Gå til innhold

Mat i hullet etter trukket visdomstann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har matrester i hullet etter en trukket visdomstann, hva skal jeg gjøre? Lukter ikke særlig godt fikk jeg høre, så er redd det råtner der nede. Får ikke bitene ut selv, og klarer ikke skylle.. Stingene er slike som forsvinner av seg selv, men er et par igjen enda som sitter ganske godt. Trakk tannen mandag 30/31? Mars.. Tenkte å ringe tannlegevakt i morgen, men noen beroligende ord innen den tid?

Anonymous poster hash: f53f6...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg corsidyl på apoteket i morgen og skyll grundig. Er bakteriedrepende og renser godt. Bruk også gjerne en myk tannkost (babytannkost) og puss forsiktig i hullet.

Etter hvert måltid så bør du pusse forsiktig med babytannkost og skylle med corsidyl.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal trekke visdomstann nå snart og jeg fikk et tips av en venninne som trakk sin visdomstann for noen uker siden.Hun kjøpte en sprøyte , med kanyle som hun fylte med vann og sprøytet ned i hullet. Matrestene nedi hullet ble presset opp av vannet. Har ikke prøvd det selv men vistnok skal det virke.

Anonymous poster hash: ca136...dcb
AnonymBruker
Skrevet

Du har forsøkt med varmt (selvsagt ikke glovarmt, men behagelig varmt) saltvann? Det er vel egentlig ikke så mye annet man kan gjøre, eller i hvert fall ikke som det er lurt å gjøre, uten å risikere å skade noe. Som regel løser det seg av seg selv, selv om matrester der naturligvis øker risikoen for trøbbel noe.

Når det er sagt: Du sier at du trakk tannen for over halvannen uke siden. Da må det da ha fylt seg opp hardnet til en god del innen nå, slik at det mer en ujevnhet og litt mykt enn et skikkelig hull? Såpass lang tid etter trekking er faren for slike komplikasjoner mye, mye, mye mindre enn den var de første dagene.

I morgen kan du uansett kjøpe deg en slik sprøyte man bruker til å skylle direkte på problemområdet. Det er normalt tilstrekkelig. Hvis ikke det hjelper får du ta en tur til tannlegen, det er jo fint å få dette avklart hvis du går rundt og tenker på det hele tiden, men jeg tviler sterkt på at det er medisinsk nødvendig.

Anonymous poster hash: 281ad...b40
Skrevet

OT men lurer så fælt:-p Har stivheten i kjeven gitt seg hos deg?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke pirk oppi hullet! Ta heller kontakt med tannlegen enn å prøve å pirke ut mat, skylle med sprøyte etc slik som det ble foreslått her. Det gror fra bunnen og oppover, og hvis du "styrer" for mye oppi der kan du ende opp med dry socket, og det er vondt!

Anonymous poster hash: cb2e7...0fa
AnonymBruker
Skrevet

Skyll med lunkent vann, skyll "kraftig" uten å pirke i hullet. Kontakt tannlegen. Jeg måtte fjerne stingene, altså få dratt ut tråden de hadde sydd med halvannen uke etterpå, for den virket ikke å forsvinne av seg selv, og jeg fikk betennelse. Fikk antibiotika (sterkere enn den jeg fikk med en gang jeg trakk tannen, det var vel mer som en operasjon enn en trekking fordi tannen så vidt var kommet over tannkjøttet) og etter det ga smerten og "dårlig ånde"-problemet seg.

Anonymous poster hash: 071f1...2a0
AnonymBruker
Skrevet

Åå, jeg føler med deg! Jeg syns det var null stress å trekke visdomstann, men tiden etterpå med det fæle hullet bak i munnen husker jeg som ganske bekymringsfull :P Jeg hadde hullet ganske lenge, og det funket veldig fint med tyggis for å få matbiten ut, for den festet seg på tyggisen og ble "dratt ut" uten at jeg måtte pirke nedi med noe eller skylle. Haha, ser at det høres sykt ekkelt ut, men det funker! Du kaster selvfølgelig tyggisen med en gang etterpå :P Lykke til!

Anonymous poster hash: ec316...8c2
Gjest tuppesjura
Skrevet

Ikke pirk oppi hullet! Ta heller kontakt med tannlegen enn å prøve å pirke ut mat, skylle med sprøyte etc slik som det ble foreslått her. Det gror fra bunnen og oppover, og hvis du "styrer" for mye oppi der kan du ende opp med dry socket, og det er vondt!

Anonymous poster hash: cb2e7...0fa

Det kan jeg skrive under på! Verre enn en fødsel!

Ta kontakt med tannlegen, så får du komme inn og skylle. De kan også legge noe nedi hullet, slik at matrester ikke kommer nedi.

Jeg hadde 6 tannlegebesøk for skylling etter trekking av visdomstann....

Gjest Marino
Skrevet (endret)

.

Endret av Marino
AnonymBruker
Skrevet

Skyll godt bruk pinsett q tips hva som helst bare ikke lad et råtne og skape illeluktende bakterieinformasjon

Anonymous poster hash: 84f82...f7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...