Gå til innhold

Hvor farlig er det egentlig

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Hvor farlig er det egentlig å fråtse én dag i uka? Om man spiser veeldig sunt, og regelmessig + at man trener 3/4 ganger i uka, hvor farlig er det egentlig da å spise godt og usunt på lørdag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Unknown
Skrevet

Jeg mener ikke at man skal dytte i seg 1kg smågodt hver lørdag, men en viss mengde gjør vel ikke så mye? Legger man på seg av det?

Skrevet

om du inntar flere kalorier enn du bruker så legger du på deg ja.

Skrevet

Jeg mener ikke at man skal dytte i seg 1kg smågodt hver lørdag, men en viss mengde gjør vel ikke så mye? Legger man på seg av det?

Man legger på seg hvis man spiser mer enn man forbrenner. Det skal imidlertid ganske mye ekstra energi til for å legge på seg 1 kg fettvekt. Det koster blant annet en del energi for kroppen å opprette fettlageret.

De fleste klarer ikke være asketer hele tida, så kos deg med godteri av og til du. Det gjør jeg også, men jeg sykler så mye at det ikke er noe problem å holde vekta.

Gjest Unknown
Skrevet

om du inntar flere kalorier enn du bruker så legger du på deg ja.

Så man legger på seg av å fråtse 1 dag i uka? grr

Skrevet

Så man legger på seg av å fråtse 1 dag i uka? grr

jau om det fører til at du ligger i kalori overskudd fra uke til uke så er det ikke utenkelig at du får litt ekstra fett på kroppen hver måned

Gjest chisandra
Skrevet

Regnestykket er såre enkelt: Mer kalorier ut enn inn.

Men jeg mener det er veldig smart å ha en dag i uka der tøylene er litt slappere enn ellers, innenfor rimelighetens grenser. :)

Skrevet

Det spørs jo helt hva du vil.. Skal du ned i vekt er det dumt å gå helt bananas en gang i uka selvom det er greit å kose seg litt ekstra. Skal du derimot opp eller holde vekta vedlike har det mindre å si. Også spørs det helt hva du mener med å fråtse, og har det hatt en negativ effekt til nå?

AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt, nei.

1 kg fett = 7000 kalorier. Så om du spiser det du skal den dagen, pluss 7000 kalorier på en dag, så har du 1 kg fett.

MEN, hvem klarer det? Ingen normale folk...

Det er viktig å ha en dag i mellom, eller en dag i uka hvor du koser deg, hvis ikke sprekker du og ødelegger alt. Alt med måte, så klart :)

Anonymous poster hash: 03aaf...8db
Gjest Runforit
Skrevet

Hvor farlig er det egentlig å fråtse én dag i uka? Om man spiser veeldig sunt, og regelmessig + at man trener 3/4 ganger i uka, hvor farlig er det egentlig da å spise godt og usunt på lørdag?

Farlig?

Hvor har du fått den informasjonen?

Tenker du på at karius og baktus kan råtne tennene dine? Kan det skje noe verdenskrise? Vil jorden gå under?

AnonymBruker
Skrevet

Farlig?

Hvor har du fått den informasjonen?

Tenker du på at karius og baktus kan råtne tennene dine? Kan det skje noe verdenskrise? Vil jorden gå under?

Herregud, nå må du se på konteksten her. "Farlig" i seg selv var kanskje ikke det mest treffende ordet å bruke her, men du skjønner vel hva som var ment?

Anonymous poster hash: 492b2...bb9

Gjest Runforit
Skrevet

Herregud, nå må du se på konteksten her. "Farlig" i seg selv var kanskje ikke det mest treffende ordet å bruke her, men du skjønner vel hva som var ment? Anonymous poster hash: 492b2...bb9

Jeg blir bare litt oppgitt av alle disse trådene er folk er helg hysteriske om en is her, en sjokoalde der eller en dag i uka der de spiste litt ekstra eller drakk litt alkohol.

Man skjønner vel selv at det er logisk at en matvare, en kveld med alkohol eller en dag der en spiser litt mer enn ellers ikke påvirker en shit så lenge en ellers spiser sunt og normalt og trener jevnt.

• Liker 3
Skrevet

Eksempel: Hvis du søndag - fredag sammenlagt ligger i underskudd 2000 kcal. Og så fråtser du på lørdag slik at du den dagen ligger i overskudd 3000 kcal. Da har du ligget 1000 kcal i overskudd hele uken. Altså alt du har slanket deg søndag til fredag, har du lagt på deg igjen på lørdag og mer til. Du går OPP i vekt. Ikke mye, men sakte og sikkert.

Skal du fråtse og likevel gå ned i vekt, må du altså passe på at du sammenlagt går i underskudd slik at vekten går nedover. Og går du 23 kcal i underskudd i uka, så sier det seg selv at det tar noen år før du kommer inn i drømmebikinien.

Om fråtsingen er en liten sjokolade, er det selvsagt en annen sak, men da heter det ikke fråtsing.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er ofte at man spiser usunt fra morgen til kveld på en "kosedag". Pannekaker til frokost, pasta til lunsj, pizza til middag og en haug med godteri på kvelden, det blir alt for mye.

Jeg tenker sånn at hvis jeg skal kose meg f.eks pizza en lørdagskveld så kan jeg ikke spise masse godteri i tillegg, må være enten eller. Hadde jeg spist alt jeg hadde lyst på på en lørdag så hadde jeg garantert gått opp i vekt. Jeg prøver å spise normalt frem til middag på lørdager, så velger jeg hva jeg skal kose meg med på kvelden, godteri eller feit mat.

Anonymous poster hash: 6aae1...ac7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bare litt oppgitt av alle disse trådene er folk er helg hysteriske om en is her, en sjokoalde der eller en dag i uka der de spiste litt ekstra eller drakk litt alkohol.

Man skjønner vel selv at det er logisk at en matvare, en kveld med alkohol eller en dag der en spiser litt mer enn ellers ikke påvirker en shit så lenge en ellers spiser sunt og normalt og trener jevnt.

Jada, men hvis man "fråtser" en dag i uken så er det kanskje snakk om litt mer enn en is.. Og da kan det være "farlig".

Anonymous poster hash: 492b2...bb9

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jada, men hvis man "fråtser" en dag i uken så er det kanskje snakk om litt mer enn en is.. Og da kan det være "farlig".Anonymous poster hash: 492b2...bb9

Og som mange sier så spiller det ingen rolle om det er snakk om en dag i uka eller litt hver dag. Spiser du mer enn du forbrenner gjennom uka, månende og året så legger du på deg.

Endret av Runforit
Skrevet (endret)

la oss si man ligger i kalori balanse 6 dager i uka, så fråtser man den syvende dagen med mcdonalds, potetgullposer, store melkesjokolade plater , 1,5 liter cola, og smågodt. la oss si vi får i oss 2000 kalorier over det man bruker i løpet på den syvende dagen. om dette mønsteret er det samme hver uke så vil de si at man har nesten gått opp 1kg i fett på 1 måned. på et år blir det 12 kg fett. på 5 år blir det da 60kg ekstra fett. så det baller seg på selvom man bare fråtser 1 dag i uka

det er jo ikke så ille, kunne vært verre. om man f.eks fråtser hver dag....

Endret av WubWub
  • Liker 1
Gjest The damned
Skrevet

Spørs hva man mener med å fråtse det.

Er det hele dagen? Eller er det litt mer usunne valg i løpet av én dag?

Hvis man går helt bananas og spiser pannekaker til frokost, mcdonalds/junk food til lunsj, pizza til middag og chips og sjokolade ellers så bør man begrense seg litt tenker jeg.

For eksempel en hamburgermeny på mcdonalds blir jo fort 1000 kalorier, og det er en rimelig stor del av kaloribehovet.

Selv så spiser jeg stort sett normale måltider på slike dager, for usunn mat har masse kalorier, men man blir ofte ikke mett og skulle jeg spist slik som i eksemplet mitt så hadde jeg blitt dårlig.

Men ellers er det ingenting i veien med å kose seg litt så lenge det ikke blir for mye.

Skrevet (endret)

For eksempel en hamburgermeny på mcdonalds blir jo fort 1000 kalorier, og det er en rimelig stor del av kaloribehovet.

En big mac meny gir 1700 kalorier. For ei aktiv kvinne vil det si at 84% av det daglige energibehovet er mettet.

Endret av WubWub

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...