Gå til innhold

Valg av faddere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal snart velge faddere til vårt tredje barn. Har "brukt opp" tanter og onkler, men velger sikkert ei kusine iallefall. Vi har et vennepar hvor vi et faddere på et av barna deres. Det er i utgangspunktet ei venninne av meg, men nå er ofte sammen alle fire, og det er naturlig å velge dem som faddere. Jeg har i tillegg ei singel venninne jeg gjerne kunne tenkt meg å ha som fadder. Men så er det ei venninne til som egentlig er mi beste barndomsvenninne. Det er naturlig å ha henne i tillegg, sånn at det da blir fem faddere. Imidlertid er sistnevnte venninne samboer, men de bor langt unna oss og vi har ingen kontakt med mannen hennes (altså, vi snakkes jo når vi møtes, men han har igrunnen ikke vist veldig stor interesse for å bli kjent, og det er vel strengt tatt ingen kjemi der. I tillegg er bok forholdet deres litt "tynnslitt" og de har vært iferd med å flytte ifra hverandre flere ganger). Vil deg være rart å ikke velge hennes mann når vi har mannen til hun første??

Anonymous poster hash: 9d36f...45d

Anonymous poster hash: c950f...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du. Det tror jeg går bra. Mulig at du tenker litt for hardt på akkurat dette ;p

Gjest Sille4
Skrevet

Nei, det er ikke rart å ikke velge hennes mann da dere ikke har noe spesielt forhold. Faddere er noen som skal følge opp barnet, og det vil vel han sannsynligvis ikke gjøre heller? Velg akkurat hvem dere selv vil, uavhengig av partner til fadder dere ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

nei.

Anonymous poster hash: 8012e...81a
Gjest Solstråla88
Skrevet

Nei det synes jeg ikke. Jeg er fadder på nevøen min, men mannen min er ikke det. Selv kunne jeg tenke meg å ha min lillebror og hans samboer som fadder på barn nr 2.

Skrevet

Mannen vil ha en god kompis som fadder på vårt barn, men ikke samboeren. Selv om de har vært sammen lenger enn vi har. Jeg kjenner henne ikke i det hele tatt, så jeg syns det er helt ok at hun ikke er fadder. Håper hun ikke blir lei seg, men jeg kjenner jo igjen tankene du beskriver her. Ukjente folk som faddere er jo ikke ok syns jeg. Forklar venninna di hvorfor du velger bare henne, så går det nok fint.

Jeg skal ha en veldig god venninne og hennes mann som faddere. Jeg kjenner han godt, og er selv fadder på deres barn, så det er naturlig å velge begge.

Skrevet

Du er på ingen måte forpliktet til å velge begge i et par, det er vel så vanlig å bare velge en.

Skrevet

Det går helt fint å velge bare henne, og ikke mannen :) Lykke til med barnedåp og faddere til barnet :)

Skrevet

Vi har ikke par som faddere. Har brukt noen flere ganger. Og kun noen som har et nært forhold til barna.

Skrevet

Fadder PÅ?? Som i sitte på?

Fadder til eller fadder for.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med ts, men i min dialekt sier vi fadder på.

Anonymous poster hash: e01c1...8c9

• Liker 1
Skrevet

Som AB over meg på en måte skriver; - det kommer an på dialekta :P

Min søster er fadder på Jonathan (barnedåp), jeg var fadder for Camilla på skolen... Jeg er fadderen til to barn i Afrika.. ;)

Gjest Margit Spat
Skrevet

Man kan fint velge bare den ene fra et par som fadder, også om man velger et "helt par" som fadder i tillegg. Jeg ser ikke på det som forskjellsbehandling, engang. Dere har kontakt med begge personene i ett av parene, og bare henne i det andre paret. Å velge en fadder dere verken kjenner noe særlig, eller har troen på at kommer til å være der (min fortolkning siden du sier at forholdet ikke har vært så bra), er ingen vits i.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

En liten erfaring fra min side som kan være verdt å tenke på er at man bør velge folk som er i ren familie med deg/dere som faddere. Venner/venninner kan komme og gå uansett hvordan relsjonen mellom dere føles nå. Familie er der for alltid. Vil gjerne også presisere at jeg aldri hadde valgt folk som er inngift i slekta som faddere pga risikioen for skilsmisse.

Jeg tror ingen er tjent med at dere velger faddere som dere (du og din mann) ikke har noen kjemi med. Ikke tenk på at han er samboeren til venninna di.

AnonymBruker
Skrevet

En liten erfaring fra min side som kan være verdt å tenke på er at man bør velge folk som er i ren familie med deg/dere som faddere. Venner/venninner kan komme og gå uansett hvordan relsjonen mellom dere føles nå. Familie er der for alltid. Vil gjerne også presisere at jeg aldri hadde valgt folk som er inngift i slekta som faddere pga risikioen for skilsmisse.

Jeg tror ingen er tjent med at dere velger faddere som dere (du og din mann) ikke har noen kjemi med. Ikke tenk på at han er samboeren til venninna di.

Ja, jeg har tenkt på det med familie, og det er absolutt et poeng, men dette er venner jeg har hatt i over 30 år, så jeg satser på at det holder enda noen år. Ellers er jeg egentlig enig med alle dere som har svart. Jeg tror ikke det blir noe problem å bare velge venninna mi.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare de samme som sist?

Med mindre det er snakk om søsken (altså bror 1 på første barn bror 2 ((evt søstre/flere søsken osv)) på andre barn) så blir jo de som er fadder til barn nr 2 andrevalget. Det første barnet får de beste vennene/de mest egna og så setter en litt sånn tilfeldige folk i kretsen på resten. Merkelige greier!

Jeg er kun fadder for førstefødte eller hele søskenflokken og hadde blitt fornærma om jeg ble spurt å være fadder for barn nr to om jeg ikke allerede var på nr en.

Og at nr 1 og 2 får søsken av dere som fadder mens nr 3 skal få ett random søskenbarn er jo bare trist for det barnet.

Anonymous poster hash: 18417...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare de samme som sist?

Med mindre det er snakk om søsken (altså bror 1 på første barn bror 2 ((evt søstre/flere søsken osv)) på andre barn) så blir jo de som er fadder til barn nr 2 andrevalget. Det første barnet får de beste vennene/de mest egna og så setter en litt sånn tilfeldige folk i kretsen på resten. Merkelige greier!

Jeg er kun fadder for førstefødte eller hele søskenflokken og hadde blitt fornærma om jeg ble spurt å være fadder for barn nr to om jeg ikke allerede var på nr en.

Og at nr 1 og 2 får søsken av dere som fadder mens nr 3 skal få ett random søskenbarn er jo bare trist for det barnet.

Anonymous poster hash: 18417...2ff

Det er fullt mulig å gjøre det også. Vi får se. Det er imidlertid ikke snakk om et random søskenbarn, men ei flott jente vi har masse kontakt med, men som var litt for ung da vi døpte de to første barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...