AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 Vi vurderer å kjøpe hus i Oppegård. Hvilke områder er bra? Vi har bl.a. sett på Greverud. Hvordan er det der? Har hørt at Kolbotn ikke er det beste stedet. Leste at mye av gjengfolket fra Holmlia har beveget seg dit (tror dog det var en forumtråd fra 2007). Stemmer det? Hva med Langhus? Eller bør vi ta steget og flytte helt til Ski? Vi kommer til å jobbe i Oslo-/Lysaker-området, så nærhet til toget er bra. Gjerne et bussalternativ også, da jeg er litt skeptisk til å være avhengig av NSB. Vi ønsker et rolig sted der det er trygt for barn å vokse opp, og der skolene er gode. Hvordan er de ulike barneskolene i området? Og hva med barnehager? ALL info mottas med takk! (Vi har også fundert på Asker, men er ikke kjent er heller, og er litt skeptisk til om det er mye snobberi, men det varierer sikkert veldig med hvor man bosetter seg. Fortell meg gjerne litt om det også!) Anonymous poster hash: fe331...9c9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Har dere barn nå? Det er ledige plasser i barnehage på Langhus, men er ganske fullt i Ski feks. Tidsmessig skiller det ikke så mye mellom Langhus-Greverud, men fra Ski og Kolbotn går det flere tog. Vi trives godt i området. Det er rolig, alt er relativt greit tilgjengelig og det er (utrolig nok) sjelden det er virkelig krise med toget.Anonymous poster hash: f5416...bc4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Vi har ikke barn ennå, så det blir jo en del år til det er aktuelt med skoler. Er det noen "skumle" eller tvilsomme områder vi bør holde oss unna? Anonymous poster hash: fe331...9c9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Næh, ikke som jeg har vært borti. Jeg liker Langhus/Ski bedre enn Kolbotn/Oppegård, men det er fordi Ski har litt mer interessant senter (og knallfin kino). Men Kolbotn har bedre spisesteder, der dr Ski ganske stusselig. Uansett er det små avstander og ganske grei kollektivtrafikkdekning. Anonymous poster hash: f5416...bc4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Har bodd og jobbet begge steder. Syns begge steder er gode valg, men personlig synes jeg Langhus/Ski er hakket koseligere, og har bedre utvalg i butikker. I 2020 skal jo også Follobanen være på plass, og det skal ta 11(?) min med direkte tog fra ski til Oslo. Jeg heller altså mot ski tror jeg ;-) Anonymous poster hash: 0281d...1e7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Kolbotn er kjempefint, ingen skumle gjenger her nei. Tårnåsen og Sofiemyr anbefales også! Anonymous poster hash: 1ef68...216
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 Jeg bor på Greverud. Vi har bodd her ett år nå og vi stortrives! Mange barnehager å velge mellom, skogen like ved, skiløyper om vinteren og Gjersjøen/Ingierstrand om sommeren. Det skal bygges nytt senter her om ikke lenge. Regner med du finner informasjon på nett Kolbotn er også fint, trivdes også godt der og kjenner meg ikke igjen det du skriver om Holmlia. Anonymous poster hash: 70cc3...762
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #8 Skrevet 12. april 2015 TS her. Tusen takk for info! Det er så vanskelig å vite når man har bodd midt i Oslo i 10 år, og ikke er kjent i områdene utenfor i det hele tatt. Vingler veldig mellom å tenke at Ski er fryktelig langt unna, og at det ikke er så gærnt likevel. Follobanen er jo et godt argument for å velge Ski, men det blir jo noen år til den er klar. Ellers har jeg inntrykk av at Ski er storsenteret, og that's it. Jeg har lyst til å ha et lite og koselig sentrum i nærheten, med et par kafeer og kanskje en liten gågate. Finnes det i Ski? Greverud har kanskje ikke så mye sentrum på den måten eller? Anonymous poster hash: fe331...9c9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #9 Skrevet 12. april 2015 Greverud, Oppegård og Langhus har ikke direkte sentrum. Dvs, på Langhus er det et lite senter med en kafé og noen butikker, men det er ikke akkurat veldig spennende. Jeg tror ikke egentlig det er så stor forskjell på strekningen Ski-Kolbotn, så jeg ville vel heller ha sett meg etter en bolig og dt nabolag som falt i smak. Det var i hvert fall den innfallsmetoden vi brukte, og havnet et sted der det er kort vei til det meste.Anonymous poster hash: f5416...bc4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #10 Skrevet 12. april 2015 Bøleråsen på Langhus er attraktivt på Langhus hvertfall. Greverud (Oppegård) er også fint. Ingen av de har særlig sentrum i gangavstand annet enn typisk nærsenter. Langhus nærsenter har kafé/interiørbutikk (som er ganske ok faktisk), og typiske andre butikker som apotek osv. Også kort vei til ski. Personlig ville jeg valgt Langhus (Bøleråsen), da man også får mer for pengene. I fremtiden blir det også kortere til Follobanen.Anonymous poster hash: f684b...b50
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #11 Skrevet 12. april 2015 TS her. Tusen takk for info! Det er så vanskelig å vite når man har bodd midt i Oslo i 10 år, og ikke er kjent i områdene utenfor i det hele tatt. Vingler veldig mellom å tenke at Ski er fryktelig langt unna, og at det ikke er så gærnt likevel. Follobanen er jo et godt argument for å velge Ski, men det blir jo noen år til den er klar. Ellers har jeg inntrykk av at Ski er storsenteret, og that's it. Jeg har lyst til å ha et lite og koselig sentrum i nærheten, med et par kafeer og kanskje en liten gågate. Finnes det i Ski? Greverud har kanskje ikke så mye sentrum på den måten eller? Anonymous poster hash: fe331...9c9 Ja, det er gågate med kafeer, blomsterbutikk osv i ski. Ikke kjempelang og fancy, men helt ok Vi jobber i Oslo, og man kan enten ta toget eller kjøre. Uten kø bruker vi ca 15-20 min. Med kø.. Litt mer Men det er hipp som happ når det gjelder Langhus kontra Oppegård. Som sagt, min stemme går til Langhus. Lykke til.Anonymous poster hash: f684b...b50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå