Gå til innhold

Ekser og gamle elskere - ber man dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når eksen man var kjæreste med i fem år, fortsatt er en god venn og en del av den selvskrevne vennegjengen, man ber ham i bryllupet da?

Hva med gode venner man har hatt seksuelle forhold til? Ber man dem?

Dette er jo mennesker man er glad i, selv om man har valgt å ikke leve med dem. Mennesker man ser på som gode venner, og som er der i hverdagen.

Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller første jeg ville avklart i en slik situasjon er hva partneren mener om dette. Hvis han du skal gifte deg med synes det er greit om ekser blir invitert, så bør det vel være greit. Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke invitere dem, hvis dere er enige om det, og de er naturlig del av venneflokken.

Det viktigste av alt er åpenhet dere imellom når slike ting skal planlegges. Det er dere sammen som bestemmer hvem som skal inviteres.

I de bryllupene jeg har vært i kan jeg ikke se for meg at ekser skulle bli invitert på grunn av dårlig forhold. Hvis forholdet er bra hadde jeg sett på det som helt naturlig.

Skjermen

Skrevet

Jeg var i et bryllup der brudens eks var invitert fordi han var en av bestekameratene til brudgommen. Hvis det er ok for begge så vil jeg tro at det er greit.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Hvis det er ok for både bruden og brudgommen, så synes jeg det er helt ok. Har selv vært i bryllup til en eks. Det er mange år siden vi var sammen og vi har tilhørt samme vennegjeng siden.

Skrevet

Dersom en er naturlige venner alle sammen, kan det da ikke være noe i veien for det.... dersom dere begge syns det er greit, naturligvis.....

Skrevet

Hvis de er en naturlig del av vennegjengen, ja, hvorfor ikke? Det må selvsagt være avklart med den andre part, enten dette er brud eller brudgom, og man forutsetter at alle er ferdig med gamle følelser etc. men jada, det må da gå bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sinerer på de andre innlegga her.

Hvis det er naturlig å be dem på bakgrunn av dem posisjonen de har i vennekretsen i dag er det irrelevant om en av dere har delt seng med dem.

Min eks var forresten min manns forlover da vi gifta oss.

Skrevet

Jeg er litt uenig her da, hvis det er en eks man fortsatt har kontakt med, er i samme vennegjeng etc synes jeg allikevel man skal tenke seg godt om. Hvordan blir det f.eks å møte den gamle svigerfamilien som man ikke har sett siden de var et par? Dette kan bli ganske kunstig for alle parter! Er det en naturlig setting å treffes i? Har brudeparet i det hele tatt tenkt på dette, jeg ville iallefall ikke ønsket at 'gamle dager' før min tid hadde blitt et tema på min bryllupsdag. Uansett hvor avklart forholdet er, og hvor gode venner nye og gamle kjærster er - synes jeg ikke bryllup er et sted for eks kjærester. Særlig hvis det har vært lange, seriøse forhold der de faktisk hadde planlagt en fremtid sammen. Nei, ekser syens jeg ikke har noe å gjøre i bryllup - det har ingenting med hvor hyggelige eller hvor godt forhold man måtte ha seg imellom. Ingen tvil!

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei' date=' ekser syens jeg ikke har noe å gjøre i bryllup - det har ingenting med hvor hyggelige eller hvor godt forhold man måtte ha seg imellom. Ingen tvil![/quote']

Så hele vennegjengen skal inviteres, med unntak av eksen?

Tåpelig, spør du meg.

Skrevet

Det blir veldig kunstig om man inviterer hele vennegjengen men ikke det ene. Dersom begge synes eksen skal inviteres, er det vel bare å invitere!

Skrevet

Dersom man velger å invitere alle andre fra vennegjengen blir det noe påfallende, men jeg mener fortsatt at ekser i utgangspunktet ikke har noe der å gjøre... Sålenge det er avklart og man er enige om at det er greit for begge parter - da er det vel ingen grunn til ikke å invitere. Men jeg tror det er noe man bør tenke gjennom og kjenne på i forkant uansett, det viktigste er at man er forberedt på situasjoner man kan oppleve som ubehagelige der og da.....

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Hvordan blir det f.eks å møte den gamle svigerfamilien som man ikke har sett siden de var et par? Dette kan bli ganske kunstig for alle parter! Er det en naturlig setting å treffes i?

Jeg møtte min eks' foreldre, besteforeldre og søsken mer eller mindre for første gang siden bruddet i bryllupet hans. Uten at det var noe problem eller kunstig på noe vis. En god klem og oppdatering om hva vi gjorde nå, men ingen mimring om gamle dager. Jeg merket at brudens venninner var litt avventende til å ta kontakt, uten at det plaget meg. Det viktige for meg var at bruden faktisk syntes det var ok at jeg var der, noe jeg tok en skikkelig prat med brudgommen om før jeg sa ja takk til invitasjonen. Og det syntes hun. Fortid er faktisk iblant akkurat det - fortid.

Skrevet

Så fint - men da er det jo tenkt igjennom i forkant, av alle parter og det er jo kjempefint. Det har nok mye med hvordan eksen håndterer hele greia. Jeg ønsker ikke eksen der, mye fordi hun kan være ganske taktløs i mange sammenhenger.... ' gjør han fortsatt sånn og slik ' er ikke det jeg ønsker å diskutere med henne uansett hvor avklart forholdet er dem imellom. Jeg finnes ikke sjalu, men det irriterer meg allikevel at hun ikke tenker lenger enn sin egen nese.. Tror ikke hun gjør det for å være ekkel. Jeg omgås henne med jevne mellomrom og det er helt greit sålenge jeg forholder meg til henne som en i vennegjengen uten at hun stadig må minne meg på at hun er eksen. Hun er hyggelig nok ellers!! Har ikke lyst til å forholde meg til det i bryllupet vårt ganske enkelt!

Skrevet

Er denne eksen eller tidligere elskeren en nær venn av en av brudeparet, så går jeg ut i fra at den andre parten også kjenner denne ganske godt. Og er det uproblematisk med vennskapet, så er det vel ingen grunn til at denne eksen ikke skal få komme i bryllupet når alle andre i gjengen får komme.

De fleste skjønner nok at det ikke skal snakkes om ekser og tidligere forhold i bryllupet. At de er der er opp til brudeparet selv, ikke om familien vil synes det er rart.

Er det derimot et snev av sjalusi inne i bildet fra før, da bør eksen ikke komme.

Jeg er ikke venn med noen ekser, hverken mine eller hans, så ekser og tidligere elskere hadde ikke vært velkomne i vårt bryllup. Men at andre har det på en annen måte, det har jeg ikke problemer med.

Skrevet

Vi kommer til å invitere en av hans ekser, fordi hun fremdeles er en god venninne, og begges frisør (fordi hun er venninne). Regner med at hun hjelper meg med håret etc, så vi har et fint forhold. Forholdet mellom henne og svigers er nokså kjølig, men det var det da de var sammen for 10 år siden også... Så regner ikke med at de kommer til å snakke så mye sammen, men med 80 gjester så er det nok av andre å forholde seg til.

Inviterer ikke min eks, jeg hadde syntes det ble for sært, i tillegg til at jeg nesten ikke har hatt kontakt med ham de siste 2-3 årene.

Catzy

Skrevet

Takk for fine innspill!

Nå har det seg heldigvis sånn at vi begge har ekser som vi er gode venner med, og som vil være naturlig å invitere, så sånn sett "står vi likt". :wink:

Skrevet

Ekser og gamle elskere - ber man dem?

NEI!!!!

Skrevet

Jeg mener at så lenge ekser/x-elskere fortsatt er med i vennekretsen og alle aksepterer at det er greit blir det jo helt rart å ikke be dem i bryllupet. Da treffes man sikkert med jevne mellomrom allikevel, og alle parter har lært seg å leve med det... Min kjæreste er fortsatt kompis med ei eks, og det er klart vi inviterer henne i bryllupet. Det samme gjelder for meg.

Skrevet

Ja, selvsagt - alle seksten! :tunge1: I tillegg inviterte vi tannlegen, politimesteren og statsministeren. Og alle overnattet i brudesuiten.

Fra spoek til alvor - nei, det synes jeg ikke passer seg. Fokuset den dagen er jo paa brud og brudgom, som en enhet, ikke deres tidligere liv som elsker/kjaereste med andre. Selv om man omgaas og er venner, er det vel sjeldent at man er bestis med eksen. Man kan vel heller moetes i andre sammenhenger?

Skrevet

Jeg synes det er greit å invitere ekser og tidligere elskere jeg, dersom de blir invitert fordi de er nåverende venner. Kunne aldri tenkt meg å invitert noen av dem FORDI de er ekser og tidligere elskere...hvis noen skjønner hva jeg mener. Det blir litt feil.

Vi kommer til å invitere en eks i vårt bryllup. Han er en god venn av samboeren (har vært i mange år), og er nå samboer med en av mine beste venninner. Vi har ikke noe usnakket noen av oss, vi hadde et relativt kort forhold, og det ville vært fullstendig unaturlig å ikke invitere han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...