AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 Jeg har lyst på en klassisk bysykkel, som de fine damene i København og Amsterdam har. Den skal ikke brukes til trening, men som et framkomstmiddel og til koseturer. Jeg har sett en kjempefin sykkel med 3 gir som jeg har veldig lyst på. Men hvordan er det å ha sykkel med kun 3 gir? Er det dumt av meg å kjøpe det? Anonymous poster hash: ed783...b33
Wiggins Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Jeg har lyst på en klassisk bysykkel, som de fine damene i København og Amsterdam har. Den skal ikke brukes til trening, men som et framkomstmiddel og til koseturer. Jeg har sett en kjempefin sykkel med 3 gir som jeg har veldig lyst på. Men hvordan er det å ha sykkel med kun 3 gir? Er det dumt av meg å kjøpe det?Anonymous poster hash: ed783...b33 Så sant du ikke bor et sted der det er veldig flatt og sykkelen kun skal brukes der, er det dumt av deg å kjøpe en sånn sykkel. For en som ikke har noe forhold til sykler kan det høres ut som 24 gir er alt for mye. Norge er imidlertid stort sett veldig kupert, og med 24 gir eller mer har du alltid muligheten til å finne et gir som er akkurat passe i forhold til hvor bratt det er/hvor tungt det er å trå. Med bare tre gir vil du veldig ofte oppleve at det er tungt å trå, eller at du må gå av, eller at du gjerne skulle jatt et tyngre gir når det går slakt nedover. 1
Wiggins Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Jeg har lyst på en klassisk bysykkel, som de fine damene i København og Amsterdam har. Den skal ikke brukes til trening, men som et framkomstmiddel og til koseturer. Jeg har sett en kjempefin sykkel med 3 gir som jeg har veldig lyst på. Men hvordan er det å ha sykkel med kun 3 gir? Er det dumt av meg å kjøpe det?Anonymous poster hash: ed783...b33 En ting til: København og Amsterdam er paddeflate byer, det fins ikke slikt terreng i Norge.
Tante-Sofie Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Du bør også tenke på vekten på sykkelen. Disse bysyklene for damer med tre gir er blytunge. De fungerer greit i paddeflate byer, som Wiggins sier", men det vil være enormt mye lettere for deg å sykle på en sykkel som veier 10-12 kg og har 21 gir enn en som veier 17-20 kg og har 3 gir. Jeg tror det fort vil drepe all sykkelglede.
Sølvrosen Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Jeg hadde en fin damesykkel med sju gir, kurv og kjolenett, og jeg var veldig fornøyd, bortsett fra at det var litt tungt i bratte bakker. Så flyttet jeg til en annen del av byen, slik at jeg måtte sykle en av de lengre bratte bakkene daglig. Etter et par uker hadde jeg så vondt i kneet at jeg ble nødt til å kjøpe en lettere og mer fornuftig sykkel med mange gir om jeg skulle fortsette å sykle. Det tok bare noen uker før kneet var helt fint igjen. Moralen er, ikke kjøp fin damesykkel om du bor i en normal norsk by. Du kan kjøpe en ganske fin, lett sykkel med mange gir, male den i en frisk farge og henge på en kurv. Du får også kjøpt en beskyttelse for kjedet og kjolenett til hjulet om du tror du trenger det. Et godt sete kan også kjøpes, og det er ikke så vanskelig å montere.
Supraspinatus Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Du kan jo kjøpe deg en slik fin damesykkel med elektro-hjelpe-motor. Selv har jeg en bysykkel med bare ett gir, eller rettere sagt, ingen gir. Kun en utveksling. Det fungerer helt greit selv om pulsen stiger fint i bakker. 1
Wiggins Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 En viktig ting som jeg glemte: En tradisjonell dame-ramme har ikke overrør, antakelig for at det skal værd mulig å sykle med skjørt eller kjole. Et overrør gjør imidlertid konstruksjonen mye mer stabil og stiv, derfor må en dame-ramme være mye tyngre for å være like solid. En klassisk damesykkel veier fort 17-18 kg, mens du kan få en herresykkel/vanlig sykkel som veier 12-13 kg til 5000. Du vil merke STOR forskjell på disse to. Ett gir kan fungere hvis man bor et sted det er rimelig flatt eller er vanvittig sterk i beina. For en gjennomsnittlig kvinne som vil ha en sykkel til å komme seg fram uten å slite seg ut vil jeg sterkt anbefale minst 24 gir.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #8 Skrevet 11. april 2015 Hei sykkelsnobber! Jeg vokste opp med sykler med to gir (man måtte tråkke bakover, og derved bremse, for å skifte gir). Det gikk helt fint, og konsekvensen var at jeg fikk sterke, veltrente ben. Etter hvert fikk jeg en sykkel med tre gir. Den var fantastisk, og alt ble så mye lettere. Man må ikke ha mer enn tre gir for å komme seg frem. Er det ikke greit å få bitte litt trening av å forflytte seg da? Jeg er lei dette utstyrssnobberiet.Anonymous poster hash: b7ef1...57d 3
Wiggins Skrevet 11. april 2015 #9 Skrevet 11. april 2015 Hei sykkelsnobber! Jeg vokste opp med sykler med to gir (man måtte tråkke bakover, og derved bremse, for å skifte gir). Det gikk helt fint, og konsekvensen var at jeg fikk sterke, veltrente ben. Etter hvert fikk jeg en sykkel med tre gir. Den var fantastisk, og alt ble så mye lettere. Man må ikke ha mer enn tre gir for å komme seg frem. Er det ikke greit å få bitte litt trening av å forflytte seg da? Jeg er lei dette utstyrssnobberiet.Anonymous poster hash: b7ef1...57d Det er overhodet ikke snobberi å ha mange nok gir til å kunne holde passelig tråkkfrekvens hele tida, og dermed unngå kneskader. Jeg vokste opp med en sykkel med ett gir, og ble dermed vant til å gå av sykkelen i motbakker. Det er grenser for hvor bratt bakke man klarer å tråkke seg opp på en tung sykkel (de var tyngre den gangen), og det øker sjansen for kneskader. Sykler har aldri vært billigere i forhold til lønningene i Norge enn nå, så det er ingen god grunn til å tråkke rundt på en tung sykkel med to elle tre gir. Man kan tråkke til i motbakker og få god trening selv om man har mange gir, man må ikke sykle sakte opp på det letteste. Ved å ha mange gir kan man imidlertid være sikker på å kunne holde en såpass høy tråkkfrekvens at man får maksimal kraft i tråkket (man klarer faktisk flest watt når man har 70-90 i tråkkfrekvens) og samtidig liten sjanse for belastningsskader. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #10 Skrevet 12. april 2015 Det er overhodet ikke snobberi å ha mange nok gir til å kunne holde passelig tråkkfrekvens hele tida, og dermed unngå kneskader. Jeg vokste opp med en sykkel med ett gir, og ble dermed vant til å gå av sykkelen i motbakker. Det er grenser for hvor bratt bakke man klarer å tråkke seg opp på en tung sykkel (de var tyngre den gangen), og det øker sjansen for kneskader. Sykler har aldri vært billigere i forhold til lønningene i Norge enn nå, så det er ingen god grunn til å tråkke rundt på en tung sykkel med to elle tre gir. Man kan tråkke til i motbakker og få god trening selv om man har mange gir, man må ikke sykle sakte opp på det letteste. Ved å ha mange gir kan man imidlertid være sikker på å kunne holde en såpass høy tråkkfrekvens at man får maksimal kraft i tråkket (man klarer faktisk flest watt når man har 70-90 i tråkkfrekvens) og samtidig liten sjanse for belastningsskader. Jeg synes nå fortsatt det er snobberi. Du kan mene hva du vil.Anonymous poster hash: b7ef1...57d 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #11 Skrevet 12. april 2015 Hva med en sykkel med 8 gir? Eller må jeg helt opp i 21-24? TS Anonymous poster hash: ed783...b33
Wiggins Skrevet 12. april 2015 #12 Skrevet 12. april 2015 Jeg synes nå fortsatt det er snobberi. Du kan mene hva du vil.Anonymous poster hash: b7ef1...57d At det var vanlig med 1-3 gir for 30 år siden og lengre tilbake gjør det ikke til snobberi å ville ha 24 gir nå. Det blir som å si at det holdt med en fasttelefon for hele familien dengang, så derfor trenger vi ikke en mobiltelefon hver. Nei faktisk ikke helt. 1-3 gir var utilstrekkelig da også, det var veldig ofte man ikke hadde ideell utveksling og måtte gå av sykkelen eller ikke hadde tungt nok gir i slake utforbakker. 1
Wiggins Skrevet 12. april 2015 #13 Skrevet 12. april 2015 Hva med en sykkel med 8 gir? Eller må jeg helt opp i 21-24? TSAnonymous poster hash: ed783...b33 Selv med åtte gir vil du ofte oppleve at du ikke har akkurat den utvekslingen du gjerne skulle hatt. Hvis du skal opp noen middels bratte bakker vil du ofte slite eller måtte gå av. Hvis du sliter deg opp en eller flere bakker hver dag på vei til jobb eller skole vil du fort få kneskader.
Gjest Coolaid Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Hva med en sykkel med 8 gir? Eller må jeg helt opp i 21-24? TS Anonymous poster hash: ed783...b33 Hei ts Takk for at du vil sykle Jeg forstår sykkelønsket ditt. Svaret du får her inne kommer an på hvem som svarer og hvordan de selv sykler.... Jeg sykler til og fra jobb hver dag og ser mange kvinner på sykkel med kurv og 3 gir rundt omkring i Bergen - altså ikke problem. - Jeg kan anbefale deg følgende sykkel med 7 gir, med navgir som betyr at du slipper et ytre girsystem(veldig enkelt forklart) - da slipper du mye vedlikehold, den er nærmest vedlikeholdsfri. Selve girsystemet ligger og bader i olje og er ikke utsatt for smuss, støt og annen drit. Med 7 gir kommer du deg greit rundt uten problemer. Du kan fint også kjøpe sykkel med 3 gir, du får bare mer trim Sjekk ut disse: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/bysykkel-og-sammenleggbare-sykler/dbs-classic-567-28-bysykkel-w-13-th-sort/p/1089231_1_style#details http://www.dbs.no/bikes/idunn-26-7s/ Kan du linke til sykkelen du ønsker å kjøpe ? Har veldig lyst å se
Gjest Coolaid Skrevet 12. april 2015 #15 Skrevet 12. april 2015 (endret) Hei sykkelsnobber! Jeg vokste opp med sykler med to gir (man måtte tråkke bakover, og derved bremse, for å skifte gir). Det gikk helt fint, og konsekvensen var at jeg fikk sterke, veltrente ben. Etter hvert fikk jeg en sykkel med tre gir. Den var fantastisk, og alt ble så mye lettere. Man må ikke ha mer enn tre gir for å komme seg frem. Er det ikke greit å få bitte litt trening av å forflytte seg da? Jeg er lei dette utstyrssnobberiet.Anonymous poster hash: b7ef1...57d Helt ening Det finnes mange ulike mennesker og man finner en sykkel som passer til personligheten man har. I Norge har vi en tanke om at sykkel = trening. Det er bare tull og det må vi bort fra. Sykkel er for alle, også for dem som skal ut på kosetur, sykle langsomt til jobben, til og fra butikken eller pynte seg i fine kjoler til sykkel på sommerdager. De syklene man vokste opp med på 70 og 80 tallet var tunge, med få gir og virket uten noe særlig vedlikehold - det var kvalitet. Og god trim fikk man også. http://www.bt.no/meninger/kronikk/Lykkelig-pa-sykkel-3255667.html http://www.bt.no/meninger/debatt/Bergen-er-en-herlig-sykkelby-3098354.html Endret 12. april 2015 av Coolaid
Gjest Coolaid Skrevet 12. april 2015 #16 Skrevet 12. april 2015 Selv med åtte gir vil du ofte oppleve at du ikke har akkurat den utvekslingen du gjerne skulle hatt. Hvis du skal opp noen middels bratte bakker vil du ofte slite eller måtte gå av. Hvis du sliter deg opp en eller flere bakker hver dag på vei til jobb eller skole vil du fort få kneskader. Jeg forstår hva du påpeker, men, i hovedinnlegget beskriver ts sin sykkelbruk som "koseturer" og framkomstmiddel. - Det er innenfor. Man har siden tidenes morgen syklet til og fra jobb og daglige gjøremål på tunge sykler uten gir, på 70 og 80 tallet med 3 eller flere gir osv.... og er det så farlig å måtte gå av sykkelen en sjelden gang opp en litt for bratt bakke ? Vi må bort i fra at sykkel = trening
Supraspinatus Skrevet 12. april 2015 #17 Skrevet 12. april 2015 Jeg forstår hva du påpeker, men, i hovedinnlegget beskriver ts sin sykkelbruk som "koseturer" og framkomstmiddel. - Det er innenfor. Man har siden tidenes morgen syklet til og fra jobb og daglige gjøremål på tunge sykler uten gir, på 70 og 80 tallet med 3 eller flere gir osv.... og er det så farlig å måtte gå av sykkelen en sjelden gang opp en litt for bratt bakke ? Vi må bort i fra at sykkel = trening Helt enig! For de som er fryktelig redd for å bli anpusten (eller dersom man sykler i dress og ikke kan bli svett på vei til jobb) er el-sykkel et nydelig alternativ. Det er viktig at sykkel blir så lavterskel-tilbud som mulig. Selv er jeg for momsfritak på sykler og el-sykler, og man burde nesten fått pengene til bussen/bompenger hver gang man syklet til byn. Det går helt fint. Selv i Bergen. Dersom man har regntøy vel å merke.
Gjest Coolaid Skrevet 12. april 2015 #18 Skrevet 12. april 2015 Helt enig! For de som er fryktelig redd for å bli anpusten (eller dersom man sykler i dress og ikke kan bli svett på vei til jobb) er el-sykkel et nydelig alternativ. Det er viktig at sykkel blir så lavterskel-tilbud som mulig. Selv er jeg for momsfritak på sykler og el-sykler, og man burde nesten fått pengene til bussen/bompenger hver gang man syklet til byn. Det går helt fint. Selv i Bergen. Dersom man har regntøy vel å merke. Blir nesten litt forelsket....
Gjest Woo-Hoo! Skrevet 12. april 2015 #19 Skrevet 12. april 2015 Flott med sykkel også med 3 gir - eller 7 gir som Coolaid snakker om. Sjekk ut hos Sykkelpikene, de har mange flotte sykler med 3 og 7 gir... du betaler for kvalitet og design http://www.sykkelpikene.no/categories/p-lager-damesykkel
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #20 Skrevet 12. april 2015 At det var vanlig med 1-3 gir for 30 år siden og lengre tilbake gjør det ikke til snobberi å ville ha 24 gir nå. Det blir som å si at det holdt med en fasttelefon for hele familien dengang, så derfor trenger vi ikke en mobiltelefon hver. Nei faktisk ikke helt. 1-3 gir var utilstrekkelig da også, det var veldig ofte man ikke hadde ideell utveksling og måtte gå av sykkelen eller ikke hadde tungt nok gir i slake utforbakker. Det er din mer eller mindre uttalte påstand om at man MÅ ha minst 21 gir som får meg til å synes det er snobberi, ikke at noen ønsker seg det. Det var ikke utilstrekkelig for meg, selv i bratte bakker. Selv med åtte gir vil du ofte oppleve at du ikke har akkurat den utvekslingen du gjerne skulle hatt. Hvis du skal opp noen middels bratte bakker vil du ofte slite eller måtte gå av. Hvis du sliter deg opp en eller flere bakker hver dag på vei til jobb eller skole vil du fort få kneskader. Jeg syklet hver dag i mange år på sykler med tre eller færre gir, gikk sjelden av i motbakker, og har ikke - og har heller aldri hatt - kneskader. Derimot kom jeg i veldig god form. Det er ingen mening i at du skal proklamere treningsregimet ditt som allmengyldig sannhet overfor en som bare vil ha et fremkomstmiddel som ikke er motorisert.Anonymous poster hash: b7ef1...57d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå