Gå til innhold

17 mai og nasjonalisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syntes det er smålig og barnslig å begynne vifte med andre lands flagg den dagen vi bruker for å hedre og feire Norge som nasjon. Om man har lyst til å veive med sitt eget hjemlands flagg så har man alle dager resten av året til å gjøre det.

Men jeg blir nok ikke provosert eller støtt. Tenker bare at det er noe frekke fanter som har markeringsbehov eller behov for å sure til stemningen fordi de ikke liker Norge eller nordmenn. Det rimer som sagt liksom ikke at man skal begynne veive med andre lands flagg på akkurat den dagen.

Det er litt sånn trass alder oppførsel. Det er vitterlig forøvrig min ydmyke mening.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker nordmenn, men dere setter altfor lite pris på at dere er de få borgere av jorden som fikk gullbilletten da dere ble født.

Da Norge begynte å feire 17. mai var gullbillett det siste man tenkte på når man sa nordmann. Skal vi slutte med vår nasjonale tradisjon fordi vi fant olje på 1970 tallet?

Og en annen ting ang. denne gullbilletten. Det er flere land som er rike på olje. Foran på listen over oljeproduserende nasjoner finner man Saudi-Arabia, Kuwait, Nigeria, Venezuela, Mexico og rett bak Norge kommer Angola. Flere av disse landene har høy andel av fattige innbyggere fordi noen på toppen forsyner seg med all inntekten. I Norge ansees olje i større grad som felles rikdom og vårt sosialdemokrati har sørget for en jevnt høy levestandard. Politikken er at oljerikdommen skal fordeles over tid mens for eksempel i Kuwait ødsles alt ut med en gang. Forvaltningen av rikdommen er noe som det norske samfunnet står bak og vi har forvaltet det på en fornuftig måte. Det handler altså mer om hvordan vårt norske samfunn på fornuftig vis har forvaltet rikdommen enn en gullbillett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...