Gå til innhold

muslim... jeg er forelsket!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest forelsket

for en stund tilbake var jeg i tyrkia med noen venninner, og traff en tyrker som er to år eldre en meg. Han er lærer, og en veldig rolig kar. sjenert men vanvittig hyggelig og fin å se på. Vi fikk god kontakt og hang i lag de to ukene jeg var der. (hadde ikke sex!)

Etter jeg kom hjem tenker jeg på han natt og dag, og vi prates hver dag over nett med web kamera. får tårer i øynene hver gang jeg ser han. Er blitt så vanvittig forelsket. Da vi møttes var det klart fra første stund at han ville fortsette å bo i Tyrkia for det var det beste for han. Har en veldig god jobb som matte lærer noe som er ganske høyt i Tyrkia, og jeg sa klart at jeg ikke flytter fra Norge. Har en datter på 2 år, og vil aldri flytte så langt unna familien med henne.

Nå prater vi om at han skal komme til Norge i vinter ferien i januar for å se hvor sterkt vi føler for hverandre.

Det jeg lurer på om noen har vært i en slik situasjon. Han er muslim på papiret, lik jeg er kristen. Han bryr seg altså ikke om religion, men jeg vet de har annen tankegang en gutter hjemme, men jeg vet så lite om muslimer.

må vi gifte oss for at han skal ha mulighet å få jobb i norge?? han lærer norsk nå og lærer fort! er ganske god allerede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Hvis han kun er muslim på papiret som du sier burde det vel gå ok,selv om det sikkert blir kulturkollisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som giftet seg med en tyrker hun traff på ferie. De var i veldig mye av den samme situasjonen: hun 'kristen', han 'muslim', han studerte til å bli lærer. De måtte gifte seg for at han skulle få bli i Norge. De har nå to barn sammen.

MEN, de sier begge: aldri igjen. Han får ikke jobb i Norge, til tross for at han snakker norsk, engelsk, tyrkisk og er utdannet lærer. Han har få venner her, og fordi han ikke får seg annet enn strøjobber har han et begrenset nettverk og er veldig avhengig av henne. Han ønsker å flytte tilbake til Tyrkia, hun ønsker ikke å bo der pga kulturforskjellene. (De er tydeligere når du bor der nede, enn når dere er her opp).

Du er i en vanskelig situasjon, fordi det ikke kan inngåes et kompromiss. Du vil bo i Norge. Han vil bo i Tyrkia. En av dere må gi seg om dere vil leve sammen, og den som ender opp i den andres land kan få det vanskelig, spesielt fordi den som flytter egentlig ikke ønsker å bo der. Var jeg deg, ville jeg tenkt meg nøye om før du eventuelt tar barnet ditt vekk fra familien sin eller du tar den tyrkiske mannen vekk fra landet, jobben og familien hans.

Men skulle dere ende opp sammen, så ikke forvent enn enkel tilværelse. Pga språk, kultur, tro, arbeidsmarked, forventinger, og familie vil dere få det tøffere enn mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forelsket

hvorfor får han ikke jobb i norge?

Han er ikke så avhengi av familien sin, og har ikke noe supert forhold til dem. bodd borte siden han var 13 og vil flytte til norge på den betingelsen av at han jobb.. han kan ta andre jobber en lærer.

han er bare 26 år og veldig ny utdannet, og det kan være et problem, men jeg har aldri følt dette før og vil kjempe for han. Tyrkia er uaktuelt for meg. blir i Norge. foreldrene mine vet om han og er ikke negativ til det.

va bør man vite om tyrkere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forelsket gjest.

Det finnes ikke noe muslim light. Han er født muslim og er og blir muslim. Du sier du ikke vet noe om islam. Hvis dere skal gifte dere må du konvertere. Resten kan du lese her.

Dette stemmer strengt tatt ikke. Mannen til venninna mi er muslim light men giftet seg med henne som ikke er muslim. Det er ikke alle muslimer som er muslimsk slik de burde være i følge koranen, akkurat som det ikke er alle kristne som er kristen som du burde være i følge bibelen. Shit happens i alle religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor får han ikke jobb i norge?

Beklager, jeg hadde spist ostepop da jeg skrev forrige innlegg, og ser jeg var litt uklar (ostepop har så mange kjemikalier at jeg blir litt gira...). Mannen til venninne mi har hatt jobber: sjauing og pizza-kokk. Men han er utdannet lærer og får ikke jobb innen det, og det har forårsaket store frustrasjoner. (men slik sett er det kankje ikke anderledes enn normenn som ikke får jobb innen det de har utdannet seg til... ?) I tillegg er det forholdsvis høy arbeidsledighet i landet nå, og du stiller ikke akkurat strekere i noen jobber om du kommer utenfra og ennå ikke er flytende i norsk. Selv vaskejobber utlyser at søkere må kunne norsk flytende, både muntlig og skriftlig.

Du spør også hva man bør vite om tyrkere. Aner ikke! Men jeg kan fortelle at min venninne og mannen hadde flere tyrkiske venner der de bodde før. Det var tyrkiske menn med norske kvinner. Ingen av de parene har vart, bortsett fra venninnen min og mannen. Og selv de to snakker om 'NÅR vi skiller oss...', ikke HVIS. Selv om de ikke har noen planer.

Jeg presentere nok dette i et negativt lys, men jeg tror det er viktig å ha noen som forteller hvordan det kan være. Når man er forelsket er det lett å se fremtiden i et rosenrødt lys og tenke at 'dette klarer vi'. Og det gjør dere kanskje også. Men det kommer ikke til å bli lett. Det er like greit å være forberedt på det først som sist. Og kanskje kan du forsøke å kontakte tyrkiske miljø i Norge og få vite litt mer der?

Hmm... nå ble vel dette litt mer et Samlivs-innlegg enn et religions-inlegg... men men. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forelsket

possum: tusen takk for svar. Klart jeg er skeptisk, og jeg er ikke interesert å gifte meg før jeg kjenner han godt! Han er ikke så kresen på jobber, og jeg bor på en liten plass der det er vanskelig å få ansatt lærere, så kanskje det finnes et håp? Vet det vil lyses ut en lærer stilling til jul her, og det er vel ikke så mange lærere som gidder flytte hit i juletiden!

jeg vil kalle han muslim light. som han selv sier: han er ingen god muslim. et normalt menneske som aldri ber, leser koranen eller noe sånt.lik jeg er kristen men aldri gjør det heller.

jeg er bare så himla forelsket nå, men ser klart at dette kan bli problemer. han leser norsk og har kjøpt flere bøker. han er glup og lærer fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

possum: tusen takk for svar. Klart jeg er skeptisk' date=' og jeg er ikke interesert å gifte meg før jeg kjenner han godt! ![/quote']

Da er det bare å belage seg på mye reising frem og tilbake, for jeg tror ikke han får mer enn 3 måneders turistvisum med mindre dere er gift. Og med turistvisum kan han vel heller ikke jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

En ktisten kvinne som gifter seg med en muslim behöver ikke konvertere.

Barnet vilfölge mannens religion, altsaa bli muslim hvis man ikke aktivt velger noe annet.

En muslimsk kvinne kan i fölge koranen IKKE gifte seg med en ikke muslimsk mann, da barnet vil fölge hennes manns religion.

En annen sak er at i fölge koranen skal mannen oppföre seg paa en slik maate at kvinnen selv vil se at islam er en bedre religion enn kristendommen, og paa den maaten faa henne til aa forstaa at det vil väre bedre om de begge to er muslimer.

Men det er ikke snakk om press paa noen maate, hun skal velge og konvertere selv ved eget innsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forelsket gjest.

Det finnes ikke noe muslim light. Han er født muslim og er og blir muslim. Du sier du ikke vet noe om islam. Hvis dere skal gifte dere må du konvertere. Resten kan du lese her.:

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/

http://www.road-to-heaven.com/noblequran.htm

Good luck, your gonna need it.

Dersom du virkelig TROR at det ikke går an å være muslim på samme måte som mange kristne er kristne, da bør du virkelig skaffe deg informasjonen din på nytt og kanskje ta en tur til noen ikke-ekstreme muslimske land og virkelig SE at det faktisk finnes det som her kalles muslim-light (altså muslimer som tror på troen uten å slavisk følge bokens retningslinjer, slik mange kristne gjør)

En kristen kvinne kan HELT fint gifte seg med en muslimsk mann, det finnes mange eksempler. At mannen kan uttrykke et ønske er så, men noe press er det mange som klarer seg helt uten.

muslim er ikke lik ond, personlighet teller fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

Tro meg: Det finnes veeldig mange muslim-light, samme som kristen-light! Kjenner mange muslimer, ingen av de følger koranen til punkt og prikke. Noen spiser gris, andre drikker og røyker (de fleste..) noen ber fem gamger daglig, andre ingen ganger. De har sex, er umoralske, og moralske - men de aller fleste jeg kjenner er helt vanlige snille og greie mennesker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Dersom du virkelig TROR at det ikke går an å være muslim på samme måte som mange kristne er kristne, da bør du virkelig skaffe deg informasjonen din på nytt og kanskje ta en tur til noen ikke-ekstreme muslimske land og virkelig SE at det faktisk finnes det som her kalles muslim-light (altså muslimer som tror på troen uten å slavisk følge bokens retningslinjer, slik mange kristne gjør)

En kristen kvinne kan HELT fint gifte seg med en muslimsk mann, det finnes mange eksempler. At mannen kan uttrykke et ønske er så, men noe press er det mange som klarer seg helt uten.

muslim er ikke lik ond, personlighet teller fremdeles.

Glad det finnes sånne som deg jeg :D

Er selv gift med en norsk-pakistaner som er muslim "på papiret".

Selv har jeg IKKE konvertert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...