Gjest Vampen Skrevet 10. april 2015 #21 Skrevet 10. april 2015 Nja, kanskje. Men sånn egentlig ble Norge også uavhengig fra 1814. Nei, Norge ble sånn egentlig selvstendig i 1905. Kongen var i Sverige, Norge manglet råderett på mange områder og ble lempet inn i i en union man ikke selv hadde valgt å gå inn i. Norge var den underlegne part i en union som ble inngått fordi man ble regelrett gitt bort. Det er ikke selvstendighet. End avsporing. 4
Gjest Vampen Skrevet 10. april 2015 #22 Skrevet 10. april 2015 Klart. Men når det er flaggborger og marsjering så blir det veldig nasjonalistisk. Hva hadde du tenkt om den tyske stat hadde en lik dag, med samme symbolikk? Med marsjering tenker du på ungene som subber rundt i saueflokk? En lignende feiring i Tyskland hadde ikke skremt meg, nei. 2
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #23 Skrevet 10. april 2015 Med marsjering tenker du på ungene som subber rundt i saueflokk? En lignende feiring i Tyskland hadde ikke skremt meg, nei. I Oslo er det marsjering og parader.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #24 Skrevet 10. april 2015 Jeg er halvt norsk og halvt fra et land der nasjonaldagen feires med demonstrasjoner av militær slagkraft, og jeg synes 17. mai er fantastisk. Det er ikke nasjonalisme, det er patriotisme. Det er vennligsinnet stolthet over eget land og kultur, det er ikke arrogant, militant sjåvinisme. Det at man her i Norge har smilende barn med is fremfor militærparader på nasjonaldagen er ikke bare en oppbrukt klisjé, det er faktisk en utrolig fin ting. Overveldende for enkelte, sikkert, men det er en dag der alle bare er blide og hyggelige uten å skade noen som helst. 17. mai gir ingen vond, brun smak i munnen for meg. Det er bare sjarmerende. Som når man jubler over å slå svenskene i idrett. Det er barn som går sammen i et tog og har det gøy, det er ikke soldater som marsjerer. De eneste som marsjerer er orpsene, og det gjør jo korps enten det er 17. mai eller ikke. En mer vennlig feiring av egen grunnlov og eget særpreg skal man lete lenge etter. Når det gjelder andre lands symboler i 17. mai-toget er ikke det noe jeg bryr meg om. Jeg synes det er den ene dagen i året det er aller rarest å gå med andre flagg, det blir for meg som å feire Norge i Teheran på Irans nasjonaldag, men jeg bruker ikke tid på det. Det påvirker ikke meg. Sikkert bare godt ment. Anonymous poster hash: 38ce1...10f 7
Gjest Meeh Skrevet 10. april 2015 #25 Skrevet 10. april 2015 Så mennesker som bor i Norge skal ikke vifte med egne flagg og festdrakter? Nei, det er tåpelig. Man feirer norsk grunnlov. 2
Lutetium 71 Skrevet 10. april 2015 #26 Skrevet 10. april 2015 Ja, jeg ser dere feirer grunnloven. Og at det er en markering. Men er det ingen som opplever det som nasjonalisitisk? Når f.eks dere ser parader fra Nord-Korea tenker dere bare at det er flott? Eller? Er det ikke på tide for dere nordmenn å finne en ny måte å feire grunnlov på. Uten flaggborger og dette nasjonalistiske preget? Jeg merker jeg er litt misunnelig på militærparader med ordentlige raketter og sånn. Vi har ikke lov til å ha pinneraketter engang. 1
Example Skrevet 10. april 2015 #27 Skrevet 10. april 2015 Klart. Men når det er flaggborger og marsjering så blir det veldig nasjonalistisk. Hva hadde du tenkt om den tyske stat hadde en lik dag, med samme symbolikk? Gjør det noe. Skader flagg deg noe? At du forbinder nasjonalisme utelukkende med nazisme og facisme, det er ditt eget problem. Nasjonalstatene er fortsatt grobunnen for de fleste stater i verden i dag, og dette oppleves noe sterkere i blant annet Norge, som er flinke på å bruke flagg. Var i Tyrkia på 17. mai i fjor. Hang et stort norsk flagg på verandaen. Stolt av å være norsk 2
Gjest Vampen Skrevet 10. april 2015 #28 Skrevet 10. april 2015 I Oslo er det marsjering og parader.I Oslo er det marsjering og parader. Korps, unger og andre som marsjerer i tog er fortsatt noe helt annet enn militærparader. Russetoget kan være litt skremmende, men jeg skulle nok ha klart å holde nerva i sjakk om tyskerne begynte med det også. 1
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #29 Skrevet 10. april 2015 Nei, det er tåpelig. Man feirer norsk grunnlov. Så om jeg hadde møtt i 17 mai, med mitt hjemlands flagg, så mener du det er tåpelig? Den knøttlille jorden, og så vil du ekskludere de som vil feire en fredens dag og demokratiet?
maskineple Skrevet 10. april 2015 #30 Skrevet 10. april 2015 (endret) Flott at tema engasjerer. Verdiene forsvares vel uten akkurat 17 mai. Jeg har snakket med nordmenn, og mange mener 17 mai er en anakronisme - en hyggelig dag, men uten politisk innhold eller behov for markering. Henger du mye med sosialister eller? Endret 10. april 2015 av kjærligbåttur
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #31 Skrevet 10. april 2015 Henger du mye med sosialister eller? Jeg henger med mange typer mennesker, og sosialister er i fåtall.
Gjest anonym2233 Skrevet 10. april 2015 #32 Skrevet 10. april 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor en skal bære andre flagg enn den norske, når en feirer den norske nasjonaldagen? Jeg er for det, til en viss grad, en kan for all del bære flagget fra sitt land, men da skal og bør det norske flagget også bæres samtidig: - Ditt flagg for å vise din nasjonalitet -Norske flagget fordi du er med på å feire Norges grunnlovens dag, for å vise samhold
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #33 Skrevet 10. april 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor en skal bære andre flagg enn den norske, når en feirer den norske nasjonaldagen? Jeg er for det, til en viss grad, en kan for all del bære flagget fra sitt land, men da skal og bør det norske flagget også bæres samtidig: - Ditt flagg for å vise din nasjonalitet -Norske flagget fordi du er med på å feire Norges grunnlovens dag, for å vise samhold Så jeg viser ikke samhold om jeg går i tog og vifter med mitt hjemlands flagg? Provoserer det?
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #34 Skrevet 10. april 2015 Jeg merker jeg er litt misunnelig på militærparader med ordentlige raketter og sånn. Vi har ikke lov til å ha pinneraketter engang. Jeg aner at denne er ironisk.
Example Skrevet 11. april 2015 #35 Skrevet 11. april 2015 Så jeg viser ikke samhold om jeg går i tog og vifter med mitt hjemlands flagg? Provoserer det? Jepp. Det provoserer, i hvertfall de voksne som gjør det. Blir som om å møte opp i en bursdag og gi en gave til en annen festdeltager isteden for en bursdag som er en helt annen dag i året, og gjøre det såpass tydelig for alle andre på festen for å se dette. 1
Gjest Citronella Skrevet 11. april 2015 #36 Skrevet 11. april 2015 Jepp. Det provoserer, i hvertfall de voksne som gjør det. Blir som om å møte opp i en bursdag og gi en gave til en annen festdeltager isteden for en bursdag som er en helt annen dag i året, og gjøre det såpass tydelig for alle andre på festen for å se dette. Ok. Takk for tilbakemelding. Men jeg mener fortsatt at jeg og andre som bor og oppholder seg i Norge skal vi vifte med våre flagg. Det er jo en hyllest til det norske samfunn og Norge som stat!
Example Skrevet 11. april 2015 #37 Skrevet 11. april 2015 Ok. Takk for tilbakemelding. Men jeg mener fortsatt at jeg og andre som bor og oppholder seg i Norge skal vi vifte med våre flagg. Det er jo en hyllest til det norske samfunn og Norge som stat! Vift med deres flagg når dere ønsker for min del, bortsett fra på 17. mai. En hyllest til Norge som stat er et norsk flagg, ikke pakistansk, iransk eller amerikansk flagg. 1
Gjest anonym2233 Skrevet 11. april 2015 #38 Skrevet 11. april 2015 Så jeg viser ikke samhold om jeg går i tog og vifter med mitt hjemlands flagg? Provoserer det? Nei, det provoser ikke, men litt provoserende med måten du stiller ditt spørsmål på. Oppfatter det som kverulant. Jo, du viser samhold med å gå i tog, men når en først gjør det.. hvorfor kan en ikke bære det norske flagget i tillegg? Hvorfor er det et problem å vifte med Norges flagg, norsk nasjonaldag? Hvorfor skal det være greit med et utenlandsk flagg på grunn av "bare fordi", og ikke det norske? Du kan stille deg selv det samme spm, vil det være greit for folk flest i hjemlandet ditt under feiring av nasjonaldagen og et annet lands flagg viftes? Og kun det? Tvilsomt.
Gjest Citronella Skrevet 11. april 2015 #39 Skrevet 11. april 2015 Vift med deres flagg når dere ønsker for min del, bortsett fra på 17. mai. En hyllest til Norge som stat er et norsk flagg, ikke pakistansk, iransk eller amerikansk flagg. Takk for din mening. Jeg kommer nok til å vifte med mitt lands flagg. Nei, det provoser ikke, men litt provoserende med måten du stiller ditt spørsmål på. Oppfatter det som kverulant. Jo, du viser samhold med å gå i tog, men når en først gjør det.. hvorfor kan en ikke bære det norske flagget i tillegg? Hvorfor er det et problem å vifte med Norges flagg, norsk nasjonaldag? Hvorfor skal det være greit med et utenlandsk flagg på grunn av "bare fordi", og ikke det norske? Du kan stille deg selv det samme spm, vil det være greit for folk flest i hjemlandet ditt under feiring av nasjonaldagen og et annet lands flagg viftes? Og kun det? Tvilsomt. Jeg provoserer nok bevisst. For å få frem meninger. Jeg er veldig glad i Norge og det er jo verdens beste og tryggeste land. Fy flate. Gjett om vi er priviligerte! Hva andre i mitt hjemland hadde synes aner jeg ikke. Og selv om jeg har et hjemland og morsmål, samtidig som jeg bor i Norge og er godt integrert (jeg skaper til og med verdier), så ser jeg på meg selv som en verdensborger.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #40 Skrevet 11. april 2015 Ok. Takk for tilbakemelding. Men jeg mener fortsatt at jeg og andre som bor og oppholder seg i Norge skal vi vifte med våre flagg. Det er jo en hyllest til det norske samfunn og Norge som stat! Så fins det også dem som tegner muhammed bare fordi de kan. Men er det nødvendig? Anonymous poster hash: 76a5a...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå