AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 Hei. Dere som har ufør, har dere hund? Kan man klare og ha hund med kun 15.000 utbetalt i mnd? Og hva slags rase har dere? Anonymous poster hash: ba208...985
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Om man kan klare det økonomisk sett er helt avhengig av utgiftene dine. Med 15k utbetalt kan du sitte igjen med alt fra 12 til 1k etter at faste utgifter er betalt, så det er vanskelig å svare på. Min samboer og jeg er begge arbeidsledige og har hund, vi får for tiden utbetalt ca 18k per måned. Den første og andre måneden med hund koster mye. Inkludert innkjøpsprisen for selve hunden brukte vi vel rundt 15-16k for alt av utstyr og mat. Deretter synker kostnadene drastisk, og nå hadde vi fint klart å bruke under 500 i måneden på hunden. Vi velger derimot å bruke mer, da vi er glad i å kjøpe nye leker og godbiter. Psykisk sett er det utrolig bra for oss å ha hunden. Den tvinger oss ut flere ganger om dagen, og vi har ikke lenger muligheten til å ligge og dra oss i sengen uten ork til å gjøre noe annet. Sånn sett vil jeg absolutt anbefale deg som ufør å undersøke muligheten for å ha hund, men det forutsetter såklart at du er fysisk frisk nok til å gi den mosjonen den trenger hver dag, eventuelt få noen andre til å gjøre det. Anonymous poster hash: 64180...db0
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Jeg har utbetalt 16000 i 100% jobb, og har hund(stor rase). Blir ca 400kr i mnd(mat+forsikring). Anonymous poster hash: fd0b8...145
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Takk for svar. Selve innkjøp av hund har jeg råd til for jeg har spart i mange år til hund. Men det at jeg mulig skal søke om ung ufør, og jeg skal ha hund. Nav sier jeg muligens får 15.000 utbetalt etter skatt i mnd, mulig mer hvis jeg jobber ved siden av. Kommer nok til og ha ca 9000,- faste utgifter i mnd. Resten må gå til utstyr og mat til hunden. Anonymous poster hash: ba208...985
Skywise Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Nå er ikke jeg ufør, men hundehold er det du gjør det til. Velger du en liten rase som er jevnt over lite disponert for sykdom og fôrer med rimelige alternativer (trenger ikke være dårlig fôr selv om det ikke koster skjorta), slipper du billigere unna enn om du kjøper en stor, sykdomsutsatt rase og kun fôrer på orijen f.eks. Det du må betale hver måned er forsikring, mat og bæsjeposer, - ellers blir det gjerne noen tusenlapper her og der til veterinæren og i utstyr i året. Bruker sjeldent en tusenlapp en gang på mine i mnd, og jeg har to hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Jeg er ufør, men deler utgiftene med en mann som er i full jobb. Det som har kostet mest er veterinærutgifter pga kroniske allergiplager, med påfølgende utredninger og utprøving av dyre behandlinger. Etter mange dyre forsøk, har vi endt opp på det eneste som var effektivt for vår hund - kortison. I tillegg måtte hunden steriliseres pga innbildt drektighet med ekstreme atferdsendringer, som igjen førte til urininkontinens, som igjen må medisineres. Hunden såiser sikkert for ca 500 kr i måneden. Vi har sikkert brukt 25 000 i året på hunden. Får man en frisk hund, kan det bli betydelig rmeligere, men det vet man gjerne ikke på forhånd. Om man går på en minstesats, så kan det bli trangt.Anonymous poster hash: 7e0d7...589
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 Takk for alle svar. Tror jeg skal klare og ha hund med 15k i mnd. Har set på rasen Whippet, og det regnes som en ganske frisk rase. Anonymous poster hash: ba208...985
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå