hatt henne hjemme og latt noen komme innom hver dag. Jeg for min del kan ikke se for meg at jeg ville satt noen av mine katter i kattepensjonat. Å bo i et lite bur en uke høres for meg mye verre ut enn å være hjemme alene en uke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere. Jeg hadde egentlig trodd jeg ville bli angrepet med kommentarer om at jeg er fæl som vurderer å la hu være alene hjemme, selvom jeg føler det er beste alternativet for henne. Jeg har ei søster so kan komme innom og være litt med hu så det er ikke noe problem.

Grunnen til at jeg får dårlig samvittighet for å la hu være alene hjemme er at hu trives best når det er noen i huset, men jeg kan jo se om radio kan hjelpe :)

Det er en mulighet for meg å be søsteren min bo her denne uka, men hun har 2 barn så det er ikke bare bare å bytte hjem for en uke. Vil jo ikke kreve at hun bor i vårt hus for å holde katten med selskap heller.

Ts

Skrevet

Jeg har hatt kattene på pensjonat der de kan gå fritt rundt, er det ingen slike pensjonater nær det? Jeg hadde et veldig bra, men de la ned nå, så i år må jeg finne en annen løsning, det ser ut som det blir pass inne hos noen andre. Jeg hadde ikke turt å la kattene mine være alene hjemme i en uke, selv om noen kommer innom og ser etter dem. De er veldig sosiale, det hadde ikke gått. Men det kommer an på katten også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kattene på pensjonat der de kan gå fritt rundt, er det ingen slike pensjonater nær det? Jeg hadde et veldig bra, men de la ned nå, så i år må jeg finne en annen løsning, det ser ut som det blir pass inne hos noen andre. Jeg hadde ikke turt å la kattene mine være alene hjemme i en uke, selv om noen kommer innom og ser etter dem. De er veldig sosiale, det hadde ikke gått. Men det kommer an på katten også.

På nettsidene til kattepensjonatet her står det at katten er i et bur med klorestativ, kattedo, vann og mat. Og at burene er såpass langt fra hverandre at kattene ikke kan skade hverandre.

Så det ser ikke ut som de vil få noe sosialt samvær eller muligheter for å gå ute. Da er det bedre for vår katt å være alene hjemme vil jeg tro. Hun får dekket mer av sine behov her enn på pensjonat når det er sånn at de bare putter kattene i hvert sitt bur.

Hun er også en rase som liker å jakte så jeg kan tenke meg det vil være frustrerende for henne å være i et rom der det står mange andre fremmede katter i bur rundt henne :-/

Skrevet

Dersom hun har katteluke og får tilsyn minst en gang i døgnet, ser jeg det som det beste at hun får være hjemme. Samtidig ser jeg ingenting i veien for at hun fint kan flyttes hjem til andre for en ukes tid. Selv om hun er glad i å være ute der hun er nå, vil hun mest sannsynlig ikke rekke å få noe behov for å gå ut etter kun en uke på et nytt sted.

Er hun som Pusina mi (og de fleste andre katter) vil det være traumatisk for henne å komme inn i et nytt hjem, og hun vil tilbringe en del til under sofaen de første døgnene. Litt avhengig av hvem som bor der (om det f.eks er unger og støy), så vil hun gradvis tø opp og begynne å undersøke omgivelsene og menneskene som bor der. Blir hun i tillegg lekt litt med og underholdt, så vil hun ha mer enn nok med det den første uka, og behovet for å gå ut vil ikke melde seg før litt senere (sånn sett er èn uke ideelt). :)

Skrevet

Jeg hadde med katten min (1 år) på hytta i påskeferien. Han måtte være inne hele tiden, men det var en stor kattunge (9mnd) der og en rolig, gammel hund. Han lekte med katteunge når hun ble leken og ville leke med han.

Jeg var der 1 uke, og de to første dagene lå han høyt oppå et skap og kom bare ned for å spise, drikke, gå på do.

Men de resten av uken maste han hver kveld om å få gå ut, men det turte jeg ikke å gjøre.
Han led ingen nød, hadde alt av mat, drikke, kattedo og kos, men den kvelden vi kom hjem til oss selv igjen løp katten rundt og var så glad i hele kroppen og kroppsspråket.

Han løp rundt i nabolaget og mjauet og han var helt i ekstase. Til slutt kom han inn for å spise og drikke etter den 5 timer lange bilturen, og så ville han ut igjen.

Katter har det beste hjemme i sine vante omgivelser, men jeg de lider ingen nød om de må være med eierene et sted for en periode så lenge de har alt de trenger.

Til deg TS, så ville det beste være om kattene kunne være hjemme og noen kunne bo er, eventuelt noen som bor i nærheten som kan komme dit hver dag og sjekke på kattene.

Om du ikke finner noen, så overlever kattene dine på en pensjonat 1 uke.

Det hadde vært fint om man kunne ta med dyra sine på sykehus, ser for meg at du har kattedo og kattemat og vann og klorebrett på rommet ditt, hehe,

men skjønner jo at det ikke går mtp hygiene.

Likevel hadde det vært fint med dyr på sykehus, mange som hadde likt det,

bare ikke inne på operasjonsbordet, eller at de blandet seg oppi sårstell eller på føden ... eller de som er allergiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...