Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #1 Skrevet 10. april 2015 Det nærmer seg nordmenns dag for å feire seg selv. Korps, mennesker, masse norske flagg og en dyrkning av den norske stat. Som utenforstående blir jeg litt uvel. Mtp andre verdenskrig friskt i minne, med invasjon og parader. Og ikke minst nordmenns voldsomme nasjonalisme på denne dag. En gang i tiden så hadde nok denne markeringen noe for seg, men i dag så beskrives den som "barnas dag", med is og brus og pølser. For hva har dere egentlig å feire? Hvert år er det protester mot at andre land skal få vifte med sine flagg, samer har knapt adgang og i denne fristaden Norge, som velter over av melk og honning. Hva er dere stolte av? Hvorfor feirer dere 17 mai??? Jeg liker nordmenn, men dere setter altfor lite pris på at dere er de få borgere av jorden som fikk gullbilletten da dere ble født. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 Hva har vi å feire??? Jo, kanskje Norges nasjonaldag. Feiringen ble forsterket da vi slapp fri fra tyskerene i 1945. Kanskje vanskelig for deg som utlending å se det, men hadde du vært født og oppvokst her så hadde du forstått det. Anonymous poster hash: a7aa8...e67
maskineple Skrevet 10. april 2015 #3 Skrevet 10. april 2015 17 Mai har ingenting med verdenskriger å gjør, det som feires er grunnlovsdagen, dagen da Norge ble en uavhengig stat som skulle styre seg selv. 4 Juli i USA feires deres grunnlovsdag, USA kjempet en blodig krig mot Storbritania for Uavhengighet. Norge kjempet en veldig blodig og fæl krig mot Sverige for uavhengighet. Og Kransekake, er en kake http://no.wikipedia.org/wiki/Kransekake Det smaker godt.
Example Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Feirer grunnlovsdagen, med venner, familie, god mat og masse god stemning. Alle er velkomne til å delta, men bør vise såpass respekt, og ikke bruke andre enn det norske flagget på akkurat denne dagen 4
Gjest anonym2233 Skrevet 10. april 2015 #5 Skrevet 10. april 2015 På grunn av Norge fikk sin egen grunnlov 17.mai 1814 (Enstemmig vedtatt den 16. 1814 om jeg ikke husker feil?) Feirer Norges nasjonaldag og bærer flagget stolt! Hilsen en norskpakistaner født og oppvokst i Norge, som helhjertet feirer nasjonaldagen hvert år ❤
Gjest Vampen Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Fokuset på barn er strengt tatt ikke nytt, det første barnetoget gikk rundt 1870. Hva man feirer? Grunnloven. Verre er det ikke. (Nei, 17 mai har ikke noe med norsk selvstendighet å gjøre.)
maskineple Skrevet 10. april 2015 #7 Skrevet 10. april 2015 Fokuset på barn er strengt tatt ikke nytt, det første barnetoget gikk rundt 1870. Hva man feirer? Grunnloven. Verre er det ikke.(Nei, 17 mai har ikke noe med norsk selvstendighet å gjøre.) Grunnloven har alt med selvstendighet å gjøre, selv om 17 Mai ikke har det.
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Ja, jeg ser dere feirer grunnloven. Og at det er en markering. Men er det ingen som opplever det som nasjonalisitisk? Når f.eks dere ser parader fra Nord-Korea tenker dere bare at det er flott? Eller? Er det ikke på tide for dere nordmenn å finne en ny måte å feire grunnlov på. Uten flaggborger og dette nasjonalistiske preget?
Gjest Vampen Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Grunnloven har alt med selvstendighet å gjøre, selv om 17 Mai ikke har det. Grunnloven kom lenge før selvstendigheten. Unionen bestod tross alt helt fram til 1905. 1
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Og til dere som er udelt positive: Er alle lands flagg og nasjonaldrakter velkomne i toget og pradene?
Gjest Vampen Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Ja, jeg ser dere feirer grunnloven. Og at det er en markering. Men er det ingen som opplever det som nasjonalisitisk? Når f.eks dere ser parader fra Nord-Korea tenker dere bare at det er flott? Eller? Er det ikke på tide for dere nordmenn å finne en ny måte å feire grunnlov på. Uten flaggborger og dette nasjonalistiske preget? Og du ser ikke forskjell på militærparader og barnetog? 5
Example Skrevet 10. april 2015 #12 Skrevet 10. april 2015 Ja, jeg ser dere feirer grunnloven. Og at det er en markering. Men er det ingen som opplever det som nasjonalisitisk? Når f.eks dere ser parader fra Nord-Korea tenker dere bare at det er flott? Eller? Er det ikke på tide for dere nordmenn å finne en ny måte å feire grunnlov på. Uten flaggborger og dette nasjonalistiske preget? Klart det er nasjonalistisk. Nasjonalisme er ikke utelukkende et negativt begrep. 6
Example Skrevet 10. april 2015 #13 Skrevet 10. april 2015 Og til dere som er udelt positive: Er alle lands flagg og nasjonaldrakter velkomne i toget og pradene? For min del: Nasjonaldrakter: Yay Flagg: Nai
Gjest Meeh Skrevet 10. april 2015 #14 Skrevet 10. april 2015 Ja, jeg ser dere feirer grunnloven. Og at det er en markering. Men er det ingen som opplever det som nasjonalisitisk? Når f.eks dere ser parader fra Nord-Korea tenker dere bare at det er flott? Eller? Som utenforstående blir jeg litt uvel. Mtp andre verdenskrig friskt i minne, med invasjon og parader. Og ikke minst nordmenns voldsomme nasjonalisme på denne dag. For hva har dere egentlig å feire? Hvert år er det protester mot at andre land skal få vifte med sine flagg, samer har knapt adgang og i denne fristaden Norge, som velter over av melk og honning. Hva er dere stolte av? Hvorfor feirer dere 17 mai??? Nordmenn kan i dag nyte en velstand, frihet og fred som er fullstendig uten sidestykke i menneskehetens historie. Skulle man en dag slutte å forsvare verdiene som har muliggjort dette vil de gå tapt. Dette har man selvsagt grunn til å feire og støtte opp mot, nasjonalisme er ikke galt så lenge nasjonalismen faktisk er rasjonell og velbegrunnet. Nord-Koreansk nasjonalisme er ikke rasjonell.
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #15 Skrevet 10. april 2015 Og du ser ikke forskjell på militærparader og barnetog? Klart. Men når det er flaggborger og marsjering så blir det veldig nasjonalistisk. Hva hadde du tenkt om den tyske stat hadde en lik dag, med samme symbolikk?
maskineple Skrevet 10. april 2015 #16 Skrevet 10. april 2015 Grunnloven kom lenge før selvstendigheten. Unionen bestod tross alt helt fram til 1905. Allerede fra begynnelsen i 1814 var unionen formell, og Norge hadde i stor grad ivaretatt sine grunnlovsbestemte rettigheter. Unionen besto formelt av at den norske og den svenske kongen var samme person, om enn med to separate titler, og at norsk utenriks- og handelspolitikk var underlagt det svenske utenriksdepartementet. Forsvaret var også ment å være samlet, men det var i liten grad samarbeid mellom de to lands militære styrker. Det relativt løse unionsbåndet var i begynnelsen uproblematisk, Nja, kanskje. Men sånn egentlig ble Norge også uavhengig fra 1814.
Gjest Meeh Skrevet 10. april 2015 #17 Skrevet 10. april 2015 (endret) Og til dere som er udelt positive: Er alle lands flagg og nasjonaldrakter velkomne i toget og pradene? 17 mai er feiring av den norske grunnloven, det å da dra inn andre flagg er bare tåpelig. Klart. Men når det er flaggborger og marsjering så blir det veldig nasjonalistisk. Hva hadde du tenkt om den tyske stat hadde en lik dag, med samme symbolikk? Eh? Endret 10. april 2015 av Meeh 2
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #18 Skrevet 10. april 2015 Nordmenn kan i dag nyte en velstand, frihet og fred som er fullstendig uten sidestykke i menneskehetens historie. Skulle man en dag slutte å forsvare verdiene som har muliggjort dette vil de gå tapt. Dette har man selvsagt grunn til å feire og støtte opp mot, nasjonalisme er ikke galt så lenge nasjonalismen faktisk er rasjonell og velbegrunnet. Nord-Koreansk nasjonalisme er ikke rasjonell. Flott at tema engasjerer. Verdiene forsvares vel uten akkurat 17 mai. Jeg har snakket med nordmenn, og mange mener 17 mai er en anakronisme - en hyggelig dag, men uten politisk innhold eller behov for markering.
Gjest Citronella Skrevet 10. april 2015 #19 Skrevet 10. april 2015 (endret) 17 mai er feiring av den norske grunnloven, det å da dra inn andre flagg er bare tåpelig. Eh? Så mennesker som bor i Norge skal ikke vifte med egne flagg og festdrakter? Endret 10. april 2015 av Citronella
maskineple Skrevet 10. april 2015 #20 Skrevet 10. april 2015 Og til dere som er udelt positive: Er alle lands flagg og nasjonaldrakter velkomne i toget og pradene? Nei, det er jo litt respektløst. Jeg reiser liksom ikke til USA 4.Juli med det Norske flagget. Ja, jeg ser dere feirer grunnloven. Og at det er en markering. Men er det ingen som opplever det som nasjonalisitisk? Når f.eks dere ser parader fra Nord-Korea tenker dere bare at det er flott? Eller? Er det ikke på tide for dere nordmenn å finne en ny måte å feire grunnlov på. Uten flaggborger og dette nasjonalistiske preget? Nasjonalisme er bra. Nord-Korea blir tvunget, Norge gjør man det for man vil. Det finnes ingen lov som sier du ikke kan vifte rundt flagget til feks Kazakhstan. Du har lov til å gjør hva du vil med hvilket som helst flagg, bare vær forberedt på å bli mobbet og utskjelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå