Gå til innhold

Å gi sukker til barn, er det galt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør man egentlig gi sukkertøy til barn? Det er jo veldig lite sunt, så hvorfor skal man starte denne vanen? Ser ingen grunn til å proppe sukker i små barn, det er et av de mest usunne stoffene som finnes.

Anonymous poster hash: f1cb6...26e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er et veldig lite flertall som "propper" barna med sukkertøy og godteri.

Men så er det jo sånn at barn lever i verden de også, og før eller senere blir de introdusert for det. Fint å holde igjen lengst mulig, men før eller siden får de fleste barn sansen for slikt. Og det trenger ikke være så galt så lenge det ikke blir for mye. Bruker man sunn fornuft og begrenser det, er det slett ingen krise at barn får litt sukker nå og da.

De jeg kjenner som uttaler seg aller sterkest om sukker, er gjerne barnløse eller har veldig små barn. Og gjerne bare ett, slik at de aldri har vært ute for problematikken som oppstår når storesøsken spiser godteri ;)

Anonymous poster hash: fd271...4aa
Skrevet

Sukker er ikke BRA, ikke noe du TRENGER og kan være direkte farlig.

That being said - jeg er en nazi på kosthold, men å tro at barna mine aldri skal smake kneip eller blå brus er naivt å tro.

De får derfor gå bananas hos andre, mens hjemme er vi strikte og spiser økologisk, og godteri er frukt. En sjelden gang får hun noe som ligger tilgjengelig eller henger etter fra kvelden før, unger er jo ikke dumme. Hun vet jo hva alle andre spiser.

Jeg er mer opptatt av hennes generelle kosthold, enn en sukkerbombe her og der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er et veldig lite flertall som "propper" barna med sukkertøy og godteri.

Duh. Mindretall, selvfølgelig! :klaske:

AnonymBruker
Skrevet

Storesøsken spiser ikke godteri hvis du ikke gir det til dem. Lær dem opp om sukkeret og dets dødelige virkninger på kroppen. Start med å utdanne deg selv. Det er farligere enn du tror.

AnonymBruker
Skrevet

Stay cool. Stay away from sugar.

AnonymBruker
Skrevet

"Vær kul, avstå fra sukker"

Kanskje det kunne vært slagord i en holdningskampanje i barnehagen.

Skrevet (endret)

Mange næringsstoffer er farlige i store mengder, både makro- og mikronæringstoffer. Det er liten vits i å " introdusere" sukker til barn, men de fleste oppdager det i løpet av de første leveår, via barnehage, besteforeldre, eldre søsken og at de ser andre rundt dem spise det. Jeg tror i alle fall ikke på å nekte barn sukker, men å begrense mengden og hyppigheten av det.

Vil selvfølgelig nekte en ettåring sukker, men når de blir 2 og 3 år føler jeg at det meste av mat kan inngå i et sunt og balansert kosthold, så lenge det er med måte. Men jeg ville aldri ha kjøpt snop til et så ungt barn, det får eventuelt komme i en naturlig situasjon, som bursdager osv der alle andre spiser denne type mat.

Endret av Lillemini
AnonymBruker
Skrevet

Der kom søskenunnskyldningen ja! Storesøsken MÅ ikke spise godteri hele tiden bare fordi de er eldst. Og bare fordi storebror synes det er "urettferdig" og trist at lillesøster ikke får smake (det skjedde her med påskeegget) så er det jo mulig å snakke med barnet om at alt ikke alltid er likt og at babyer ikke spiser sånt. Jeg har snakket med folk som har gitt barn alt ned i 5 mnd alderen ordentlig godteri kun fordi storesøsken har lyst til å dele osv! Små barn ønsker gjerne å putte alt i munnen sin og mange får dårlig samvittighet av å ikke gi dem det du selv eller andre spiser. Får de like dårlig samvittighet av å ikke dele kaffen sin mon tro? Evt om de drikker ett glass vin eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 334b3...ebf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...