AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg har blitt bitt av den store, stygge skibasillen, virkelig ille! Bare i år har eg vært fire uker på skiferie, i inn- og utland. Dette koster selvsagt en del penger, overnatting i fjellheimen er ikke akkurat billig.. Derfor er jeg nå inne på tanken om å kjøpe meg en enkel hytte på fjellet, i prissjiktet 800-900 000. MEN! Samboer mener jeg er helt klin ko-ko som i det hele tatt tenker tanken, og at å kjøpe hytte er omtrent det dummeste jeg kan finne på å gjøre. Er det virkelig det? Jeg bor i Stavanger-området, og vurderer altså å finne en hytte i nærheten av Hovden, dvs. ca. 5 timers kjøretid hver vei. Jeg har en arbeidssituasjon som gjør at jeg har fri 7 dager på rappen hver tredje uke, så jeg har mulighet for å bruke hytta en hel del. Jeg har også to hunder som jeg ønsker å ta med meg, noe som kan være utfordrende om man skal ta inn på hotell hver gang man skal på skitur. Økonomien min er stabil og ordnet. Jeg tjener ca. 650 000 i året, og betjener kun et boliglån på 1 200 000 i dag. Om jeg kjøper hytte vil jeg ha behov for å låne 6-700 000 til. Samboer synes som sagt at dette er verdens dårligste idè; han mener hytta ikke vil bli brukt mye nok, at all ferie og alle penger må brukes på vedlikehold, og at det vil bli altfor kostbart. Har han rett? Noen hyttefolk med erfaringer og tips her? Anonymous poster hash: 487bf...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #2 Del Skrevet 11. april 2015 Helt realistisk, vil du kjøre så langt og lenge (fem timer!) hver vei hver tredje uke? Det hadde jeg aldri giddet. En hytte som ligger maks et par timer unna høres mer realistisk ut. Da vil du faktisk gidde og bruke den. Kanskje samboeren din også Anonymous poster hash: effa4...264 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seajewel Skrevet 11. april 2015 #3 Del Skrevet 11. april 2015 Finnes mye billigere hytter også, og som ligger nærmere enn fem timer med kjøring. Jeg ville ha hatt maks tre timer kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 11. april 2015 #4 Del Skrevet 11. april 2015 Du kan jo regne på hvor mange hotellovernattinger (og evt kennel til hundene) og reiser du vil kunne betale for det du må ut med i rentekostnader + driftskostnader (vedlikehold, brøyting, kommunale avgifter, eventuell festeavgift, eventuell eiendomsskatt) ved hyttekjøp. Jeg vil anta at det sjelden vil lønne seg å kjøpe hytte. På den annen side er det vel sjelden noen veldig stor risiko ved å kjøpe en hytte i det prissjiktet du har tenkt, da de neppe vil synke ekstremt mye i verdi. Valget er altså om du vil eie noe eget, og ha noe fast å reise til, som er bare ditt, eller om du vil ha friheten til å reise til ulike steder. Reisetid bør også vurderes, slik de andre sier. Jeg er hytteeier selv, og trives veldig godt med det, men noen økonomisk gullgruve er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #5 Del Skrevet 11. april 2015 Grunnen til at jeg gjerne ønsker hytte på Hovden er at det er et sted med nærhet til flere alpinsenter (Røldal, Haukelifjell, Rauland og Hovden). Det er også mye rimeligere på Hovden enn i f.eks. Røldal. Sirdal som ellers er nærmeste alpindestinasjon for oss her på Nord-Jæren, er absolutt ikke et alternativ av flere grunner.. Reisetiden ser jeg uansett ikke på som et problem, jeg er vandt med å kjøre land og strand rundt for å finne snø i vinterhalvåret! TS Anonymous poster hash: 487bf...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 11. april 2015 #6 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Hvorfor ser du ikke etter en hytte i Sirdalen? Mye nærmere. Edit: Ser du svarte samtidig som jeg skrev. Endret 11. april 2015 av Tvist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #7 Del Skrevet 11. april 2015 Du kan jo regne på hvor mange hotellovernattinger (og evt kennel til hundene) og reiser du vil kunne betale for det du må ut med i rentekostnader + driftskostnader (vedlikehold, brøyting, kommunale avgifter, eventuell festeavgift, eventuell eiendomsskatt) ved hyttekjøp. Jeg vil anta at det sjelden vil lønne seg å kjøpe hytte. På den annen side er det vel sjelden noen veldig stor risiko ved å kjøpe en hytte i det prissjiktet du har tenkt, da de neppe vil synke ekstremt mye i verdi. Valget er altså om du vil eie noe eget, og ha noe fast å reise til, som er bare ditt, eller om du vil ha friheten til å reise til ulike steder. Reisetid bør også vurderes, slik de andre sier. Jeg er hytteeier selv, og trives veldig godt med det, men noen økonomisk gullgruve er det ikke. Med et lån på 700 000 vil jeg måtte betale omtrent 30 000 årlig i renter og avdrag. I tillegg kommer andre avgifter, samt vedlikehold, på kanskje 20 000. Totalen havner omtrent på det jeg pleier å bruke årlig på skireiser. Med hytte vil jeg også slippe å tenke på hundepass (kennel er dessverre ikke et alternativ for oss) hver gang jeg skal avgårde på tur. Faren med å ha en egen hytte som man drar til hver gang er vel at man blir skikkelig lei av det samme stedet etter noen år, det er vel kanskje det jeg frykter mest. Anonymous poster hash: 487bf...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå