Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter hvor mange prøveperioder tok dere intinativ til utredning? Vet det er et år man må vente (mener det er det jeg har blitt fortalt), men det er flere forumer hvor folk sier de fikk henvisning etter ca 6 mnd osv.

Anonymous poster hash: 11e77...72a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7-8 mnd, men jeg var da blitt 36 og da skal man ikke vente et helt år. Vi gikk privat, da behøver du ikke vente 1 år på henvisning og mange måneder på å få time. Det kostet 1800 eller 1900 for vår time, da fikk vi nesten alle opplysninger, jeg måtte ha en undersøkelse til for å avklare den ene diagnosen, men vi sparte masse tid og frustrasjon. Du kan få henvisning offentlig tidligere hvis du vet at det finnes et fertilitetsproblem, f.eks svært lav sædkvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Henvisning allerede etter 6 mnd? Er ikke det veldig tidlig? :s Jeg er i 5pp nå og stresser ikke enda, men er det slik at jeg bør gå til legen hvis det ikke klaffer innen sommeren?

Anonymous poster hash: 4ec49...570
AnonymBruker
Skrevet

7-8 mnd, men jeg var da blitt 36 og da skal man ikke vente et helt år. Vi gikk privat, da behøver du ikke vente 1 år på henvisning og mange måneder på å få time. Det kostet 1800 eller 1900 for vår time, da fikk vi nesten alle opplysninger, jeg måtte ha en undersøkelse til for å avklare den ene diagnosen, men vi sparte masse tid og frustrasjon. Du kan få henvisning offentlig tidligere hvis du vet at det finnes et fertilitetsproblem, f.eks svært lav sædkvalitet.

Var dette første barn og hadde du en mistanke om at noe var galt siden du gikk så "tidlig" ?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Samtidig som vi begynte prøvingen. Jeg har syklus som gjør det tilnærmet umulig å bli gravid, så det var ikke vits å vente ett år.

Hvis du er relativt ung, og ikke har noen problemer som gjør at du VET at du ikke kan bli gravid, så bør du vente ett år.

Skrevet (endret)

Vi fikk også henvisning etter ca 8 måneder (kan dog ikke kalle det 8 måneder prøving siden jeg ikke hadde sykluser), fikk det før "grensen" på 12 måneder fordi jeg ikke hadde fått tilbake mensen etter å ha sluttet på p-piller de 8 månedene før. Som Biloba var vi utålmodige og kjørte privat utredning ettersom ventetiden på gynekolog i det offentlige på det tidspunktet var ca 4 måneder hos alle gynekologene vi sjekket.

Tror vi betate ca 1700 for timen, fordelt på ca 1200 for innvendig ultralyd, hormonprøver av meg og samtale med gynekolog der historien vår ble kartlagt, og ca 500 for sædprøve av mannen (mulig sistnevnte var noe billigere, det husker jeg ikke helt). Hadde også oppfølgingstimer hos samme private gynekolog, som jeg følgelig også måtte betale for (ca en tusenlapp per time, om jeg ikke husker feil).

Jeg er glad vi valgte å gjøre alt privat, da jeg er veldig utålmodig av meg og vi sparte mye venting og frustrasjon på å punge ut litt ekstra - men vi er heldige og tjener godt begge to, så skjønner veldig godt at det ikke er et enkelt valg for alle.

Edit: Jeg er for øvrig enig med Idja om at det ikke er nødvendig å starte utredningen så tidlig dersom du ikke kjenner til grunner til at dere skal ha problemer med å få barn, eller du er nærmer deg de "magiske" 35 - vi hadde ikke startet så tidlig dersom kroppen min hadde oppført seg som kropper skal.

Endret av miore
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Er selv i min 5 prøveperioder og 28 år. Selv stresser jeg ikke, for jeg vet det tar tid med mange.

Jeg har ikke noen mistanke om at det er noe galt, men er redd for det allikevel. Jeg har alltid hatt stabile sykluser på 30 dager, men etter jeg startet prøvingen har de blitt til 36 dager. Er det normalt at det kan forandre seg?

AnonymBruker
Skrevet

Prøving kan ofte ta tid.

Her klaffet det på pp 11 og min søster og hennes mann på pp 10.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men mange får panikk hvis det ikke går i løpet av 3 prøveperioder.

Jeg vet veldig godt at det er vanskelig å slappe av å bare fortsette prøvingen, men det er rett og slett det man må gjøre..

Så nå er det 5 uker igjen til fødsel her :)

Anonymous poster hash: ba0f8...c9c

Skrevet

Var dette første barn og hadde du en mistanke om at noe var galt siden du gikk så "tidlig" ?

Jeg prøver på første, han har ett fra før. Jeg mistenkte det tidlig, ja. Både pga noe jeg vet om min familie og om hans, som kunne lage problemer for oss, og pga min alder. Overraskende nok var det helt andre diagnoser som var problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk henvisning til gyn 5 mnd etter vi startet å prøve. Grunnen var at jeg hadde en sterk mistanke om PCOS, noe som stemte :(

Anonymous poster hash: 61969...f09
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk henvisning til gyn 5 mnd etter vi startet å prøve. Grunnen var at jeg hadde en sterk mistanke om PCOS, noe som stemte :(

Anonymous poster hash: 61969...f09

Hva slags mistanker hadde du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...