Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #1 Skrevet 22. august 2004 Har så lyst til å "arve" navnet til mormoren min, men så lurer jeg på om dette er lov, evt. hvordan man får det? Må antagelig sende noen søknadspapirer til en eller annen instans, men hvilken og kan mannen min også ta over navnet?
Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #3 Skrevet 22. august 2004 Dersom din mormor har et navn som er sjeldent, at færre enn 200 ersoner i Norge har dette navnet må hun godkjenne at du får det. Hvis det ikke er slik, kan du ta navnet ved å sende inn et skjema til forlkeregisteret.
Polly Ester Skrevet 22. august 2004 #4 Skrevet 22. august 2004 Om det er et "vernet" etternavn må du vise slektskap til navnet ellers får du negativt svar ved å søke. Evt. kan du få tillatelse fra alle som heter det...
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2004 #5 Skrevet 22. august 2004 Dersom din mormor har et navn som er sjeldent, at færre enn 200 ersoner i Norge har dette navnet må hun godkjenne at du får det. Hvis det ikke er slik, kan du ta navnet ved å sende inn et skjema til forlkeregisteret. Trenger ikke godkjennelse om det er nært slektskap til navnet. Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. I de tilfellene der man trenger godkjennelse (fordi man ikke er i slakt), må man forøvrig ha dette fra ALLE 200. Navneloven: http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#3 Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker.
Kittykat Skrevet 22. august 2004 #6 Skrevet 22. august 2004 Du må ta kontakt med folkeregisteret og få en søknad. Jeg har selv skiftet etternavn. Jeg tok mine avdøde besteforeldres etternavn. Mine besteforeldre skiftet etternavn, men min far beholdt det opprinnelige etternavnet. Siden min familie er de eneste som har dette etternavnet i Norge, så er det rettsbeskyttet og jeg måtte søke om tillatelse fra de andre om jeg kunne ta det.
Polly Ester Skrevet 22. august 2004 #7 Skrevet 22. august 2004 Siden min familie er de eneste som har dette etternavnet i Norge, så er det rettsbeskyttet og jeg måtte søke om tillatelse fra de andre om jeg kunne ta det. Holdt det ikke å dokumentere slektsskapet? Jeg skulle ta mormors navn for noen år siden, men hadde ikke papirer på at hun virkelig het XXX før hun giftet seg. Jeg måtte ha bevis på både hennes pikenavn og at hun var min mormor. Det sto ikke på fødselsattesten, så jeg fikk ikke byttet navn da. Nå har jeg vigselsattesten hennes og de andre papirene i orden, så nå kan jeg skifte. Eller?
Polly Ester Skrevet 22. august 2004 #8 Skrevet 22. august 2004 Men, nå søkte jeg på navnet hennes, og det er 3, 2, 1 eller 0 personer som har det etternavnet, så det er ikke så mange å spørre hvis jeg må det... Søskenbarnet mitt byttet til det navnet tidligere i år, så jeg tror det holder med dokumentasjon på at hun het det og at dere har slektsskap...
Kittykat Skrevet 22. august 2004 #9 Skrevet 22. august 2004 Holdt det ikke å dokumentere slektsskapet? Jeg antar at jeg måtte få tillatelse fordi det er rettsbeskyttet. Jeg fikk samme saksbehandler som den ene broren min og han husket jo denne saken da jeg kom og skulle bytte og. Så der og da ble jo egentlig slektsskapet dokumentert. Men tillatelsen var vel pga rettsbeskyttelsen.......tror jeg. Husker ikke, det er 3-4 år siden.
Vimsevips Skrevet 22. august 2004 #10 Skrevet 22. august 2004 Kittykat,- reglene er endret etter at du skiftet navn. Det kom ny navnelov 1.1.2004 Gå på Folkeregistret/Ligningskontoret, der får du navneendringsskjema. Det enkleste vil være om du skifter navn først. Så kan din mann/samboer ta dette navnet etter at du har skiftet. Som samboer, om du er det, kan man ta samboers etternavn, selv om det er beskyttet, kriteriene er minimum 2 års samboerskap (dette ser de av adressene i Folkeregisteret, du trenger ikke ta med noe), eller felles barn. I dette tilfellet har også Folkeregisteret alle data, så da trenger dere heller ikke ta med noen papirer. Så om dere er samboere og navnet er beskyttet må han fylle ut navneendringsskjema og få din underskrift på at han kan ta ditt beskyttede navn. Han trenger ikke underskrift av alle 200.
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #11 Skrevet 22. august 2004 Takk for alle svarene! Vet jammen ikke hvor mange som har dete navnet, men siden det kommer fra vår finske slekt, kan jeg ikke tenke meg at det serlig mange med dette navnet i Norge. Kan man finne ut på nett, hvor mange som har de forskjellige etternavnene?
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2004 #12 Skrevet 22. august 2004 Takk for alle svarene! Vet jammen ikke hvor mange som har dete navnet, men siden det kommer fra vår finske slekt, kan jeg ikke tenke meg at det serlig mange med dette navnet i Norge. Kan man finne ut på nett, hvor mange som har de forskjellige etternavnene? www.ssb.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå